Hej
Har en fin trädörr som jag vill försöka snygga till då den inte fått det underhåll den borde haft på ett gäng år.

Hur ska jag göra?

Vet inte om den är lackad eller oljad eller något annat.

Slipa, putsa, olja, lacka? Jag har ingen aning men vill göra den fin igen.

Bilder kommer i post #2
 
Bild
 
  • Träytterdörr med fönster och ett dörrhandtag, vit tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbilder
 
  • Närbild på träplankor med mögel och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träyta med distinkt mönster av sammanfogade plankor i fiskbensmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sliten träyta och smutsigt glas på en fönsterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett trägolv med tydliga träfibrer och varierande nyanser av brunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träyta med delvis mörk mögel och delvis ren, rödbrun ytfinish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Mycket krusiduller på den dörren , blir svårt att få rent från den gamla behandlingen , verkar vara någon form av ädelträ , ser inga skarvar på friser , hade en dörr med avsevärt mindre friser på , det tog tid , klockade aldrig , men en vass mora och skrapa bort , går även att prova med varmluftspistol och skrapa , tror inte på något som bums eller taväck , då det på något sätt mjukar upp trät , en sak som även kan gå , är att prata med någon som blästrar , dom är duktiga , sedan olja med 60 terpentin + 40 linolja , för mycket linolja kan bli kladdig , torkar inte ,
i övrigt så finns det bara finsnickeri att fråga , dom kan i princip allt om trä
 
Tycker det ser ut som teak. Jag hade samma missfärgningar på mitt teakparti runt ytterdörren.
Lite lätt slipning tog bort det och så såg det ut som nytt.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
J Joh_81 skrev:
Tycker det ser ut som teak. Jag hade samma missfärgningar på mitt teakparti runt ytterdörren.
Lite lätt slipning tog bort det och så såg det ut som nytt.
Hur gjorde du sedan? Oljade? Lackade?
 
Oljade med "Benar-olja".
Håller fint, men stryker på ett tunt lager varje år.
 
  • Gilla
Bob73 och 1 till
  • Laddar…
En otroligt vacker dörr, den är ju helt klart värd en del kärlek. Det ser ju dessutom ut som mexitegel till vänster i bild. En fulländning! :D.

Börja med en ordentlig tvätt med vanligt ljummet (inte varmt) såpvatten först och därefter går du över dörren med först 120 korn på sandpappret och sen 240. Vad du sedan ska behandla den med är en smaksak, det finns mängder att välja på. Dock tycker jag dock lack är dumt då det gör det svårare att vårda dörren framöver.

Du fixar det där på en helg gissar jag.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Extatiskt Rasande
  • Laddar…
Hade investerat i en sodabläster eller lämnat den för att bli blästrad med antingen soda eller nötskal men behandling har jag inget förslag på
 
L
På de bilder som syns är den lite maläten i ytan , så någonting bör göras , men vad du än gör så lacka den inte , tänk själv när solen krackelerar ytan , lacken flagnar och dörren ser ut att
ha fläcktyfus
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för råden!
Jula har någon variant de kallar sodabläster för 499 som man sätter på sin tryckluft. Sen tillkommer väl sodan. Håller på att kolla upp vad en firma ska ha för att göra det också.

Att olja den verkar avgjort iaf :)
 
Om du vill modernisera den lite skulle det vara snyggt att byta glaset till antingen frostat elelr klarglas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om du vill modernisera den lite skulle det vara snyggt att byta glaset till antingen frostat elelr klarglas.
Tycker glaset är skitsnyggt, medan de flesta glasen i moderna dörrar ser lite billigt ut.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
jag skulle nog inte gå på den där med sandpapper det första jag gör. Testa istället nån form av scotchduk eller liknande. Nåt mjukt med slipande funktion alltså. Det enda som ska bort är ju det svartprickiga och det är ju onödigt att dra på sig sliprepor för det.
 
  • Gilla
Extatiskt Rasande
  • Laddar…
Köpte en sodabläster på jula. Det var lite meck med att lära sig apparaten. Bl.a. Behövde munstycket rengöras mkt ofta. Men sen gick det bra. Strök sedan med linolja terpentin och ger det väl några strykningar till.

Det jag grämer mig lite över är att jag torkade rent efter blästringen med vatten. Lite dumt att tillföra vatten till oskyddat trä.
 
  • Träytterdörr med dekorativa linjer och sidoglas renoverad med sodabläst yta och linoljebehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trigranny och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.