De är i sånt där mjukt material.
 
Silicon?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Silicon?
Nej, kork. Visste inte att de fanns i silikon ens.
 
Jo, det formligen svämmar över just nu av silikonunderlägg...

Jag har i vart fall lyckats bränna ett korkunderlägg när jag hade lyckats glömma gjutjärnsgrytan tom på spisen ett tag. Någon temperatur kan jag tyvärr inte bidra med.

Men vid normalt bruk har jag aldrig lyckats bränna några.

Får man fråga varför du undrar? :)
 
Kork tål väldigt hög värme och har svårt att fatta eld. Att ytskiktet förkolnas lite vid extrem värme eller flitigt bruk är en annan sak. Det gör ju ändå sitt jobb i att isolera mot det underliggande materialet. Det är billigare att köpa nya korkunderlägg än ett nytt bord.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Kork har väl använts till värmesköldar på rymdfarkoster.
 
Man kanske kan lägga ett siliconunderlägg emellan för att skona korken? :geek:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inte ett helt korkat förslag :)
 
Ja för svartbrända korkunderlägg måste vara en styggelse i moderna vita kök. Eller så har man en låda så de inte syns.........Tas bara fram när den närmaste familjen är närvarande. ALDRIG med gäster. :rofl:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
På altanen har jag två stora klinkerplattor istället för grytunderlägg. Det har dessutom den bonusen att duken ligger kvar. Funkar även inomhus förstås.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har själv tre runda och ett rektangulärt underlägg i kork.
Ett runt är lite mörkt i färgen, men det syns ju inte när potatiskastrullen står där :)

Och stor sak i det:
Man får 3 underlägg för 19 kr hos IKEA, så släng det som upplevs som för fult.

Heta plåtar från ugnen t.ex. ställer vi på den rostfria diskbänksplåten.
 
The thermochemical degradation of cork skrev:
The degradation of cork is strongly dependent on temperature and mass losses become significant at 200°C (15% of initial dry weight) and increase rapidly for higher temperatures (27% at 250 °C, 49% at 300 °C, 62% at 350 °C) until ashing at 450 °C
Skulle hålla den under 150°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.