Hej!

Jag och sambon har precis köpt ett hus och med det kommer många funderingar.
Det är ett suterränghus från -73 och det första vi måste göra är att dränera om runt kåken.

Jag är ganska så insatt vad gäller jobbet med dräneringen, men jag har fått tag på ritningar på hur kåken är byggd och då har en fundering uppstått.
Jag bifogar en bild som visar hur huset är byggt.
Den högra ritningen som visar huset i genomskärning (marknivån på "halva" huset till vänster och marknivå med källargolv till höger) och där kan man se att det är gjutet som en pelare en bra bit under marken.
Om jag har förstått hela konstruktionen korrekt så är det 3st bärande väggar som går ner i marken och endast en lättare gjutning till golvplan mellan dessa (och sedan ett uppreglat golv).
Frågan är då om jag måste hela vägen ner till nivå med pelarnas botten med dräneringsrören, eller ska jag dränera som om det endast vore en gjuten platta?

Med vänlig hälsning
Fredrik
 

Bästa svaret

Varför är omdränering er första åtgärd?

Av ritningen framgår att huset är grundlagt mer eller mindre direkt på marken och att man sedan har fyllt upp till en ny marknivå. Grundläggningen består av utbredda plattor som man sedan ställt källarväggar på, antagligen murade av betonghålsten. Mellan de utbredda plattorna har man i efterhand gjutit tunnare betonggolv.

Jag kan misstänka att ni har problem med fukt på väggarna i de inre av rummen i det nedersta planet som en följd av kondens. Lösningen på det är då i första hand (om ni inte kan sänka temperaturen i dessa rum) en utvändig isolering av källarväggarna. Utfyllnaden till den nya marknivån bör ha skett med dränerande material, så ni borde inte ha ett dräneringsproblem.
 
J justusandersson skrev:
Varför är omdränering er första åtgärd?

Av ritningen framgår att huset är grundlagt mer eller mindre direkt på marken och att man sedan har fyllt upp till en ny marknivå. Grundläggningen består av utbredda plattor som man sedan ställt källarväggar på, antagligen murade av betonghålsten. Mellan de utbredda plattorna har man i efterhand gjutit tunnare betonggolv.

Jag kan misstänka att ni har problem med fukt på väggarna i de inre av rummen i det nedersta planet som en följd av kondens. Lösningen på det är då i första hand (om ni inte kan sänka temperaturen i dessa rum) en utvändig isolering av källarväggarna. Utfyllnaden till den nya marknivån bör ha skett med dränerande material, så ni borde inte ha ett dräneringsproblem.
Omdränering skall göras då den är orörd sedan huset byggdes, och det misstänks ha gjort sitt pga ålder. Men vi kommer självklart i samband med det också isolera källarväggarna, förmodligen med 100mm Pordrän (Någon större vinning i att ha tjockare?).
Yes, de inre väggarna har ordentliga tecken på fukt och vad jag vet från säljaren är det bara jord runt kåken, alltså inget speciellt dränerande material/utfyllnad.
Är det bättre om man återfyller "dräneringsgraven" med något annat än den jord man gräver bort? (förutom den makadam som ska vara runt drän-rören).
 
L
Har du läst det jag skrev i #2 så får en du vink , bommade att jag la dränrör 20 cm under platta
 
Ert huvudproblem är nog bristen på utvändig isolering runt källardelen, i kombination med att dessa utrymmen har värmts upp till normal rumstemperatur. Självklart gör ni om dräneringen när ni ändå måste gräva upp.
100 mm Pordrän räcker för att avvärja fuktproblemen. Återfyllning görs bäst med ett dränerande material som t.ex finkrossad makadam (t.ex. 8-16). Skyddar ni dräneringsgravens ut- och översida med geoduk tar det längre tid för organiskt material att leta sig in i dräneringen. Dräneringsrören skall ligga aningen högre än grundplattornas underkant. De utbredda plattorna är gjutna direkt mot marken. Lägger ni dräneringen djupare kan ni riskera att underminera dessa. När ni kommer till den yttre delen av sonterrängplanet finns ju någon form av hålrum under golvet. Jag skulle nog fortsätta med Pordränskivor även där, men det kan diskuteras.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Har du läst det jag skrev i #2 så får en du vink , bommade att jag la dränrör 20 cm under platta
Yes, läst igenom tråden också (y)

