Två somrar i rad har jordfelsbrytaren löst ut när vi varit bortresta en längre tid (två veckor) med sanering av kyl/frys som resultat. Inte det roligaste att komma hem till så det här får vi göra något åt. Har förstått att sådant här kan vara lurigt att hitta källan till, men är det någon som kan ha en gissning?

Är det relaterat till att huset står tomt och last är låg? Det har inte varit överdrivet blött här när vi varit borta, så fukt känns lite fjärran. När jag tittar på förbrukningskurvan så verkar det ha hänt mitt på dagen. Kan värmepannan ha tjongat igång och påverkat på något sätt?
 
Väldigt ofta är det något utomhus. Ytterlampa, uttag eller kanske dränkbar vattenpump eller liknande. Börja med att skruva av lock på vägguttag och armaturer och se om det är fukt där.
 
Det är aldrig dum att separera jordfelsbrytare till olika laster. Tex en för alla ute laster. Vissa kör med en separat till kyl/frys, lämpligen lägger man köksbelysning på den så att det märks om den löser ut. Man kan separera mer, men det beror lite på hur centralen ser ut hur mycket jobb det blir.
 
När jag funderade på min kommande karriär som inbrottstjuv kom jag på idén att lösa ut jfb via ett utomhusuttag och vänta ett par dagar tills batteribackupen i larmet gett upp.
 
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är ju konstigt om värmepannan går igång mitt på dagen på sommaren. Någon ventilation däremot? Automatisk bevattning?

Annars tror jag som Müssli, något utomhus.

Har ni ingen som kollar till huset lite när ni är borta så länge?

Apropå att lösa ut JFB och vänta ut batteribackupen på larm så lär väl varje vettigt larm skicka felmeddelande vid strömavbrott. Så att man vet att det är strömavbrott...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Har du några belysningsstolpar på uppfart eller gång ???
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
När jag funderade på min kommande karriär som inbrottstjuv kom jag på idén att lösa ut jfb via ett utomhusuttag och vänta ett par dagar tills batteribackupen i larmet gett upp.
Intressant! Jag har larm som satt här när vi flyttade in och där jag saknar kod för att kunna modifiera något. Larmet ska ut och väggen det sitter på rivas, och jag har funderat på hur jag ska koppla bort det utan att det lever rövare och tjuter. Nu fick jag svaret :) (fast behöver kanske inte hälla vatten i uttagen uan bara bryta larmets strömförsörjning...)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har din varmvattenberedare varit igång? Jag har haft problem med jordfel i eltillskottet i min.
 
Den naturliga frågan är om det hänt fler gånger, utan att ni varit på semester, och om det gjorts en isolationsmätning av anläggningen? Det är ganska meningslöst att börja sektionera med fler JFBer utan att veta orsaken till att den första löser.

Om vi antar att den endast löst ut på sommaren när ni varit på semester så gäller det att lista ut vad som skiljer bland förbrukare och i förbrukningsmönster.

  • För att ta kylen som exempel så är det ju ingen(?) som öppnat dörren på en vecka, men jag kan inte säga vad det skulle ha för betydelse...kanske något med avfrostning som gör att det blir blött kring kompressorn.
  • Likaså VVBn används ju inte, och kan för övrigt stängas av om man åker på semester.
  • Någon belysning som ni lämnat på som normalt annars inte går så mycket?
  • Ni kanske har någon som ser till huset och som trycker på en strömbrytare som ni aldrig rör?

Gå igenom alla andra förbrukare och tänkt till vad som kan skilja. Och som sagt, gör en isolationsmätning.
 
En sektionering underlättar att hitta orsaken.
 
Nja en isolationsmätning i kombination med en mätning av eventuella jordläckströmmar kan vara ett argument för sektionering. Att sektionerna utan att veta orsaken är slöseri med både tid och TS pengar.
#2 är det vanligaste felet, Bo S idé om någon belysning som normalt inte är på är heller inte osannolikt.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ofta är det installationer ute eller glömda skarvsladdar ute. Då har man nytta av att ha uteel på en separat brytare.
 
Jo sektionering är bra men jag skulle nog ändå bestämt förorda en felsökning till att börja med.
 
Tack för alla svar!

Har övervakning med batteribackup som sattes ur spel när Bredband2 hade driftstörningar och man behövde starta om router mm för att allt skulle lira, inträffade dagen innan strömmen gick.

Sen har vi bekanta som kollar posten och gör rundan runt om, men som inte boende i huset tänker man kanske inte på att vissa lampor är släckta osv. Men nu har man lärt sig läxan om både ett och två :)

Kan inte dra mig till minnes att det hänt någon annan gång, utan bara förra sommaren. Centralen är "ganska" ny, sattes in när vi flyttade in för tre år sedan. Har satt in FTX agg sedan dess men både det och bergvärmen och alla tidsstyrda lampor går på samma schema som annars.

Men det verkar som att ringa elektrikern och be honom göra en isolationsmätning är ett vettigt första steg då?
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Som någon nämnt innan, kolla alla förbrukare utomhus först.
För ett par år sedan hade vi problem med att proppen gick då och då. (MÅNGA röda proppar). Efter ett tag kom jag fram till att det fanns ett samband när det regnade och blåste nordliga vindar. Kollade vägguttaget som satt vid altanen. Det var slitet, men såg helt ut. Bytte ändå till ett nytt, och har sedan dess inte bytt propp en endaste gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.