Jag klär just nu in min garagevägg med osb och gipskivor men har kommit fram till ett fönster jag inte vet hur jag ska göra.

Jag använder mig av 25*50 läkt. Bakom läkten sätter jag syllpapper dels för att skydda trät mot fukt och dels för att jämna av väggen så den blir helt plan. På läkten skruvar jag osb skivor samt gipsskivor. Jag lämnar drygt 1cm glipa upp och nertill för ventilation.

Men hur fixar jag detta fönster på ett snyggt sätt?
 
  • En delvis klädd garagevägg med osb, gips och ett ofärdigt fönsterparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Såga OSB snyggt och limma upp , ev spackla , ( OSB skrovlig ) annars någon annan skiva därefter måla , inte gips blir svårt att få bra i ändarna
 
H
Annars är ett förslag att använda cementbaserad skiva typ minerat eller liknande eftersom de är ett garage.
skivan tål fukt mycket bättre och är tåligare.
du kan även spola av väggen om du skulle vilja.

du skulle ju även kunna använda hattprofiler direkt mot väggen, så blir konstruktionen stabilare och enkelt att lösa runt fönster
hattprofilerna har ju ytterligare en fördel att de inte är organiska klart

eller stålreglar går ju med bra klart
 
Jag körde med cementbaserad skiva i smygarna i källaren för att slippa problem med fukt, har funkar väldigt bra. Bör funka på samma sätt här som ovan trådskrivare också föreslår :)
 
L Liteavvarje skrev:
Såga OSB snyggt och limma upp , ev spackla , ( OSB skrovlig ) annars någon annan skiva därefter måla , inte gips blir svårt att få bra i ändarna
Är väldigt ny på detta område. Du tänker säkert en bar tanke men jag har svårt att förstå hur du menar. Ska jag täcka "insidan" av fönsterkarmen med osb skrivor menar du?

Jag har även tillgång till bra borrhammare så jag skulle kunna ta upp öppningen mera och få det se ut mer som ett vanligt fönster? Tänkte mest så skivorna inte går ut över glasblocken och gör öppningen mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.