J justusandersson skrev:
Ert huvudproblem är nog bristen på utvändig isolering runt källardelen, i kombination med att dessa utrymmen har värmts upp till normal rumstemperatur. Självklart gör ni om dräneringen när ni ändå måste gräva upp.
100 mm Pordrän räcker för att avvärja fuktproblemen. Återfyllning görs bäst med ett dränerande material som t.ex finkrossad makadam (t.ex. 8-16). Skyddar ni dräneringsgravens ut- och översida med geoduk tar det längre tid för organiskt material att leta sig in i dräneringen. Dräneringsrören skall ligga aningen högre än grundplattornas underkant. De utbredda plattorna är gjutna direkt mot marken. Lägger ni dräneringen djupare kan ni riskera att underminera dessa. När ni kommer till den yttre delen av sonterrängplanet finns ju någon form av hålrum under golvet. Jag skulle nog fortsätta med Pordränskivor även där, men det kan diskuteras.
Finns det någon ekonomisk vinning i att smälla på ett extra lager med 100mm Pordrän, för att sänka uppvärmnings kostnaden, eller är det en investering som är bortkastad?
Hur tänker du att det ska gå att lägga pordränskivor på yttre delen av suterrängplanet? finns det något att lägga skivorna mot tror du?
Eller menar du att man ska kunna få in skivorna under golvet?
 
L
F figge88 skrev:
Yes, läst igenom tråden också (y)



Finns det någon ekonomisk vinning i att smälla på ett extra lager med 100mm Pordrän, för att sänka uppvärmnings kostnaden, eller är det en investering som är bortkastad?
Hur tänker du att det ska gå att lägga pordränskivor på yttre delen av suterrängplanet? finns det något att lägga skivorna mot tror du?
Eller menar du att man ska kunna få in skivorna under golvet?
Det finns ingen ekonomi i att ha 200 i drän , den håller fukt borta , klart det kommer att bli en luftficka i dränen och den isolerar , men det finns gräns där det inte lönar sig , jag har bara drän
på jordsidorna och dom går upp till underkant panel , med luftgap 50 mm + ribbon , andra väggar i luften har jag bara klätt med steniplattor , ingen isolering , som sitter på 28x70 tryckreglar , det blir en luftning bakom , blåbetong i väggarna ( radon måste luftas ) dessa plattor är difftäta , så jag borrade 2 st hål 40mm , som ingående luft bakom , och lite nät för mössen , jag kommer inte att behöva göra något åt utsidan , så länge jag kan gå , sen att det är en estetisk fråga för en del , de har jag förståelse för
Det går att sätta isolering bakom plattorna , men måste luftas bakom som all ytterpanel , risken är väl att det bygger rätt mycket , som vid all tilläggsisolering
 
Ur isoleringssynpunkt motsvarar en 20 cm tjock mur av betonghålsten ca 2 cm mineralull. Med 10 cm Pordrän kan man jämföra med 12 cm mineralull och med 20 cm Pordrän, med 22 cm mineralull. Visst blir skillnaden i isoleringsvärde avsevärd. Om det går att räkna hem ekonomiskt kan jag inte bedöma eftersom det beror på så många andra faktorer som jag inte känner till.

För mig som är van att läsa ritningar är det mycket tydligt hur grundkonstruktionen ser ut. Jag ska försöka beskriva den så gott jag kan. Alla källarytterväggarna (och en del mellanväggar) vilar på något som brukar kallas för utbredda plattor. Det är strängar av betong, med eller utan armering, som är gjutna direkt på marken. Ovanpå dessa utbredda plattor har man murat väggar av betonghålsten (tror jag, men det var vanligast). När du gräver upp runt huset har du hela tiden en kant till en utbredd platta som du kan ställa isoleringen på.
 
  • Gilla
figge88
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ur isoleringssynpunkt motsvarar en 20 cm tjock mur av betonghålsten ca 2 cm mineralull. Med 10 cm Pordrän kan man jämföra med 12 cm mineralull och med 20 cm Pordrän, med 22 cm mineralull. Visst blir skillnaden i isoleringsvärde avsevärd. Om det går att räkna hem ekonomiskt kan jag inte bedöma eftersom det beror på så många andra faktorer som jag inte känner till.

För mig som är van att läsa ritningar är det mycket tydligt hur grundkonstruktionen ser ut. Jag ska försöka beskriva den så gott jag kan. Alla källarytterväggarna (och en del mellanväggar) vilar på något som brukar kallas för utbredda plattor. Det är strängar av betong, med eller utan armering, som är gjutna direkt på marken. Ovanpå dessa utbredda plattor har man murat väggar av betonghålsten (tror jag, men det var vanligast). När du gräver upp runt huset har du hela tiden en kant till en utbredd platta som du kan ställa isoleringen på.
Okej, nu trillade polletten ner :) Då har jag ännu lite mer koll på hur det (förmodligen) kommer att se ut när vi gräver upp.
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.