B b8q skrev:
Svårt att veta, mest skillnad gjorde nog att gräva ur och gjuta ny isolerad platta med golvvärme. Men källarväggarna är torra och fina, innan fanns en del putssläpp nedersta halvmetern.
Blev du tvungen att förlänga väggarna nedåt, eller behövdes det inte?

Fick du plats med isolering i golvet?
 
S spaxx skrev:
Blev du tvungen att förlänga väggarna nedåt, eller behövdes det inte?

Fick du plats med isolering i golvet?
Kunde gräva ur ca 30 cm innan sulan tog slut. Då blev det sen 5 cm makadam, 15 cm cellplast och 10 cm ny betongplatta med vattenburen golvvärme. Enorm skillnad, källaren är skönaste platsen i huset numera - torr och sval på sommaren, varmt och skönt golv på vintern.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
L
NU till något som är tillkommande vid isolering med drän , innan jag gjorde det , så kollades det upp olika varianter på utförandet , OK klar med det bara att jobba , min grund är lättbetong och
var asfalterad på utsidan ( lite hipp som happ med asfalten ) hade info att asfalt är inte bra med drän utanför , stänger fuktvandringen från insidan , bra , fram med kompressor och en litet
bilvertyg , bra allt nästan borta , även puts försvann , , hoppsan någon säger , lättbetong går sönder , spricker och blir sprött utan puts , vad göra , tankenöt , fixade slang och rör , rulle
kompressor , fick till ett verktyg , sprutade på ny puts , tog tid men blev bra , sedan rena drömmen att sätta drän , men vad , dom ramlar ju ner , ny tankenöt , jo galvad 5 tum in väggen , hängde kvar , dit med ribbon , tror ni den stod kvar , ingalunda , vad göra , inga hål i den inte , fram med brädor och stötta , funkar så där , nu ska mattan dit , va f-n brädor i vägen , ner med hustru i gropen och hålla , men vad nu , når ju inte upp till högsta punkt , för kort
( har skällt på mamma för lite mat ) fram med pall , får inte plats i gropen , gör en ny , äntligen kommer duken på plats , sedan återfyllning med duk mot jordsidan , en skiva ner i gropen , fylla
drängrus mellan skivan och ribbon , samt jord på andra sidan , allteftersom det blir mer , dras skivan upp , grus jord klart separerade från varandra , hustru trampar ner jord efter varje 10 cm
kommer inte att sjunka då ,
Ett lite axplock på arbete för att dränisolera en grund , finns en och annan grop att åka i bokstavligt

Liteavvarje
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
NU till något som är tillkommande vid isolering med drän , innan jag gjorde det , så kollades det upp olika varianter på utförandet , OK klar med det bara att jobba , min grund är lättbetong och
var asfalterad på utsidan ( lite hipp som happ med asfalten ) hade info att asfalt är inte bra med drän utanför , stänger fuktvandringen från insidan , bra , fram med kompressor och en litet
bilvertyg , bra allt nästan borta , även puts försvann , , hoppsan någon säger , lättbetong går sönder , spricker och blir sprött utan puts , vad göra , tankenöt , fixade slang och rör , rulle
kompressor , fick till ett verktyg , sprutade på ny puts , tog tid men blev bra , sedan rena drömmen att sätta drän , men vad , dom ramlar ju ner , ny tankenöt , jo galvad 5 tum in väggen , hängde kvar , dit med ribbon , tror ni den stod kvar , ingalunda , vad göra , inga hål i den inte , fram med brädor och stötta , funkar så där , nu ska mattan dit , va f-n brädor i vägen , ner med hustru i gropen och hålla , men vad nu , når ju inte upp till högsta punkt , för kort
( har skällt på mamma för lite mat ) fram med pall , får inte plats i gropen , gör en ny , äntligen kommer duken på plats , sedan återfyllning med duk mot jordsidan , en skiva ner i gropen , fylla
drängrus mellan skivan och ribbon , samt jord på andra sidan , allteftersom det blir mer , dras skivan upp , grus jord klart separerade från varandra , hustru trampar ner jord efter varje 10 cm
kommer inte att sjunka då ,
Ett lite axplock på arbete för att dränisolera en grund , finns en och annan grop att åka i bokstavligt

Liteavvarje
Haha skoj läsning. Ja ibland svårt att få någonting att fästa i gamla källarväggar :)
 
B b8q skrev:
Kunde gräva ur ca 30 cm innan sulan tog slut. Då blev det sen 5 cm makadam, 15 cm cellplast och 10 cm ny betongplatta med vattenburen golvvärme. Enorm skillnad, källaren är skönaste platsen i huset numera - torr och sval på sommaren, varmt och skönt golv på vintern.
Va bra!

