Ett vintage badrum med brun badkar och vit kakel halvvägs upp på väggarna, resten är målad i en ljus färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt halvkaklat badrum med toalett, handfat och brun skåpslucka, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Vi är nya husägare och har ett badrum i källaren (se bilder) i ett hus från 1930. Vi ska bygga nytt på övervåningen (direkt), och fixa dränering för fukt i källaren (om något år), men skulle gärna vilja att det gamla badrummet kan få ca. 2-5 års livslängd till innan vi tar oss an källaren på riktigt. Det har varit halvkaklat och tapetserat, och väggen vid badkaret är bara målat. Planen är att ta bort hyllor och tapeterna (luftfuktigheten är hög), måla, och laga väggen vid badkaret. Karet kommer inte användas till vardagsbruk, men gärna stå kvar och vara funktionellt för barngäster eller liknande.

Vad bör man bäst använda för färgtyp där tapeterna är idag? Silikatfärg? Och kan man använda samma färg på väggen bakom badkaret, eller borde man ge sig på någon annan lösning eftersom det kommer direkt vatten på där? Det måste inte hålla på sikt, men vill inte göra något som förvärrar situationen så länge. Blir det värre med fukten om man målar på kakelplattorna med? (med kakelfärg)

Väldigt tacksam för input, det mesta jag hittat när jag sökt runt har varit för nybyggen av badrum i källaren eller mer ordentliga renoveringar, jag vill bara putsa upp lite här!
 
E
Måla med våtrumsgrund och våtrumstäck så blir färgen vattenavvisande. Vad är det för material i väggarna? Om det är fuktigt kan det bero på bristande dränering utvändigt också.
 
Det är betongväggar, och ja, vi tror att det är fuktigt på grund av dålig dränering utvändigt (det kommer åtgärdas, men inte riktigt än). Men är inte våtrumsgrund dåligt i källare då det inte släpper igenom någon luft?
 
E
Mycket riktigt så kommer våtrumsfärgen (grund+täck) utgöra tätskikt. Även om det är en helt mineralisk konstruktion utan kapillärbrytande skikt så bör man ha tätskikt i duschplatsen eller, som i det här fallet, vid badkaret. Det har man för att minimera lokal nedfuktning.

Övriga ytterväggar, eller för den delen innerväggar som också är av betong, kan målas med silikatfärg.

Att måla kakelplattorna gör varken till eller från rent funktionsmässigt, så där är det bara köra.
 
  • Gilla
Klaragatan
  • Laddar…
E
Något som däremot kommer göra skillnad för badrummet är bättre belysning!
 
  • Gilla
Klaragatan
  • Laddar…
K Klaragatan skrev:
Planen är att ta bort hyllor och tapeterna (luftfuktigheten är hög)
En viktig parameter är ju ventilationen, som jag gissar är bristfällig.
Om man inte ventilerar ut fukt, vare sig den kommer utifrån eller inifrån badet, så kommer det att vara fuktigt i rummet.

Så frånluftsventilation måste kanske till.
Hur är ventilationen ordnad idag?
 
E Emil_K skrev:
Mycket riktigt så kommer våtrumsfärgen (grund+täck) utgöra tätskikt. Även om det är en helt mineralisk konstruktion utan kapillärbrytande skikt så bör man ha tätskikt i duschplatsen eller, som i det här fallet, vid badkaret. Det har man för att minimera lokal nedfuktning.

Övriga ytterväggar, eller för den delen innerväggar som också är av betong, kan målas med silikatfärg.

Att måla kakelplattorna gör varken till eller från rent funktionsmässigt, så där är det bara köra.
Tack, så gör vi!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En viktig parameter är ju ventilationen, som jag gissar är bristfällig.
Om man inte ventilerar ut fukt, vare sig den kommer utifrån eller inifrån badet, så kommer det att vara fuktigt i rummet.

Så frånluftsventilation måste kanske till.
Hur är ventilationen ordnad idag?
När vi började plocka bort tapeterna hittade vi en (tidigare helt övertapetserad!) frånluftskanal som går upp i skorstenen.

Detta härliga 70-tal!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.