Delvis oisolerad betongplatta med inkommande vattenrör och några isoleringsbitar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Godkväll! Som rubriken lyder.
Där jag nu har mitt inkommande vatten är där ett hål i en gammal oisolerad betongplatta där det kommer upp. Där är nerpressat lite isolering runt om. Hur ska jag göra här? Låta det vara som det är eller ner med mer isolering eller slänga i lite bruk?
 
L
Ner med isolering , ingen betong , så tajt som möjligt ut mot himlen , det är ju där det fryser , hur har du tänkt dig , ska det vara en lucka så det går att komma åt , det är en skarv där , normalt går slangarna in och ut hela , för att inte ha kopplingar i bjälklag
 
Staffans2000
Nja.
Ta bort isoleringen och ös på med betong så leds värmen från marken in i din platta. Kopplingen kommer väl ovanför?
 
L
En
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nja.
Ta bort isoleringen och ös på med betong så leds värmen från marken in i din platta. Kopplingen kommer väl ovanför?
En kort fråga vad händer om det blir så att det måste tas upp , inget kul med en stor bilmaskin där
 
  • Gilla
nifen
  • Laddar…
Staffans2000
Hellre det än att det fryser. Men det beror ju på. Är utrymmet uppvärmt?
 
L
Det blir nog upp TS i den här frågan , men han ska tänka till vad som är vad , och kanske fråga någon annan , tex en röris som ser det på plats eller får det förklarat för sig .
Att bara säga gjut är nog lite att gå över ån
 
Det är slangen med blå ränder som är inkommande vatten. Det andra med en skarv är nåt gammalt till en brunn.
Det kommer vara ett bjälklag ovanför plattan, utrymmet kommer vara uppvärmt men isolerat så det blir ju kallare där under men inte tror jag det blir minus. Speciellt inte eftersom jag bor i Skåne:cool:
 
Staffans2000
Såklart det blir. TS. bor i Skåne så frysrisken är liten. Mitt förslag var gängse norm när jag var rörmokare. Slangen verkar inte ha något skyddsrör, så skulle den av osannolik anledning behöva bytas ut, så är betongklumpen ett mindre problem.
Ditt förslag fungerar säkert bra det också, men jag rekommenderar definitivt att hålet gjutes igen om än med ett tunnare lager. Det blir enklast så för man skall aldrig joxa till det i onödan!
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Såklart det blir. TS. bor i Skåne så frysrisken är liten. Mitt förslag var gängse norm när jag var rörmokare. Slangen verkar inte ha något skyddsrör, så skulle den av osannolik anledning behöva bytas ut, så är betongklumpen ett mindre problem.
Ditt förslag fungerar säkert bra det också, men jag rekommenderar definitivt att hålet gjutes igen om än med ett tunnare lager. Det blir enklast så för man skall aldrig joxa till det i onödan!
OK vi är sams , lite vidareutveckling kanske , TS bor i norrland där det alltid fryser ,mycket isolering , nu bor han i skåne där det normalt inte fryser ( dom har ju bara regn och is , ingen snö som isolerar ) men om kylan kommer , tar det ju en stund innan den kryper in , kan bli en överraskning , men vi kan ju gå halva vägen var med tips , han fyller med isolering upp till ca 5 cm från golv och gjuter en kaka på .:)
PS jag vet vad som är i skåne , har ett hus till där , bara is , knapp snöskottning :)
 
Staffans2000
Det duger alldeles utmärkt!
En utmärkt svensk lagomkompromiss där båda parter har ganska rätt!
Hade vi inte varit sansade och lite mjäkiga nordbor hade denna meningsskiljaktighet kunnat sluta i blodsfejd bort till sysslingar i tre generationer!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Haha, härligt att alla är överens:D
Tack så mycket för ert engagemang(y)

Trevlig sommar:cool:
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.