Elcentralen sticker in en bra bit i facket som ska isoleras med träfiberlösull. Spontant känns det dumt att isolera direkt mot elcentralen eftersom stålet riskerar ge kondensering i lösullen. Tänker jag rätt här?

Garo som tillverkar skåpet hade inte nån riktig expert (pga semester) som kunde ge något klockrent råd, men rekommenderar nån sort luftspalt runt skåpet.

Finns här någon som råkat ut för samma problem? Vad är lösningen?
 
  • Elcentral monterad i trästomme på vägg, framstickande i fackets öppning som är delvis isolerad med lösull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det där är inget ovanligt med infällda mätarskåp , finns till 90% i alla hus , att dom inte tänker till
blir en stor köldbrygga , det du kan göra är att sätta en frigolit på baksidan , men bara på baksidan , och fylla resten med ull , runt alla rör mot y-vägg , ingen kondens blir det vad jag har varit med om
 
Ska nog förtydliga mig lite. Kanske inte gör någon skillnad alls. Hela väggkonstruktionen andas dvs panel, träfiberskiva på utsidan, träfiberlösull mellan reglar följt av en ångbroms. Dvs ingen plast. Jag ställer mig undrande till om cellplast är rätt väg att gå då. Förstår poängen med det.
 
H
Självklart ska du isolera
 
H hul skrev:
Självklart ska du isolera
Din post tillförde inte direkt något här. Självklart ska jag isolera.
 
L
K kuntri skrev:
Ska nog förtydliga mig lite. Kanske inte gör någon skillnad alls. Hela väggkonstruktionen andas dvs panel, träfiberskiva på utsidan, träfiberlösull mellan reglar följt av en ångbroms. Dvs ingen plast. Jag ställer mig undrande till om cellplast är rätt väg att gå då. Förstår poängen med det.
Du säger en ångspärr innerst , kort med isolering där , mot övriga väggens tjocklek , då finns det ingen ånga mot skåpsidan , men om det kommer värme mot den kalla plåten , som bara har en plåtdörr mot himlen , så kan det bli fuktigt på plåten i väggen iaf , det kommer att bli en kraftig köldbrygga under alla förhållanden med så lite isol där , vad jag sett på nybyggen så har en del satt frigolit , och en del bara ull , så det är lite olika , kanske beroende på vem som snickrar och vad dom har i fickan så att säga
 
H
Men skåpet kommer vara varmare än övriga konstruktionen vilket är en fördel ut fuktsynpunkt
 
L
H hul skrev:
Men skåpet kommer vara varmare än övriga konstruktionen vilket är en fördel ut fuktsynpunkt
Kanske det i bakkant , men framåt i plåten då
 
Såhär i efterhand så skulle jag nog sett till att sätta skåpet på väggen till det framtida förrådet, men så smart var jag inte när jag planerade huset...

Gott att höra att även ni har samma tankar som jag.
 
L
K kuntri skrev:
Såhär i efterhand så skulle jag nog sett till att sätta skåpet på väggen till det framtida förrådet, men så smart var jag inte när jag planerade huset...

Gott att höra att även ni har samma tankar som jag.
Ja du ser många villjor finns det , och utföranden detsamma , sunt förnuft brukar segra
 
Det kan t.o.m regna in i den här typen av skåp om de inte sitter under tak. Så räkna med att det kan bli vatten. Luckan är inte särskilt tät mot direkt regn om den inte konstruerats om de senaste 15 åren.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det kan t.o.m regna in i den här typen av skåp om de inte sitter under tak. Så räkna med att det kan bli vatten. Luckan är inte särskilt tät mot direkt regn om den inte konstruerats om de senaste 15 åren.
Jag har förvisso det stormsäkrade skåpet men håller med dig att det finns en risk för inträngning av vatten.
 
L
K kuntri skrev:
Jag har förvisso det stormsäkrade skåpet men håller med dig att det finns en risk för inträngning av vatten.
Inte för att jag vet men har inte sett att det regnar in , och blir vatten i skåpet , det som kan bli om det blåser hårt med regn , lite vatten vid dörren i nederkant
 
Jag tror inte man skall överdriva risken för kondens på plåtens baksida. Elmätaren m fl saker som sitter i skåpet alstrar nog lite värme. Cellulosaullen måste väl vara perfekt i sammanhanget. Jag har själv en liknande lösning i en tillbyggnad, fast jag valde att fälla in skåpet bara till hälften. På en norrsida med rejält taksprång alldeles ovanför är det inte många regndroppar som hamnar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.