Hej på er!

Har precis blivit klar med min bastu men har ett par frågor som ni kanske har svar på.

I bastun sitter Harvia PC 70. Jag tycker uppvärmningstiden är lång. Lite över 1 h för att nå 65 grader. Bastun är ca 8 m3 och har även en glasdörr. Börjar misstänka att jag borde köpt ett större aggregat men jag kommer inte byta nu.

Frågor: Finns det sätt att minska uppvärmningstiden! funderar på att sätta en plåt bakom aggregatet (idag trä).

Täta ordentligt i dörr och runt taklister. (bakom listerna finns små glipor). Vad skall jag täta med i så fall? Vanlig fog känns inte bra i bastu.

Blir det fortare varmt om jag stänger in och utluft vid uppvärmning?

Många frågor, hoppas på bra svar.

Bastu på
 
L
Aggregate är 6,5KW lite litet man räknar med min 1 kw kubiken , skulle nog vara en 9 kw där går kanske att stänga för allt som finns ingen vädring , men vet inte
 
Plåt bakom aggregatet lär inte hjälpa. Kan du minska luftutbytet under uppvärmningen kanske det går lite fortare. Du kan ju prova att stänga ventilationen och se om det går fortare. Hjälper det så kan du gå vidare med att täta springor. Jag tror inte att du skall vänta dig några underverk, men det låter ju enkelt att prova.
 
PC70 har ju ett stenmagasin som heter duga (max 80 kg - en "vanlig" kamin har typ 20) , så mycket av värmen hamnar där till en början.

Men prova också att börja bastandet redan vid 50 grader, men då öser du istället på så mycket vatten som det bara går.
 
Om du har trä bakom så har du väl koll på gällande säkerhetsavstånd?

Jo, nog kan det hjälpa att stänga till- och frånluft under uppvärmningen.
En timme för att komma upp i 65 grader är dock inte direkt långsamt.
 
Tack för svaren!

Får acceptera att det tar ca 1 h timme för uppvärmning men tänkte ändå
försöka mig på att täta, men frågan blir då vad jag skall täta med? Känns som vanlig fog kan avge diverse farliga gaser vid höga temperaturer.

Vad har ni använt för tätningsmaterial i bastun?
 
Nöj dig med att stänga frånluftsventilen under uppvärmningen, den är egentligen viktigast efter badningen då det ska torka upp.
 
J
Jag brukar ha uppvärmt vatten på stenarna för att kunna starta basta snabbare, och få värmen i stenarna att vara längre. Från vattenvärmaren (i princip kokande) i vedbastun och varmvatten från kranen i elbastun. Kallvatten kyler stenarna mer och ger mindre ånga.
 
  • Gilla
diskarn
  • Laddar…
Att begränsa luftväxlingen kanske ger en liten förkortning. Annars tror jag mera på att elda klenare klabbar.
 
PC70 verkar vara ett elaggregat - då kan du glömma rådet att elda klena klabbar. :)
 
Har samma aggregat fast 9kw (pc90) och värmer på ca halva på termostaten på 45min.
Inte kollat nån tempmätare men det är ett rejält stenmagasin som man ska kasta vatten på så blir det varmt och skönt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.