Det är nu så att jag har gett mig in på snickerispåret för första gången i mitt liv, jag har snickrat ihop en leksakskista.
Kistan är klar och jag är supernöjd, dock så har jag stött på problem, locket smäller igen ganska hårt och jag har ingen aning om vad mer jag skall använda som dämpare?

enligt diverse järnhandels butiker så blir gasdämpare allt för starka, och dörrhållare som jag provat med hjälper inte heller...
är det någon som har tips på vad mer man kan använda?

locket är 97 cm långt samt 68 bred, jag har ej vägt det men det ligger mellan 6-8kg...
locket faller över sargkanten.


tacksam för alla råd

ps. har tänkt på en såndär skena med spår i som låser sig, men vet dessvärre inte vad dessa heter ( inte de på k-rauta,bauhaus,julla eller swedol heller för den delen...)
 
C chelsea12 skrev:
ps. har tänkt på en såndär skena med spår i som låser sig, men vet dessvärre inte vad dessa heter
Är det klaffhållare du har i åtanke?

Två klaffhållare av metall för byggprojekt, båda i utfällt tillstånd.
 
  • Gilla
chelsea12
  • Laddar…
L
Det är väl bara s.k. uppställningsjärn och inte dämpare , men är väl i intention med vad du
letar efter , så locket inte kommer när med en smäll på fingrarna , vid undersökning invändigt
 
  • Gilla
chelsea12
  • Laddar…
Du har säkert redan tänkt på det, men för säkerhets skull vill jag bara nämna att om kistan är stor nog för ett barn att krypa ner i bör du se till att lufttillförseln därinne är god även om locket är nedfällt. Det har skett tragiska olyckor med barn som har lekt kurragömma och gömt sig i kistor :°-(
Jag har tyvärr inga tips på det du egentligen frågade om. Men det borde ju gå att lösa ... det finns ju t.ex. mjukstängande toalock.
 
  • Gilla
chelsea12 och 1 till
  • Laddar…
C chelsea12 skrev:
vill ju helst ha något som dämpar istället för att bara fixera...
Finns klaffhållare med broms. I exemplet nedan hittar lite tabeller som visar "bromsförmågan". Verkar stämma hyfsat med vikten på ditt lock.

http://www.theofils.se/produkt/Luckbeslag-7001--22281.aspx
 
  • Gilla
chelsea12
  • Laddar…
TAck för ditt råd Modig.
Jag har tänkt på det och har ordnat så att det finns syre tillförsel in;)
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.