Hej,
Jag skulle behöva lite input från kunniga här på forumet.
Vi håller på med en tillbyggnad på vårt hus. Arbetet har gått lite i stå pga att vi tyvärr anlitade en entreprenör som inte var att lita på.
Efter vi sparkat ut honom från bygget har vi upptäckt en massa fel som han har gjort, varav min fråga gäller ett av dessa. Mer om det nedan.
För att undvika råd som att vi ska kräva att han ska åtgärda felen, så kan jag också tillägga att vi redan dragit den svängen. Han svarar inte på kontakt och företaget som vi haft kontrakt med är tömt på pengar samt att fogden jagar honom. Han driver verksamhet vidare i ett annat företag, uppstartat med de pengar som vi betalat honom.
Så den juridiska linjen är tyvärr uttömd.
Åter till ämnet.
Vi håller som sagt på med en tillbyggnad. Tillbyggnaden ligger i tomtgräns till grannen och vi har en nivåskillnad till grannfastigheten som ligger högre än våran.
Entreprenören hade kommit så långt att de hade gjutit platta, byggt stommar och takstolar när vi sparkade ut dem.
Problemet är att när vi ska återställa granntomten så kommer deras marknivå vara ovanför betongplattan och upp mot stommen.
Min fråga är då hur kan man lösa det här problemet på bästa sätt. Att panelen måste sluta ovanför grannnens marknivå är självklart, men nedanför markytan?
Kan man fuktsäkra stommen (och dess utanpåliggande lager) på något vis, med t.ex en plast? Låta den plasten gå upp under panelen och låta marken ligga mot det skyddet?
Utanpå stommen ska det på 45x45-regel med isolering, vindskydd, spikläkt och stående panel.
Se bifogad bild. Den röda linjen illustrerar var grannfastighetens markyta ligger. Det är ca 15-20 cm av stommen som hamnar under grannens marknivå.
Vänligen,
Fredrik
Jag skulle behöva lite input från kunniga här på forumet.
Vi håller på med en tillbyggnad på vårt hus. Arbetet har gått lite i stå pga att vi tyvärr anlitade en entreprenör som inte var att lita på.
Efter vi sparkat ut honom från bygget har vi upptäckt en massa fel som han har gjort, varav min fråga gäller ett av dessa. Mer om det nedan.
För att undvika råd som att vi ska kräva att han ska åtgärda felen, så kan jag också tillägga att vi redan dragit den svängen. Han svarar inte på kontakt och företaget som vi haft kontrakt med är tömt på pengar samt att fogden jagar honom. Han driver verksamhet vidare i ett annat företag, uppstartat med de pengar som vi betalat honom.
Så den juridiska linjen är tyvärr uttömd.
Åter till ämnet.
Vi håller som sagt på med en tillbyggnad. Tillbyggnaden ligger i tomtgräns till grannen och vi har en nivåskillnad till grannfastigheten som ligger högre än våran.
Entreprenören hade kommit så långt att de hade gjutit platta, byggt stommar och takstolar när vi sparkade ut dem.
Problemet är att när vi ska återställa granntomten så kommer deras marknivå vara ovanför betongplattan och upp mot stommen.
Min fråga är då hur kan man lösa det här problemet på bästa sätt. Att panelen måste sluta ovanför grannnens marknivå är självklart, men nedanför markytan?
Kan man fuktsäkra stommen (och dess utanpåliggande lager) på något vis, med t.ex en plast? Låta den plasten gå upp under panelen och låta marken ligga mot det skyddet?
Utanpå stommen ska det på 45x45-regel med isolering, vindskydd, spikläkt och stående panel.
Se bifogad bild. Den röda linjen illustrerar var grannfastighetens markyta ligger. Det är ca 15-20 cm av stommen som hamnar under grannens marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänligen,
Fredrik
Tycket ni kör såhär.
Vindpappa stommen alternativt utegips.
Spikläkt
Panel
Den delen som hamnar under mark görs samma utom att panelen bytts ut mot en cementbaserad skiva som tätas med utefog i skarvarna. Skulle något läcka igenom har ni vindpapp och luftspalt som skyddar. Tänk på att se till att luften kan cirkulera in i luftspalten precis ovan cementskivan som egenltigen kommer bli er synliga sockel i denna lösning.
