Då var det dax att ta tag i renoveringen av grabbens studentlya... köptes för ca 1 månad sen och nu är det äntligen? på gång.

Egna bilder från när vi packat in grejerna vi tog med oss
 
  • Tomt rum redo för renovering med byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med spackelhink, verktyg och byggmaterial på golvet - förberedelser för renovering påbörjade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsmaterial och personliga saker utspridda på golvet i en rörig studentlya.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt utdaterat rum med panelväggar inför renovering, med packade väskor och städmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd studentlägenhet med flyttkartonger, musikanläggning och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd studentlägenhet med tom klädkammare och vit garderob innan renovering, hink och mopp i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd studentlägenhet med verktyg och flyttlådor inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som ska göras i rummet är
Riva garderob
Måla taket
Måla väggar ev fondvägg
Nytt golv
Bort med dörren och foder
Måla fönster och element
Plocka bort lite onödiga lister i hörn osv
Nya golvlister

Började med å riva garderoben och stötte på patrull direkt... golvet ligger på sand och garderobsväggarna är byggda innan golvet är lagt
Får bli nytt undergolv i hela lägenheten
 
  • Renovering pågår: ett upprivet golv med synlig sand och verktyg, med spår efter borttagen garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Började tvätta taket med vatten med lite Yes i för att få bort värsta skiten, troligen inte varken tvättat eller målat sen -74 då det byggdes.
Gned å Gned på samma ställe tills det blev hyfsat vitt igen då märker jag att där jag tvättat är det nu slätt och övriga taket har en medel/fin struktur :worried: inte gick det lätt att tvätta heller så jag får köpa andra grejer imorgon sen får jag väl spackla hela taket för att få det lika.
 
  • Renovering av ett äldre opstruket tak där rengöring har tagit bort strukturen på en del och avslöjar skillnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren gick iaf lätt att få bort och hålet är 70 brett så 12.5 + 45 + 12.5 blir nog kanon.
Blir väl microlite på väggarna så det borde klara sig utan att spricka för mycket, hoppas jag... spacklat lite väggar också.
Fettfläcken på väggen, vad spärrar jag den med utan att bli ruinerad? Tror inte jag har spärrfärg kvar, funkar det med sprayfärg?
 
  • Upplyst dörröppning i renoveringsrum med tapetserade väggar, spackelfläck och dammsugare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På med takfärg bara, det håller :)
 
M Magnus Larsson skrev:
På med takfärg bara, det håller :)
På fläcken? Kan prova det
 
Pratade med en målare idag och taket är grängat med vitt sandspackel så jag skulle inte ha tvättat bara målat direkt, vanligt att man gjorde så när det skulle gå fort och vara billigt.
Målade direkt på i hallen blev lite skillnad, luktar absolut inte rök här fast man skulle kunna tro att en storrökare hade bott här när man ser bild på taket.
 
  • Renoverat tak i hall med nymålad vit yta och ommålad del, skyddad med plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Målade kökstaket och väggar, får vit färg still stommar och invändigt idag. Får se om blocket har något begagnat kök innan jag börjar måla.

Dörrkarmarna gick ju ända upp i taket så där har jag reglat ner. Var ett slit att spackla och slipa taket men nu är det klart och blev ganska nöjd.

Har börjat lägga nytt undergolv, efter samråd med en kompis som är golvläggare blev det 12mm väggspån då det blir mindre skarvar och är halva priset, skruvar i rutmönster på 25*25 cm och en extra skruv mellan i ytterkanten. Vilken tur jag köpte skruvautomat.
 
  • Renoverat rum med nymålat vit tak och gröna väggar med spacklade fläckar, en radiator och en ljusfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat kök med nymålade vita tak och väggar samt nytt undergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum med partiellt målade väggar och en dammsugare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du med att dörrkarmarna gick ända upp i taket?
 
Så här, en bild på dörren till badrummet som får vara kvar till nästa år och en uttagen karm
 
  • Badrumsdörr med öppen dörr och borttagen karm i ett delvis renoverat rum med tapet som är borttagen delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beige badrumsdörr på högkant bredvid en demonterad trädörrkarm som lutar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undergolv lagt i hall och vardagsrum, fick tag på ett begagnat kök som jag tror blir bra.

Väggarna består av 45x32? reglar och enkelgips, misstänker att det blir svårt att träffa reglar med skåpen när köket ska upp...
Funderade på att skruva upp 30cm remsa av 15mm plywood där skruvarna ska vara och en tunnare nertill för att hålla ut övetskåpen, lika med underskåpen, och mellan så sätter jag en vanlig gips, kommer ju diffa på några mm men det täcker ju kaklet.
Synpunkter eller andra tips på hur man ska göra?
 
  • Undergolv i hall med synliga dörrar och skåp, indikerar renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksskåpslucka med glasinfattning och handtag i fordon som reflekterar solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv enkelgipsen å skruva in lite mer reglar å kortlingar.
 
Nej det blir för mycket jobb just nu
Badrum på andra sidan som ska göras nästa år, då river jag från den sidan och skruvar upp en 15 plywood
 
Kökskåpen idag vad är dom fästa i.
Hur kommer det sig att du la golvspån, la du det direkt på befintliga mattan?
 
Se inlägg #2 det var ett förråd som jag tog bort och väggarna var resta innan golvet var lagt, det låg på sand/grus så det hade inte gått att spackla till.
Rev undan mattan och slipade bort det mesta av luddet.
Skåpen idag är -nog- spikade i där det finns reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.