Vitmögel på träyta, misstänkt i hus byggt 1981.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmögelliknande beläggning på träbjälke i dunkelt upplyst utrymme, möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej. Någon som vet om detta är vitmögel?

Huset är byggt 1981
 
Redigerat:
Jag är ingen mögelexpert, men det ser inte bra ut. Har du mätt den relativa luftfuktigheten? Pröva att mäta trästolpens fuktkvot också. Även om problem av det slaget vanligen är störst på vintern, kan sommarvärden ändå ge en fingervisning.
 
L
Konstigt med den skarpa kanten , inget ovanför den , undrar vad det beror på , blåser det där
eller är det något som det vita inte gillar
 
J justusandersson skrev:
Jag är ingen mögelexpert, men det ser inte bra ut. Har du mätt den relativa luftfuktigheten? Pröva att mäta trästolpens fuktkvot också. Även om problem av det slaget vanligen är störst på vintern, kan sommarvärden ändå ge en fingervisning.

Kan det komma så plötsligt? Hade en kille från Anticimex där uppe för lite drygt ett år sen. Då tyckte han det såg fint ut. Det som har hänt efter det är att frånluftsfläkten gick sönder men den har ersattes med en ny ganska omgående. Ser ingen tendens på det i taket utan det sitter bara på ett par större reglar eller vad de kallas. För övrigt är det torrt å fint Har läst något om att när träet torkar snabbt så kan där komma ut något som liknar vitmögel. Men jag får köpa en mätare och se vad de ligger på.
 
L
Var sitter frånluftsfläkten , på vinden eller
 
L Liteavvarje skrev:
Var sitter frånluftsfläkten , på vinden eller
Sitter på utsidan på taket.
 
Skaffa en fuktmätare för trä (kostar ett ar hundralappar). Med hjälp av en sådan kan du enkelt avgöra om det är ett problem eller inte.
 
J justusandersson skrev:
Skaffa en fuktmätare för trä (kostar ett ar hundralappar). Med hjälp av en sådan kan du enkelt avgöra om det är ett problem eller inte.
Vilka nivåer är inom ramen för ok, är det som allt annat över 70 risk för mögel?
 

Bästa svaret

Ja, när det gäller relativ luftfuktighet brukar man anse att nivåer över 70 är kritiska. För träs fuktkvot är det andra värden. Brädgårdsfärskt virke brukar ligga runt 20% och sedan torkar det ut ned mot 10-12 % om jag minns rätt. Snickeritorrt är väl runt 6%. Orsaken till påslagen behöver inte vara luften. Fukt kan läcka in på annat sätt. Därför är det smart att kolla träet först.
 
J justusandersson skrev:
Ja, när det gäller relativ luftfuktighet brukar man anse att nivåer över 70 är kritiska. För träs fuktkvot är det andra värden. Brädgårdsfärskt virke brukar ligga runt 20% och sedan torkar det ut ned mot 10-12 % om jag minns rätt. Snickeritorrt är väl runt 6%. Orsaken till påslagen behöver inte vara luften. Fukt kan läcka in på annat sätt. Därför är det smart att kolla träet först.
Alright blir att köpa en sådan imorgon. Jag återkommer med svar
 
J justusandersson skrev:
Ja, när det gäller relativ luftfuktighet brukar man anse att nivåer över 70 är kritiska. För träs fuktkvot är det andra värden. Brädgårdsfärskt virke brukar ligga runt 20% och sedan torkar det ut ned mot 10-12 % om jag minns rätt. Snickeritorrt är väl runt 6%. Orsaken till påslagen behöver inte vara luften. Fukt kan läcka in på annat sätt. Därför är det smart att kolla träet först.
Go morgon. Var och handlade en kvotmätare igår. Har vart uppe på vinden idag och mätt på ca 50 ställe och då ligger värdena på mellan 6-7%. Jag tog lite mögeltvätt och tvätta av balken å mätte efter för att se om instrumentet fungera. Fick då 28% så de verkar ju inte helt fel. Tog en bild så man har någon dokumentation.
Mätte även luften på vinden 18 grader 58% rf.

Verkar vara bra värden enligt dina uppgifter på virket om jag inte har fel?

Träbalk i tak med friskt utseende efter mögeltvätt, dokumentation för fuktprocentmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Då är frågan var kommer det i från ?? Du får hålla koll på när det kan uppstå , mycket springande , upp och ned
 
L Liteavvarje skrev:
Då är frågan var kommer det i från ?? Du får hålla koll på när det kan uppstå , mycket springande , upp och ned
Ja de får väll bli att man kollar och mäter 2ggr per år en sommar och en vinter till att börja med. Sen ska man kolla en gång om året. Om värdena är bra kan väll skiten inte sprida sig? Behöver väll rätt förhållanden för att växa har jag fått för mig. Blir det värre får man kanske koppla in någon expert.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
28 % är ju för mycket men det var nog för att du tvättade med mögeltvätt. 6-7 % är utmärkta värden. Det kan mycket väl vara så att det du såg spåren av var resultatet av en gammal vattenläcka. 58 % RF är också helt OK. Ha det under uppsikt och kontrollera ibland.
 
J justusandersson skrev:
28 % är ju för mycket men det var nog för att du tvättade med mögeltvätt. 6-7 % är utmärkta värden. Det kan mycket väl vara så att det du såg spåren av var resultatet av en gammal vattenläcka. 58 % RF är också helt OK. Ha det under uppsikt och kontrollera ibland.
Jo, jag mätte efter jag tvättade för att kolla så att den verkligen fungerade som den skulle. Känner mig lite lugnare nu i allafall. Får som du sa ha det under uppsikt. Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.