En nybörjare i nöd behöver hjälp!

Jag håller på att såga ut en figur ur en plywoodskiva 12mm som jag limmat ihop i 2 lager, dvs 24mm tjockt.

Figuren är cirka 150x150 mm stor i oregelbunden form.

Hur och med vad sågar jag lättast ut denna figur?! Blir snart tokig på detta. Det är så enkelt i mitt huvud men omöjligt i praktiken verkar det som.

Jag började med sticksåg med fint blad. Snittet blev snyggt utan flis men det blev inget rakt snitt... Förmodligen är hela sågen lite sne eller så gick det för tungt så bladet böjde sig?

Vad behöver jag för verktyg? Vad hade ni använt?

Håller nu på att slipa ner det sneda snittet med sandpapper och kloss men det slutar ju bara med att kanten blir konvex och ojämn...

Tacksam för alla råd!
 
L
Näst intill omöjligt att såga rakt med en sticksåg på fri hand , det enda som går att göra för att få det rakt , är att fästa en bräda eller annat med tvingar och använda den som avhåll , då blir det rakt
 
Ah förlåt, var lite otydlig. Har egentligen inga "raka" snitt i figuren utan det är mycket hörn och bågar.

Med snett menade jag att bladet sågar snett genom skivan. Bladet böjer sig genom skivan eller står snett från början, vilket jag nästan kan se med ögat.
 
Det brukar gå att justera den vinkeln genom att justera bottenplattan på sågen. Dra åt hårt!

Sen så är 24 mm ganska tjockt och plyfa inte helt homogen i sin struktur så du får nog acceptera att bladet viker sig en aning här och där. Du kan köra med rasp i stället för sandpapper men tänk på att det kommer flisa sig.
 
L
T Tobias P skrev:
Ah förlåt, var lite otydlig. Har egentligen inga "raka" snitt i figuren utan det är mycket hörn och bågar.

Med snett menade jag att bladet sågar snett genom skivan. Bladet böjer sig genom skivan eller står snett från början, vilket jag nästan kan se med ögat.
När materielen är av den grövre typen , så behövs det inte mycket för att bladet ska böja sig lite
det räcker med en liten kvist eller hårdare lim , så knallar bladet iväg , har sett det själv ,
om man matar väldigt sakta , så kan det gå , så bladet får skära bra i sin väg och inte pressas ,
men ingen garanti på det , kolla att bladet är i 90 grader mot plattan som sägs
 
Tack för tipsen!

Hjälper mig mycket här då jag börjar tappa inspirationen. :)

Men om ni hade gjort detta, vad hade ni använt? Bandsåg?
 
Om bladet sitter rakt i sticksågen men det ändå sågar snett så har man troligen tryckt sågen åt något håll i sidled och då orkar inte bladet hålla sig rakt. ett vasst och välskränkt smalt blad ska det vara om man ska såga krokigt.

Bandsåg är ju förstavalet.

Figursåg kan ju fungera det också med ett blad med tänder åt alla håll.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om bladet sitter rakt i sticksågen men det ändå sågar snett så har man troligen tryckt sågen åt något håll i sidled och då orkar inte bladet hålla sig rakt. ett vasst och välskränkt smalt blad ska det vara om man ska såga krokigt.

Bandsåg är ju förstavalet.

Figursåg kan ju fungera det också med ett blad med tänder åt alla håll.

Protte
Ja, figursåg var jag inne på men hade ingen hemma. Borde kunna fungera tycker jag. Men det är ju som ni sagt ganska tjockt material dock.
 
Fräs med pinnstål kanske?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Fräs med pinnstål kanske?
Är uppvuxen i en snickarbod med verktyg som behövs i en villa. :D

Det pratas ju mycket om fräs men har aldrig förstått syftet. Aldrig sett en "in action" Men här skulle man alltså kunna använda sig av en tror du?
 
Om jag haft krav på finish hade jag ghort en mall i mdf som jag stick- eller bandsågat, filat o putsat till rätt form. Sen grovsågat plywooden nån mm utanför linjen och sen fräst med kopierstål med mdfen som mall. Fräsa på frihand är typ omöjligt.

Edit. Sök på template routing så klarnar det nog.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Om jag haft krav på finish hade jag ghort en mall i mdf som jag stick- eller bandsågat, filat o putsat till rätt form. Sen grovsågat plywooden nån mm utanför linjen och sen fräst med kopierstål med mdfen som mall. Fräsa på frihand är typ omöjligt.

Edit. Sök på template routing så klarnar det nog.
Låter ju smart!

Så här ser den ut just nu efter att ha använt sandpapper i mängder. Lite skönhetsfel blir det men men.
 
  • Träslejdad gungstolmodell med släta ytor efter sandpappring, uppvisar lättare skönhetsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CarlC_85 och 2 till
  • Laddar…
Jag läste 150x150 cm. Tur att man inte är snickare. :sweat:
 
  • Gilla
evut2
  • Laddar…
Haha, kan ju fortfarande vara 150 cm :p

Men, nej 150 mm lång blir den ungefär.
Har gått igång med att lacka den nu. Hittade bara träbåtslack som jag haft till masten men det får gå.

Skulle borra ut hål ur 12mm plywood men då gick hålborren sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.