Hej. Nu ska jag ställa en fråga som känns riktigt korkad här bland diverse mer eller mindre experter...men det bjuder jag på för känner att jag vill ha ett svar :oops:
Kollade en annons på ett hus till salu och det står att det är en vedpanna ctc-93 i huset.
Då är min fråga: kan det betyda att man enbart kan värma huset med ved eller det alltid finns även el att ta till?
Det finns tydligen en luft-värmepump också som man ser på bilderna och eftersom det ser ut att vara ett vattenburet system (om man tittar på radiatorerna - står inget i beskrivningen) så förmodar jag det är en luft/vatten-värmepump. Jag är totalt okunnig hur det fungerar med olika värmepannor etc så jag behöver hjälp att förstå.
Kan man inte köra på enbart el + värmepumpen så är huset inte så intressant längre för mig. Vill inte hålla på med vedhantering :)
Tyvärr stod det inte exakt ctc-modell utan bara årtalet. :thinking:
 
Det sitter med största sannolikhet elpatron i pannan så den går att köra på el. Däremot är jag tveksam till att det sitter en luft/vatten pump. Är troligen en luft/luft då investeringskostnaden är betydligt mindre på en sådan.
 
dof dof skrev:
Det sitter med största sannolikhet elpatron i pannan så den går att köra på el. Däremot är jag tveksam till att det sitter en luft/vatten pump. Är troligen en luft/luft då investeringskostnaden är betydligt mindre på en sådan.
Okeeeej...fast det ser verkligen ut på mäklarens bilder som att radiatorerna är med vatten - finns ju vattenrör till och från dem :)
Och då ska det väl vara en luft/vatten-värmepump? Eller är jag helt ute och reser?
 
K
Det är mycket möjligt att de har en luft-luft pump för uppvärmning vid sidan av radiatorerna. Länka till annonsen kan någon snabbt svara
 
S Sussisanne skrev:
Okeeeej...fast det ser verkligen ut på mäklarens bilder som att radiatorerna är med vatten - finns ju vattenrör till och från dem :)
Och då ska det väl vara en luft/vatten-värmepump? Eller är jag helt ute och reser?
Ja om det är en vedpanna är det så gott som garanterat vattenburen värme. Men jag har aldrig (ytterst sällan) sett att man kopplar in en luft/vattenpump utan att koppla bort vedpannan.
Värmepumpen är nästan garanterat en luft-luft
 
MultiMan
"Rumsbeskrivning
Hall, laminatgolv 2010. Kök renoverat 2012, laminatgolv, köksö med spishäll, kolfilterfläkt, kyl-frys med ismaskin, inbyggd ugn, diskmaskin. Vardagsrum, renoverat 2014, laminatgolv, luft/luft värmepump 2014. Helkaklat badrum 2011, dusch vägghängd toalett, handfat, handduksvärmare, infälld belysning."
 
I vardagsrummet ovanför texten "CARPE DIEM" sitter innerdelen till luft luftvärmepumpen. Som sagt är det högst troligt att det även går att värma med el, men det är väl en enkel sak att fråga mäklaren.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
"Rumsbeskrivning
Hall, laminatgolv 2010. Kök renoverat 2012, laminatgolv, köksö med spishäll, kolfilterfläkt, kyl-frys med ismaskin, inbyggd ugn, diskmaskin. Vardagsrum, renoverat 2014, laminatgolv, luft/luft värmepump 2014. Helkaklat badrum 2011, dusch vägghängd toalett, handfat, handduksvärmare, infälld belysning."
Ha ha ...oj det missade jag! Tack! :)
Men om man då återgår till vedpannan så kan man räkna med att det finns elpatron så man kan bortse från vedeldning?
Jag har mailat mäklaren men inte fått något svar än - visste dock inte så mycket om det där med elpatron så det frågade jag inte.
 
