Hej, har ett tungt granitblock, ca 120 cm långt.
Skulle vilja flytta det från sin nuvarande plats. Lyckades få under ett antal rullar av trä och järn. Försökte då rulla det men upptäckte att undersidan är inte slät (!). Alltså måste jag nog vända blocket och sen skall det väl gå lättare.
Hur vända det? Jag har en vinsch av rejäl kvalitet och en stor björk ca 5 meter bort. Vinschen är lös men kan man använda den på nåt sätt från trädet?
Hur gör jag för att inte stenen bara kanar på marken? Jag måste ju sätta nåt som den välter runt, men vad?

Jag tror att jag även har tillgång till en motorlyft men frågan är om en sån håller och om det funkar att lägga plattor att köra blocket på?'

Sen, är det nån som gjort nåt kul med en stor granitklump, jag behöver lite inspiration så att jag inte bara lägger blocket nån annanstans t v :)

Tackar! Trädgård med tungt granitblock vid husvägg, trästapel och stor björk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tungt granitblock på rullar av trä och järn med ojämn undersida på en gräs- och jordmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Eftersom du har ett spel , sätt ett rep ( snara om stenen ) snaran ska sitta så långt bort som möjligt , i bakkant på stenen spänn upp spelet och blockera framför med järn eller stolpar i framkant , ta hjälp av någon som spänner spelet , samtidigt som du hjälper till att lyfta bakkant lite med ett spett , det går inte att dra direkt så den vänder själv , , den måste lyfta i bakkant ,
kommer att vara tufft , spelet ska fästas så långt upp som möjligt på trädet , så vinkeln överstiger tyngden på stenens egenkraft
 
  • Gilla
JimmyB
  • Laddar…
Du kan även lyfta blocket lite till och skjuta in ett par träreglar eller en rejäl plywoodskiva. Rören rullar mot reglarna/plywoodskiva och stenen glider inte av reglarna. Du kanske även måste ha reglar på marken men det beror naturligtvis på hur plan och hård din gräsmatta är.
 
  • Gilla
JimmyB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.