Hej!

Ska bygga ribbstaket till min altan. Men snåljåpen i mig vill inte betala 8,95:- /m för 28x45 eftersom antalet meter drar iväg fort.

Om man istället köper 45x45 för 9,45:- /m och klyver på mitten så är man nere på typ 4,70:- /m.

Förstår att det med all säkerhet är att föredra färdiga ribbor men kan detta va ett alternativ? Eller blir det pannkaka totalt? Har någon gjort detta?

mvh
 
Hur tänkte du klyva?
 
Tja, nöjer man sig med 21-22x45 så är det ju självklart möjligt. Men det blir fort klent när man kommer ner i dimensionerna...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur tänkte du klyva?
På mitten så de borde blir 21mm tjocka om man tar bort det klungan käkar upp.
 
Förlåt, jag var otydlig: Vad tänkte du klyva med?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Förlåt, jag var otydlig: Vad tänkte du klyva med?
Ah, okej.

Jag har en dewalt klyvsåg.
 
Visst går det, men som sagt: 21 är 3/4 av 28.
 
Borde väl bli bättre att klyva 28x120, och få ca 28x55 istället. Dock blir ju bara ena hörnet rundat.
 
  • Gilla
Cash
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Borde väl bli bättre att klyva 28x120, och få ca 28x55 istället. Dock blir ju bara ena hörnet rundat.
Ja men precis.
Staketet är bara tänkt estetiskt och inte stå emot någon kraft som klättrandes barn eller hunda

Problemet jag se är väl att ribborna kan komma att vrida sig pga tunna och där står jag dumsnål med ett vridet (?), billigt staket ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Och hur lång tid tror du att det tar att klyva varje meter?
Kommer du behöva hjälp att hålla pga långa bitar?

För värderar en sin egen tid, så känns 4:- per meter som något som försvinner i sin egen arbetstid för att klyva..
 
Läkt, 25x38, kostar 3:55 per meter på byggmax. Men det kanske är för klent?
 
useless useless skrev:
Läkt, 25x38, kostar 3:55 per meter på byggmax. Men det kanske är för klent?
Känns ganska otryckt!
 
Enligt min erfarenhet så vrider sig ribborna mindre ju mindre kvadratiska de är.
 
Ribborna i bakgrunden är klyvna 120 brädor Ölflaska och vin i glas framför träribbor och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag känner mig lite kluven till sådana här horisontella ribb-staket :thinking:
 
  • Gilla
xerbee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.