Hej,

Jag skulle behöva lite input från kunniga här på forumet.
Vi håller på med en tillbyggnad på vårt hus. Arbetet har gått lite i stå pga att vi tyvärr anlitade en entreprenör som inte var att lita på.
Efter vi sparkat ut honom från bygget har vi upptäckt en massa fel som han har gjort, varav min fråga gäller ett av dessa. Mer om det nedan.

För att undvika råd som att vi ska kräva att han ska åtgärda felen, så kan jag också tillägga att vi redan dragit den svängen. Han svarar inte på kontakt och företaget som vi haft kontrakt med är tömt på pengar samt att fogden jagar honom. Han driver verksamhet vidare i ett annat företag, uppstartat med de pengar som vi betalat honom.
Så den juridiska linjen är tyvärr uttömd.

Åter till ämnet.
Vi håller som sagt på med en tillbyggnad. Tillbyggnaden ligger i tomtgräns till grannen och vi har en nivåskillnad till grannfastigheten som ligger högre än våran.
Entreprenören hade kommit så långt att de hade gjutit platta, byggt stommar och takstolar när vi sparkade ut dem.
Problemet är att när vi ska återställa granntomten så kommer deras marknivå vara ovanför betongplattan och upp mot stommen.

Min fråga är då hur kan man lösa det här problemet på bästa sätt. Att panelen måste sluta ovanför grannnens marknivå är självklart, men nedanför markytan?
Kan man fuktsäkra stommen (och dess utanpåliggande lager) på något vis, med t.ex en plast? Låta den plasten gå upp under panelen och låta marken ligga mot det skyddet?

Utanpå stommen ska det på 45x45-regel med isolering, vindskydd, spikläkt och stående panel.

Se bifogad bild. Den röda linjen illustrerar var grannfastighetens markyta ligger. Det är ca 15-20 cm av stommen som hamnar under grannens marknivå.


Del av husstomme och betongplatta med röd linje som visar grannfastighetens högre marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänligen,
Fredrik
 
Tycket ni kör såhär.

Vindpappa stommen alternativt utegips.
Spikläkt
Panel

Den delen som hamnar under mark görs samma utom att panelen bytts ut mot en cementbaserad skiva som tätas med utefog i skarvarna. Skulle något läcka igenom har ni vindpapp och luftspalt som skyddar. Tänk på att se till att luften kan cirkulera in i luftspalten precis ovan cementskivan som egenltigen kommer bli er synliga sockel i denna lösning.
 
Fråga grannen om ni får göra ett mindre markarbete på hans tomt mot någon skälig ersättning om ni inte redan försökt med det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Måste du höja marken så att den går upp i linje mot panelen , går det inte slänta av i ställt
iof om det regnar mycket så kommer det att rinna mot plattan ,men då ska komma mycket vatten , men det är väl dränerat där , annars ställa betong plattor på högkant lite nedgrävda ca 25 cm från er platta och lägga kross mot plattan , ni får då en kant som är ca 10-15 cm upp
 
L
Tror mig förstått att mellanrummet är grannens mark
Missade att grannen har en dörr i hålet längst bort , använder han den , då kan det vara lite
värre med släntningen försök att komma överens med denna om hur det bäst kan bli ,
om inte annat en högre kant , så grannen kan gå där
 
Prata med grannen om ni helt enkelt bara kan fylla igen den grävda rännan med grus och låta det vara.

Längst bort i bild får man kanske slänga lite med gruset för att få det bra.

Annars tycker jag förslaget med cementbaserad skiva lät smart om ni måste göra det helt plant
 
Ett alternativ som diskuterades var att sänka grannens marknivå till samma som våran. Nackdelen med det var att hela sockeln på hans hus då blev synlig + lite till. Han tyckte inte det var en bra ide.

Nej, vi måste tyvärr återställa hans nivå helt. Dessutom så är hela gången hans. Vi har fått tillåtelse att gräva dränering och lägga grus en ränna men thats it.

Det stämmer bra. Grannen använder dörren ganska frekvent. Ja, inte just nu då. ;)
Men normalt sett. Så ytan behöver bli plan.

Längst bort på bilden är en cementklump som vår fd entreprenör tyckte det var bra att lägga där när han skulle jämna ut vår platta. (Något han dessutom gjorde dåligt) Den är ca 3 m lång..

Jag tar med mig förslaget med cementbaserad skiva. Tackar för det!

En annan ide som kommit upp är att lyfta takstolarna. Slå ut stommen och gjuta upp en kant på ca 3 dm. Sen bygga ny syll och stomme. Vad tros om det? Är det överkurs?

Vänligen,
Fredrik
 
Jag tänkte just föreslå den lösningen. Det är nog lättare att mura.
 
Om man vill göra det jobbet så är det alternativet mycket bättre än mitt förslag.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tänkte just föreslå den lösningen. Det är nog lättare att mura.
Fast jag tycker i och för sig att det låter som en omständigare lösning än den som huggan skrev om inledningsvis. Eller har jag fel?
 
Omständigare men en bättre lösning.
 
Ja den är omständigare, men blir bättre. Murning är mindre omständigt än gjutning.
 
  • Gilla
<freddan>
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja den är omständigare, men blir bättre. Murning är mindre omständigt än gjutning.
Det håller jag med om, men är det en bättre lösning än att sätta betongskiva?
Och i så fall varför?
 
stämpla av takkonstruktionen och riv loss stolparna. mura upp ett par varv till på sockeln. regla upp igen. borde vara gjort från början med lite framförhållning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Freddan: Jag skulle vara lite orolig för luftningen av en sådan konstruktion.
 
  • Gilla
<freddan> och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.