Hej!
Vi har ett en plans-hus som är 200 m2 där detaljplanen tillåter 175 m2 1,5 våning. Detta hus skulle vi vilja bygga en halv våning på.

Bakgrunden är:
På 60-talet utarbetades en detaljplan som tillät 100m2 byggyta med 3,5 m i bygghöjd. Alla hus i området bröt mot detta och i slutet av 70-talet ändrade kommunen detaljplanen och valde att tillåta en byggyta på 175m2 vilket var snittytan på alla hus i området samt med 1,5 plan. Vissa hus var då såklart större än 175m2, som vårt hus.

Nu är det så att kommunen har "glömt" den nya detaljplanen och och nyproduktioner i området har fått bråka i flera år för att få rätt (med lyckat resultat) för att få bygga 175 m2 med 1,5 plan,

Då jag varit i mejlkontakt med bygglovsavdelningen har de hänvisat till den äldre planen och inte varit tillmötesgående.

Då denna nya detaljplan utarbetades var vårt hus 200m2 vilket OK:ades av kommunen trots att detaljplanen lades på 175m2 så idag är vårt hus 200m2 "vitt" trots att det bryter mot detaljplanen.
(Känns dock tråkigt att det ska drabba oss idag som inte ens var född då detta skedde).

Nu vill vi hemskt gärna bygga på en halv våning på halva huset och göra det till 1,5 plan. Vi ska få kopiera handlingarna av nyproduktionerna och deras kontakt med kommunen men även om vi efter mycket slit skulle få tillstånd till en halv våning så kanske just det faktumet att huset redan är för stort göra att det nekas!

Har ni erfarenhet av liknande?

Ska försöka skicka in ansökan innan året är slut men känns menlöst då de går efter fel detaljplan och vårt hus redan är för stort. Tidigare ägare för detta hus menar att det ej gör något att huset är för stort eftersom det är ok:at av kommunen men jag är osäker.

Såklart att ingen här kan ge ett svar men jag är alldeles nybliven husägare så min erfarenhet är noll på detta området.
Alltså, tror ni att husets för stora storlek kan göra att det nekas bara därför?

Tack på förhand!
 
Är det byggyta 175 eller boyta 175 som detaljplanen tillåter? Lägg gärna upp detaljplanen här.
 
I bygglovssammanhang finns det egentligen inget som heter 1,5 plan. Utan byggnader har ett, två eller 3 plan osv. Det som populärt kallas 1,5 plan, är hus med ett plan och inredd vind.

I detaljplanen formuleras ofta inget om antal plan, utan man sätter en maxhöjd, och en max takvinkel. Eftersom höjd (lite förenklat) är höjden av en långsida, så ger kombinationen av max byggnadshöjd och max takvinkel, en maximal höjd till nock, som blir beroende av hur brett huset är. man få då helt enkelt klämma in så många våningar som ryms inom höjden.

Det är också vanligt att det formuleras i planen att man får bygga en-plans hus, två-plans hus osv. Står det då inget mer, så får man alltid ha en vind, som får inredas. Skillnaden mellan en vind och en våning är hur hög väggen är, är den högre än 0,7m, så är det en våning.

Och ibland står det explicit att man får ha inredd vind.

Som jag tolkar frågan så är den bef. byggnaden 200 kvm i ett plan utan inredd vind? Att man kunnat bygga detta när detaljplanen föreskrev 100 kvm, låter väldigt konstigt, även om det skedde på 60-talet.
 
Claes Sörmland
Om jag förstår det rätt så har en detaljplan lagt på befintlig bebyggelse där TS hus råkar vara större än vad som föreskrivs i planen. Då är det gamla huset planstridigt. Kommunens syfte med planen är försäkra sig om att området utvecklas mot mindre hus över tid, d v s det är inte möjligt för kommunen att ge lov för ytterligare utbyggnad av huset. Då skulle de bryta mot lagen.

Vägen runt detta är att ändra detaljplanen - oftast dyrt och krångligt. Om kommunen verkligen vill så är dock allt möjligt - de har planmonopol. T ex skapas ibland en frimärksdetaljplan för enstaka fastighet för att möjliggöra bygglov. Så löste t ex min granne det som ville bygga ett stort garage på en fastighet som detaljplanerats på 50-talet för en transformatorstation.

Lite mer generellt så är det en stor olycka att det togs så många planer där äldre bebyggelse blev planstridig. Men det var ju riv-skiten-och-bygg-nytt-kultur som rådde då. Ingen kunde väl föreställa sig att alla gamla hus skulle stå kvar 2017.
 
Jag tror inte att du kan få bygglov då det skulle behöva ges i strid med plan. Det innebär inte att ert hus är olovligt, bara att det kommer vara extremt svårt att få ändra det.

Planarkitekternas och byggpolitikernas megalomaniska förhållningssätt till verkligheten är svårt att komma åt.
 
Det kan vara värt att prova, själva "överträdelsen" som finns skall inte ligga i fatet när man tittar på detta idag, iom. att den är byggd med bygglov. Men myndigheten skall ta en bedömning av den totala avvikelsen för huset, och om påbyggnaden då "förstärker" intrycket av ett för stort hus så skall det avslås.
 
Hemmakatten
TS skriver att kommunen mer eller mindre medvetet inte vill kännas vid den nyare detaljplanen. Är det helt säkert att det finns en nyare detaljplan? Och inte bara någon slags praxis som utvecklats under åren?

Första steget måste vara att begära ut detaljplanen från kommunen om den inte finns upplagd på kommunens hemsida. Förutom själva detaljplanekartan brukar finnas en skriftlig del med utförligare förklaringar.
 
Om man verkligen har ändrat detaljplanen så finns detaljplanen hos kommunen. Skulle de ha tappat bort eller "glömt" handlingarna finns ju protokoll med beslut från nämnd eller fullmäktige.

Skulle även protokollet ha "glömts bort" så finns detaljplanen även hos Länsstyrelsen och Lantmäteriet. Om det verkligen finns en ny detaljplan eller en detaljplaneändring.

Men som det har skrivits tidigare så sätter man inte planbestämmelse 1,5 plan utan 1 våning med eller utan inredd vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.