Y
Det ni ser är tillfällig slang ovanpå.
Det går en slang i botten på brunnen, direkt åt sidan som sedan var skarvad med gjutjärnrör som brast.
Ska dra en ny slang som går hela vägen till pumpen.

Det mesta hamnar under jord. ca 20cm är ovanför.
Visa bilaga 155459
Visa bilaga 155460
Visa bilaga 155461

På insidan så läcker det nog mellan översta och andra cementringen.
Men sen vet jag inte om den blöta marken surar ner cementringarna.
Och gamla genomföringen av slangen är nog inte supertät gjord.
Visa bilaga 155462

Det finns en dräneringsbrunn längre bort men höjdskillnaderna är så små så går nog inte lägga dräneringsslang däremellan utan då är risken att jag får pumpa bort dräneringsvatten.

Men jag vet inte. Kanske lyfta den översta ringen. Lägga nytt bruk och få tätt där.
Dra nya slangen och täta det hålet.
Lägga någon speciell sand som är så tät så det skyddat emot vatten.
Eller om man lägger grus så vatten faller neråt istället för trycka mot cementringarna...

Kort och gott, vilka idéer hade ni haft om detta vore er brunn?
 
Redigerat av moderator:
Y
Nu måste jag lösa detta.

Kommer troligen hyra lyftredskap och lyfta av översta ringen med traktorn.

Sedan behöver jag något bruk, eller lim eller något för att täta mellan övre och undre ring, något som håller ute vatten. För slutligen lägga på ringen igen.

Vad är det ultimata, vattentäta, grejset att ha mellan brunnsringar?
 
L
Vad är det för brunn ,dricksvatten eller
 
Y
ja, borrad.
 
L
Y Yrrol skrev:
ja, borrad.
Det är ingen pump i hålet ,ser ingen el-ledning , ni har en s.k. pumpautomat någonstans , varför är det vatten i gropen , rinner det dagvatten ner i borrhålet , ( nivån stiger nere ) gropen är öppen och vatten där , kommer nog underifrån eller är den tät i botten ( Gjuten botten )
 
Y
Ja, vattnet tar sig även in genom hålet för slangen så även där behöver jag använda vattenavstötande fog. Men den översta ringen har fått en stöt så den flyttat sig lite och är inte heller tät, man kan se vatten ta sig in den vägen också.

Vilket bruk, eller fog, är lämpligt att täta med mellan brunnsringar?


(Pumprum i byggnad med hydrofor, jetpump, slang under jord, in i brunnsringarna, ner i borrhålet. Att vatten finns runt utanför brunnen kräver dränering vilket också står på listan, men nummer ett är att täta mellan översta och mellersta ring samt slanggenomföringen.)
 
L
Tydligen så att du får in vatten i brunnen som rinner ner i borrhålet vad jag förstår , inte bra kommer humus dit , blir dåligt vatten , är det betongbotten i brunnen som är gjuten tät
 
L
Y Yrrol skrev:
Ja, vattnet tar sig även in genom hålet för slangen så även där behöver jag använda vattenavstötande fog. Men den översta ringen har fått en stöt så den flyttat sig lite och är inte heller tät, man kan se vatten ta sig in den vägen också.

Vilket bruk, eller fog, är lämpligt att täta med mellan brunnsringar?


(Pumprum i byggnad med hydrofor, jetpump, slang under jord, in i brunnsringarna, ner i borrhålet. Att vatten finns runt utanför brunnen kräver dränering vilket också står på listan, men nummer ett är att täta mellan översta och mellersta ring samt slanggenomföringen.)
Hittade något på forumet ; se vad det är , fråga lite på varuhusen , om du är nöjd köp något där
http://www.ardex.se/uploads/tx_ardex/A46_produktblad_03.pdf
Angående slanggenomförningen så tror jag att du ha någon mjukfog den fäster på slangen
jag satte häftigt med silikon runt på insida och utsida , hålet ska vara lite större än slangen så det biter ihop in och utsida torrt som tusan när man gör det , och kladda mot ringen
 
Silikon fäster inte mot plast, däremot blir det väldigt tätt med betong som tätning.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.