Men den gamla sulan då, står den kvar direkt i backen utan "skydd"? Ingen fuktvandring sedan dränering?
 
B b8q skrev:
Jag har också betonghålsten, från -43, i min källarmur. När jag dränerade om blev det 10 cm pordränskivor under mark, och på källarväggen över mark sattes putsskivor av cellplast (Byggmax grå, 10 cm tjocka, "ribbade" för bättre fäste för putsen). De fästes i väggen med en kombination av sättlim och långa spikplugg för isolerskivor. På skivorna fästes sedan putsnät, och sedan putsade jag ca 1 cm puts. Testade för nyfikenhetens skull både vanligt Finja putsbruk och glasfiberförstärkt. Målat med sockelfärg. Båda putstyperna har fungerat fint i 3 år nu utan sprickor eller putssläpp.
Hej,
Ny här men med mycket planer :) Jag undrar om du har en uppfattning om det du gjorde med isolering av källarvägg är en metod för en hel betongfasad ovan gjord? Och vad kostade det per m2?
Tack/ g
 
L
Tror han hackade bort sulan och grävde ner sig ( inte han ) en bit i backen under nivån för
gamla golvet
 
G Ghb skrev:
Hej,
Ny här men med mycket planer :) Jag undrar om du har en uppfattning om det du gjorde med isolering av källarvägg är en metod för en hel betongfasad ovan gjord? Och vad kostade det per m2?
Tack/ g
Isodrän är ett dräneringsmaterial. Kan varmt rekommendera västkustskivan, håller på och gör det just nu. Hur smidigt som helst. Kan även varmt rekommendera essves lättbetongsskruv som underlättar avsevärt!!
 
S spaxx skrev:
Va bra!

Men den gamla sulan då, står den kvar direkt i backen utan "skydd"? Ingen fuktvandring sedan dränering?
Ja, lite svårt (läs: mycket) att gräva sig under sulan, så den står som den alltid gjort. Ingen noterbar fuktvandring, men så var det inte särskilt blött i marken heller (bor på en kulle, man valde rätt platser för hus förr i tiden).
 
G Ghb skrev:
Hej,
Ny här men med mycket planer :) Jag undrar om du har en uppfattning om det du gjorde med isolering av källarvägg är en metod för en hel betongfasad ovan gjord? Och vad kostade det per m2?
Tack/ g
Pass, tror det är bäst att lämna den frågan till putsexperter; dvs vilket isolermaterial som är bäst att montera och putsa på om det gäller en hel betongfasad på flera våningar.

Putsskivan kostade ca 200 per kvadrat (säljs lite billigare på t.ex. Bygghemma ser jag), putsnät beror på material, ett galvat får du ge ca 30 kr per kvadrat (600 kr för rulle på 1x25 m) medan rostfritt kostat mycket mer. Putsbruk låg väl på kanske 30-40 kr per kvadrat beroende på typ (den glasfiberarmerade var dyrare) och tjocklek. Och sen diverse fästmaterial (sättlim, hullingar/spikplugg, kramlor för nät etc). Säg 300-350 kr per kvadrat totalt, är en rimlig uppskattning.
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Jag har också betonghålsten, från -43, i min källarmur. När jag dränerade om blev det 10 cm pordränskivor under mark, och på källarväggen över mark sattes putsskivor av cellplast (Byggmax grå, 10 cm tjocka, "ribbade" för bättre fäste för putsen). De fästes i väggen med en kombination av sättlim och långa spikplugg för isolerskivor. På skivorna fästes sedan putsnät, och sedan putsade jag ca 1 cm puts. Testade för nyfikenhetens skull både vanligt Finja putsbruk och glasfiberförstärkt. Målat med sockelfärg. Båda putstyperna har fungerat fint i 3 år nu utan sprickor eller putssläpp.
Exakt så! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.