Hej!

Har en gammal timring (ca 55m2) på gården som jag håller på att fixa till och varmbona.

Nu börjar det närma sig att bygga vindsbjälklaget.

Har tänkt mig en kallvind med isolerat bjälklag för att få ned uppärmningsbehovet.
Löst liggande isolering till en början sen har jag kanske tänkt lägga golvspån.

Problemet är spännvidden på det största rummet blir 6.3 m och jag vill helst ha det öppet utan bärande väggar.

Vill kunna använda vinden för viss förvaring men inga tunga saker.

Hade tänkt mig bygga med 45x220 och cc600. Någon med kunskap som kan säga bu eller bä?

Lite svikt kan jag väl leva med men vill ju vara 100 på att det inte rasar ned.
 
Rasar ner gör det inte om du inte börjar belasta det lite mer, men kör du 45*220 på cc 300 så ligger du nästan på vad man brukar dimensionera golv för, alltså 200kg/kvm i nyttig last. Dock kommer nedböjningen vara stor så om du ska göra fina innertak så får du räkna med att taket kommer bukta när du ökar belastningen.
 
45x220 c/c 300 hållf klass C24 håller så länge du inte belastar golvet på ovansidan. Om du lägger skruvlimmad 28 mm spånskiva på ovansidan när det är dags att börja använda denna yta så ligger nedböjningen inom 1/300 av spännvidden. Det moderna sviktkravet klarar du dock inte. Om dessa förutsättningar inte är OK måste du övergå till limträ.
 
Har funderat lite och ska nog nyttja en vägg som bärande och får då ned spännvidden till 5m. Hur mycket vinner jag på den metern?
Säg cc300 45x220 där med.
Tips på dimension med limträ med antingen 5 eller 6m spännvid och en vettig konstruktion mottages gärna!

Med 1/300 så antar jag då att det sviktar 2cm med en spännvidd på 6m?
Vad är det moderna sviktkravet på?

Vinden bygger jag ju egentligen bara för värmeisolering och är väl egentligen bara tänkt att förvara lätta grejer där uppe men är ju oftast bättre att bygga rejält då användningen fort ändras :)
 
Om du kortar ner spännvidden till 5 m innebär det att det räcker med 45x220 c/c 300 C24 utan skruvlimmad spånskiva. Att hålla nedböjningen till 1/300 av spännvidden bör ses som en deformationsbegränsning som man alltid har nytta av att hålla sig till. Det moderna sviktkravet är enkelt uttryckt att en rörlig last på 1kN (ca 100 kg) mitt på en golvbjälke inte skall medföra en ytterligare nedböjning på mer än 1,5 mm oavsett spännvidd. Detta krav gäller främst bostäder så det kan du nog bortse ifrån.

Om du tänker dig ett golvsystem i limträ kan ett sådant få lite olika utseende beroende på om du prioriterar lågt pris eller låg höjd på konstruktionen. En variant ,som förmodligen är billigast, är att sätta en kraftig limträbalk som bärlina på tvären och sedan placera vanligt konstruktionsvirke med c/c 600 som vilar på bärlinan. Om byggnadens längd är 8,7 m behöver limträbalken ha dimensionen 90x585. (140x495 och 190x450 fungerar också men den smalaste varianten är alltid kostnadseffektivast) Golvreglarna kan vara 45x170 C 24. Nackdelen med denna lösning är att bärlinan stjäl höjdutrymme.

Ett alternativ är att enbart använda limträbalkar på c/c 600 i stället för konstruktionsvirke. Dessa behöver då ha dimensionen 42x315.

Det första alternativet kostar sannolikt 2/3 av det andra.
 
Tack för utförligt svar!

Om jag kör skruvlimmat golvspån på 45x220 cc300 med 5m spännvidd kan jag rent av använda vinden som ett riktigt förråd eller annat utrymme?

Hur ligger det mot det moderna sviktkravet?
 
De beräkningar som jag redovisade den 14 juli bygger på normal golvlast dvs 2kN/kvm. och 5 m spännvidd. Skruvlimmad spånskiva behövs inte men är heller inte tillräckligt för att uppnå sviktkravet för bostäder.

Med 45x220 c/c 300 är du uppe i en materialkostnad som matchar det golvsystem som jag beskrev med en bärlina i limträ och golvreglar 45x170 c/c 600, och som är betydligt bättre.
 
