Bergling skrev:
Calle Anka: Du har förresten ett meddelande.
Dito! ;)
 
Superbra info Yo!!! :D
 
När det gäller dom nedåtgående lasterna så blir det en hel del och jag har en konstruktör som räknar på allt sådant, voter i plattan, ståltjocklekar på pelare, stödmurens konstruktions osv.

Fördelen med det är att han ansvarar för att saker och ting håller. Naturligtvis under förutsättning att vi bygger enligt K-ritningen.

Voterna i garagedelen var tex 1 meter breda och tokarmerade. Kolla in voten närmast på http://www.utopia.se/johan/Data/page.htm?8,0 Vi gjuter en kant i plattan som stöd för väggelementen så lägg på 30 cm till på voten som inte syns. Sen ser ni också att vi har 1 meters 10mm C-nålar på cc 15. Samma C-nålar finns på den övre grunden också, i den gick det åt 200 st :). All armering i voten är 16 mm, ingen sketen 10:a här inte. Han som gjorde plattan sa "att så här mycket armering har han aldrig lagt"

Jag tar tillbaka lite om plåten, fick offerten och han hade räknat på ett bandtäckt tak (180m2) och det ska vi inte ha utan vi kör en zanda minster betongpanna istället, 125/m2 istället för 5-600/m2. Återkommer när jag får ett bättre pris ;D
 
Yo Yo....hur går bygget? Några nya pics för oss nyfikna?
Stött på några större trubbel? :surprised:
 
hejsan,

ja är usa just nu så det blir lite dåligt med bilder :) Har skickat ut K12 som spion på bygget och dom senaste rönen är att taket är på plats (pappen kommer på idag) och fönstrena har vi påbörjat monteringen av. Har några bilder som jag ska försöka få in
 
Imponerad! Being over there and writing on Bygghouse.com! Keep'em coming cowboy!

Kan inte K12 byta namn till General Custer - GC. Nä just det han är spion - då blir det Sitting Bill & Bull eller nå't? 8)

tn_06220086_jpg.jpg
 
Mmm, jag ska ut och spionera idag faktiskt...
Tyvärr glömde jag kameran hemma så det blir inga bilder.
Kanske Nettan tar några, Johan?


 
jag vet att anette ska ut dit och om du är där vid 17.00 så vet jag att det ska bli en BBQ :p
 
BBQ - trevligt! Jag kommer också 8)!
 
Aha....taklagsfest a la primitivo eller? :p
 
du vet ju att råttorna dansar på bordet när katten är borta. Misstänker att hantverkarna har en trevlig bbq men fortätter skriva tid på bygget
 
Vad händer på bygget Yo? Har inte sett till dig eller K12 på forumet på ett tag. Vore kul med en uppdatering.

Är du nöjd med Lundgren som projektledare?
 
Celcon har monopol sägs det och triggar upp priserna. Vågar man verkligen beställa från Estland och Polen, är det samma kvalitet. Någon som vet?
 
Ja det är i princip samma kvalitet. Har sett materialet live i Norrköping där man uppfört flera hus. Bra grejer, block med bärhandtag och 36,5 cm tjocka.

Skulle tro att det är 50% av motsvarande svenska pris. I Polen kallas de fortfarande YTONG och tillverkas av ett företag som heter XELLA. www.xella.pl
 
Hejsan,

Har inte dött utan skriver detta från Japan denna gång :)

Bygget fortskrider men vi har haft lite diskutioner om takkonstruktionen men det verkar lösa sig. Vi undrade lite om vissa kemankare som satt lite löst om det påverkade konstruktionen eller inte, har inget 100% svar på detta.

Nu har det varit lite kallt på sistonde så putsningen har gått långsamt, hände ingenting på 3 veckor (får nog prata med fasting65 om hyran snart). När det väl kom igång fick vi fel leverans av materialet, det var för inomhusbruk och inte utomhus (för tunt). Det kommer nytt på måndag. Det var en pärs att välja färg då vitt inte är vitt utan det finns några varianter med mer eller mindre gult eller grått i. Vi valde en färg som är ungefär S0700, vitt med bara "grått" i. Det var väldigt stressigt att välja då jag är på tjänsteresa i Japan och valde färgen samma dag som flyget gick, önskar man hade lite mer tid.

Har nu fått tag på en snickare som hhläper mig med innertaket och ventilationen, väldigt skönt att man vet att det händer något med huset.

Vi har börjat värma upp huset med kondensationsproblem till följd. Har köpt en fet avfuktare som förhoppningsvis jobbar på nu (har inte sett den ännu)

Övergjutningen av altanen är klar och det blev enligt frugan väldigt bra.

VVS är påbörjad och första 2 badrummen är klara.

Ventilationen har vi fått positiva besked av dom som har tillverkat våra takstolar (swelite) att det är väldigt enkelt att göra hål upp till 300mm (400 mm total höjd på stolen)

PGängräänor är på plats och det mesta av plåten runt fösnter och dörrar.

Dörrar kommer vecka 2

Nästa sak att ta tag i är el, avlopp, klinkning utomhus och i garage, ventilation, spis, övervåning.... you name it

Jag tror inte att Celcon kryddar sina priser utan deras problem är logistik och att frakterna kostar ganska mycket. Man får räkna med 12+moms per lastbil. I vårt falll 7 st och på totalt 500' är det en hel del,

Håltagning är inget problem, det är bara att köra. I bjälklaget kan man ta bort en hel del utan problem, upp till 140mm utan att behöva gå genom armering. Att fräsa ur i väggar görs med en billig handöverfräs från jula med 16 mm spårfräs för trä. Har tagit upp 1200x600x30 i golvet i badrummet för att kunna lägga i massiva teakstavar, tog inte mer än 1 timme, fräs och hugg :)

Ha det

/Yo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.