Vindpappa stommen alternativt utegips.
Spikläkt
Panel
Den delen som hamnar under mark görs samma utom att panelen bytts ut mot en cementbaserad skiva som tätas med utefog i skarvarna. Skulle något läcka igenom har ni vindpapp och luftspalt som skyddar. Tänk på att se till att luften kan cirkulera in i luftspalten precis ovan cementskivan som egenltigen kommer bli er synliga sockel i denna lösning.
Måste du höja marken så att den går upp i linje mot panelen , går det inte slänta av i ställt
iof om det regnar mycket så kommer det att rinna mot plattan ,men då ska komma mycket vatten , men det är väl dränerat där , annars ställa betong plattor på högkant lite nedgrävda ca 25 cm från er platta och lägga kross mot plattan , ni får då en kant som är ca 10-15 cm upp
iof om det regnar mycket så kommer det att rinna mot plattan ,men då ska komma mycket vatten , men det är väl dränerat där , annars ställa betong plattor på högkant lite nedgrävda ca 25 cm från er platta och lägga kross mot plattan , ni får då en kant som är ca 10-15 cm upp
Tror mig förstått att mellanrummet är grannens mark
Missade att grannen har en dörr i hålet längst bort , använder han den , då kan det vara lite
värre med släntningen försök att komma överens med denna om hur det bäst kan bli ,
om inte annat en högre kant , så grannen kan gå där
Missade att grannen har en dörr i hålet längst bort , använder han den , då kan det vara lite
värre med släntningen försök att komma överens med denna om hur det bäst kan bli ,
om inte annat en högre kant , så grannen kan gå där
Prata med grannen om ni helt enkelt bara kan fylla igen den grävda rännan med grus och låta det vara.
Längst bort i bild får man kanske slänga lite med gruset för att få det bra.
Annars tycker jag förslaget med cementbaserad skiva lät smart om ni måste göra det helt plant
Längst bort i bild får man kanske slänga lite med gruset för att få det bra.
Annars tycker jag förslaget med cementbaserad skiva lät smart om ni måste göra det helt plant
Ett alternativ som diskuterades var att sänka grannens marknivå till samma som våran. Nackdelen med det var att hela sockeln på hans hus då blev synlig + lite till. Han tyckte inte det var en bra ide.
Nej, vi måste tyvärr återställa hans nivå helt. Dessutom så är hela gången hans. Vi har fått tillåtelse att gräva dränering och lägga grus en ränna men thats it.
Det stämmer bra. Grannen använder dörren ganska frekvent. Ja, inte just nu då.
Men normalt sett. Så ytan behöver bli plan.
Längst bort på bilden är en cementklump som vår fd entreprenör tyckte det var bra att lägga där när han skulle jämna ut vår platta. (Något han dessutom gjorde dåligt) Den är ca 3 m lång..
Jag tar med mig förslaget med cementbaserad skiva. Tackar för det!
En annan ide som kommit upp är att lyfta takstolarna. Slå ut stommen och gjuta upp en kant på ca 3 dm. Sen bygga ny syll och stomme. Vad tros om det? Är det överkurs?
Vänligen,
Fredrik
Nej, vi måste tyvärr återställa hans nivå helt. Dessutom så är hela gången hans. Vi har fått tillåtelse att gräva dränering och lägga grus en ränna men thats it.
Det stämmer bra. Grannen använder dörren ganska frekvent. Ja, inte just nu då.
Men normalt sett. Så ytan behöver bli plan.
Längst bort på bilden är en cementklump som vår fd entreprenör tyckte det var bra att lägga där när han skulle jämna ut vår platta. (Något han dessutom gjorde dåligt) Den är ca 3 m lång..
Jag tar med mig förslaget med cementbaserad skiva. Tackar för det!
En annan ide som kommit upp är att lyfta takstolarna. Slå ut stommen och gjuta upp en kant på ca 3 dm. Sen bygga ny syll och stomme. Vad tros om det? Är det överkurs?
Vänligen,
Fredrik
Jag tänkte just föreslå den lösningen. Det är nog lättare att mura.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Omständigare men en bättre lösning.
Ja den är omständigare, men blir bättre. Murning är mindre omständigt än gjutning.
Freddan: Jag skulle vara lite orolig för luftningen av en sådan konstruktion.