L
Mycket bilder men ingen på pannan , är det skrotigt där ? Bara en bild på källaren
Såg mycket snygg ut men vad säger besiktningen , är det s.k. varudekklarerat , eller finns det en säljarbesiktning , ska inte måla gubben på väggen , men är ett gammalt hus , det är mycket som är åtgärdat , det syns klart och tydligt , mycket EL , samt i duschen ser det ut att vara lite ojämnt satta plattor på golv och väggar , vem har utfört det och när , det är en ganska viktig del ,
angående protokoll , se efter om det inte bara står okulärt som är normalt att skriva ,ingen
ingående koll som EL , Vatten , Avlopp som troligen är enskilt här , trekammarbrunnnen ,
titta i den , syns om nivån sjunker när den inte använts , det blir en fuktrand mellan hög och låg nivå , ligger nivån ca 10 - 15 cm under den översta kanten , kan befaras att den är läck botten
som nämnts i andra trådar här , ibland är besiktningsprotokollet inte värt papperet det står på.
Jordabalken säger att du har undersökningsplikt och den är ganska omfattande , i äldre fastigheter , kan du förvänta dig fel och brister som inte går att se okulärt , men ingen garanti
för om du upptäcker det senare , så är det inte ett dolt fel , var försiktig och fråga så mycket som möjligt , gärna ägaren och skriv upp vad som sägs , men hen behöver bara säga det vet jag inget om , och då är du där .
 
När du ändå är i kontakt med mäklaren bör du passa på att fråga hur det ser ut med avloppet. Det står bara enskilt avlopp, men vad innebär det? Finns det något föreläggande om att det behöver åtgärdas? Ett nytt avlopp kommer kosta dig betydligt mer än en ny panna.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
När du ändå är i kontakt med mäklaren bör du passa på att fråga hur det ser ut med avloppet. Det står bara enskilt avlopp, men vad innebär det? Finns det något föreläggande om att det behöver åtgärdas? Ett nytt avlopp kommer kosta dig betydligt mer än en ny panna.
Ja det har jag frågat i mailet. Står ju inget om vilket sorts avlopp det är etc. Tittade på ett annat hus för ett tag sedan och där var det trekammarbrunn utan efterföljande infiltration och det hade ett föreläggande från kommunen med förbud fr om 1 dec 2018. I det området hade dessutom kommunen planer på att vissa område skulle man bli tvungen att koppla på sig till kommunalt vatten och avlopp vilket också kostar skjortan. Usch, mycket att hålla koll på.
 
L
Jepp det är många trådar att dra i , så var försiktig , så du inte åker i en grop , men vi finns teoretiskt
här om det är något
 
L Liteavvarje skrev:
Mycket bilder men ingen på pannan , är det skrotigt där ? Bara en bild på källaren
Såg mycket snygg ut men vad säger besiktningen , är det s.k. varudekklarerat , eller finns det en säljarbesiktning , ska inte måla gubben på väggen , men är ett gammalt hus , det är mycket som är åtgärdat , det syns klart och tydligt , mycket EL , samt i duschen ser det ut att vara lite ojämnt satta plattor på golv och väggar , vem har utfört det och när , det är en ganska viktig del ,
angående protokoll , se efter om det inte bara står okulärt som är normalt att skriva ,ingen
ingående koll som EL , Vatten , Avlopp som troligen är enskilt här , trekammarbrunnnen ,
titta i den , syns om nivån sjunker när den inte använts , det blir en fuktrand mellan hög och låg nivå , ligger nivån ca 10 - 15 cm under den översta kanten , kan befaras att den är läck botten
som nämnts i andra trådar här , ibland är besiktningsprotokollet inte värt papperet det står på.
Jordabalken säger att du har undersökningsplikt och den är ganska omfattande , i äldre fastigheter , kan du förvänta dig fel och brister som inte går att se okulärt , men ingen garanti
för om du upptäcker det senare , så är det inte ett dolt fel , var försiktig och fråga så mycket som möjligt , gärna ägaren och skriv upp vad som sägs , men hen behöver bara säga det vet jag inget om , och då är du där .
Ja jag vet - har börjat lära mig nu hur mäklarna lägger upp annonserna. Sista huset (med föreläggandet) DRÖP det av fukt nere i torpargrunden men ingen info alls om det. Bara trevliga bilder på, för ögat, snygga grejer. Jag tycker liksom att det hade varit ärligare att faktiskt skriva det i annonsen - man ser ju det tydligt när man kommer dit och blir bara sur av att de slösat ens tid. Min dotter fick världens huvudvärk där som försvann 10 minuter efter vi lämnat.
Känns nästan bättre med ett hus som INTE är s k "renoverat" till ett lägre pris för då ser man kanske lättare fel och brister och kan då själv ta ställning
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Fel årstid nu . nybakat , öppen spis ,värmeljus e.t.,c med lukt som är igång döljer massa lukt
Du har rätt , en sak till som är relevant vid husköp , kommer du in och det luktar färg , allrahelst
i källaren , så kan du nog nästan vända i dörren , då finns det risk att skavanker , fuktgenomslag eller annat målats över
 
  • Gilla
Sussisanne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.