Vi är i valet och kvalet att köpa en tomt i vår hemby men den är så knepigt formad och skulle behöva tips och råd hur man eventuellt kan göra.

Bifogar bild och de husen på baksidan av tomten är radhus - eventuellt tvåvånings, som vi gärna vill skärma av ifrån.
Huset vi tänker oss är ca 180-200kvm byggt i vinkel eller tvåplanshus.

Hjälp!?
 
  • Karta över en knepigt formad tomt gränsad av linjer med måttangivelser, angränsande till radhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det är tomten som är markerad med nr 2 förresten
/Jenny
 
Ingen som har någon idé?
 
Stämmer vädersträcken? Alltså norrut uppåt? Vad prioriterar ni - kvällssol/morgonsol? Stor sammanhängande gräsmatta eller spelar det ingen roll? Ska ni ha garage? Hur stort isf? Vad säger detaljplanen? Hur långt från tomtgräns får man bygga (huvudbyggnad/garage)
 
Grovt schematiskt skulle jah nog gjort något såhär utan att ha de exakta måtten. Där jag skulle ha kök i högst upp vänster och v-rum i vinkeln. V-rum blir då i söderläge (om vädersträcken stämmer) vilket lätt blir väldigt varmt men i ert fall ändå bäst tror jag.

Detta under förutsättning att man kan göra så enligt detaljplan (står något om vart infart ska vara? Ska huset placeras parallellt med vägen etc)
 
  • Schematisk tomtkarta med markeringar som föreslår placering av kök och vardagsrum på en byggtomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp vädersträcken stämmer.
Kvällssol prioriteras och helst stor sammanhängande trädgård med pool i framtiden
Dubbelgarage är tanken - gärna sammanhängande med huset men kanske inte möjligt?
garaget får vara ute i tomtgräns om det är under 3m högt och huset 4 m från gränserna om vi förstått det rätt. Mäklaren sa att det även är öppet för att ha infarten nere till höger som vi isf tänkt istället för uppe till vänster.
 
Detaljplanen
 
  • Skärmbild av detaljplan med symboler, text och markanvändningsriktlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en detaljplan med markerade områden för byggnation, vägar och parker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Missade denna delen
 
  • Skärmdump av detaljplan med regler för placering, utformning och utförande av byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mixi skrev:
Grovt schematiskt skulle jah nog gjort något såhär utan att ha de exakta måtten. Där jag skulle ha kök i högst upp vänster och v-rum i vinkeln. V-rum blir då i söderläge (om vädersträcken stämmer) vilket lätt blir väldigt varmt men i ert fall ändå bäst tror jag.

Detta under förutsättning att man kan göra så enligt detaljplan (står något om vart infart ska vara? Ska huset placeras parallellt med vägen etc)
Typ så vi tänkt om det blir vinkel - tänkte eventuellt köket i framkant istället dock. Tack för dina tankar :)
 
Mixis förslag ger enorm insyn på tomtdelen från gatan... Kanske är det få som passerar och inget problem, men jag tycker det är en fördel att trädgården har visst insynsskydd...

Jag växte upp i ett område med många triangulära tomter där villorna låg på den bredaste delen närmast gatan

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kåbo

Det var stora villor (250-350kvm uppskattar jag) men tomterna var nog bara lite över 1000kvm.

Genom att villan bildade en mur mot gatan och tomten var bredare kring huset men ändå relativt djup så kändes de rymligare och mer avskiljda än många områden där huset ligger i mitten med en framsida med full insyn.

Kök placerades historiskt i nordöst läge, svalt på dan, med lite tur både kvälls och morgonsol. Det är skönt att inte ha sovrummets fönster i värsta solläget, så man inte väcks av stekande sol tycker jag...
 
Håller helt med dig i angående att ha insynsskydd mot vägen. Men eftersom TS skrev att de ville skärma av mot husen på baksidan finns det ju inget håll man då kan ha tomten emot? Så då får man lösa insynsskyddet på annat sätt. Dessutom prioriterar jag personligen kvällssol före det mesta på en tomt. Skulle iof av den anledningen aldrig köpa en tomt som inte har baksidan i sydväst-läge.
 
Personligen tycker jag det är bättre skärma av mot gatan med hus och mot grannar med grönska. Speciellt på en hörntomt kan höga plank eller häckar inte vara möjligt mot gata. Parkeringen skulle jag ha i norrläge så bilen inte hamnar i stekande sol...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.