L
En metod jag använde på ett ställe, var att lägga 45x220 som jag sedan förstärkte genom en 45x120 ovanpå. Sammanfogade dem genom att såga ut konstruktionsplywood som jag limmande på sidorna. På det sättet får du en stark balk.
 
L Lolight skrev:
En metod jag använde på ett ställe, var att lägga 45x220 som jag sedan förstärkte genom en 45x120 ovanpå. Sammanfogade dem genom att såga ut konstruktionsplywood som jag limmande på sidorna. På det sättet får du en stark balk.
Borde inte en stående 45x220 med skruvlimmad liggande 45x120 ovan och nedan ge en skaplig I-balk och bra i-värde.
 
Kan du inte fästa nått i takstolarna som hjälper till att avlasta golvåsarna ?
 
som referens kan jag säga att jag byggde ett mellanbjälklag i min gamla timrade ladugård för några år sedan. Där är spännvidden nästan 5meter har jag för mig. Jag byggde med oklassat (bondsågat) 45x195 cc60. Ovanpå la jag ett plankgolv som var ca30mm tjockt.
Det är troligtvis inte godtagbart med dagens nya krav, men som sagt det är en gammal lada och enligt mig blev det väldigt stabilt och jag har inte kunna se att det böjts ner det minsta. De senaste två åren har det legat ungefär 3ton hö däruppe.
Nu är det skillnad på 5m och 6m men om du bygger med 45x220 cc30 så skulle iaf inte jag vara rädd att bo däruppe:)
 
L Lolight skrev:
En metod jag använde på ett ställe, var att lägga 45x220 som jag sedan förstärkte genom en 45x120 ovanpå. Sammanfogade dem genom att såga ut konstruktionsplywood som jag limmande på sidorna. På det sättet får du en stark balk.
Om reglarna även var limmade mot varandra och plywooden både limmad och skruvad motsvarar konstruktionen en limträbalk med måtten 90x300 (vilket inte är standard).
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De beräkningar som jag redovisade den 14 juli bygger på normal golvlast dvs 2kN/kvm. och 5 m spännvidd. Skruvlimmad spånskiva behövs inte men är heller inte tillräckligt för att uppnå sviktkravet för bostäder.

Med 45x220 c/c 300 är du uppe i en materialkostnad som matchar det golvsystem som jag beskrev med en bärlina i limträ och golvreglar 45x170 c/c 600, och som är betydligt bättre.
Jag förstår att en bärlina i limträ vore att föredra men mitt innertak kan maximalt hamna på 2.70m då jag har ett fönster på vinden som jag inte vill att ska ligga mitt i golvbjälklaget. Det medför att en limträbalk kommer inkräkta väldigt mycket på innertakshöjden och det vill jag helst undvika.

(Är medveten om att 2.70 inte krävs men jag kommer eftersträva så högt i tak jag kan för känslan)

Så länge jag kan nyttja vinden till viss förvaring och kanske i framtiden som ett lek loft eller liknande utan att innertaket deformeras så är jag nöjd.

En fråga av ren nyfikenhet, om normal golvlast är 2kN/m2 så motsvarar det ju 200 kg belastning per m2. Hur högt räknar man på bostäder?

S smurfen72 skrev:
Kan du inte fästa nått i takstolarna som hjälper till att avlasta golvåsarna ?
Har tänkt den tanken också, finns absolut möjlighet!
Men då behov snabbt förändras så bygger jag helst så att jag inte har några störande upphängningar eller liknande :)
 
Även i bostäder räknar man med 2 kN/kvm i så kallad nyttig last.

Jag förstår dina problem, men jag tycker att 45x220 c/c 300 inte är en optimal lösning. Dyr i förhållande till sina egenskaper. En annan variant är att köra med två limträbärlinor. Då kan man komma ner i dimension på dessa och på golvbjälkarna. Jag räknar gärna på det om du är intresserad.
 
Om det är snedtak på vinden ovanför så bör det inte vara så störande att hänga upp bjälkarna i takstolarna via kattvindsväggarna? Då får man ju ner den fria spännvidden på bjälkarna och kan kanske klara sig med 45x220?
Kattvindsväggar är föga i vägen eftersom det normalt inte går att utnyttja utrymmet till ngt vettigt iaf, knappt ens som lekutrymme. Mkt bättre att ha väggar att ställa möbler och leksakssamlingar mot skulle jag tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.