hsd hsd skrev:
Telia öppen fiber är den vanligaste fibern, det låser inte till Telia
Däremot olika stadsnät eller fiberföreningar låser in anslutningarna till någon operatör som kommunen eller föreningen anser vara billigast
Är det verkligen så? Vi har typ 15 olika leverantörer att välja på via stadsnätet?
 
Ja, men det mesta av din avgift till operatören går vidare till Skanova som äger nätet och Telia som driver det.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det verkligen så? Vi har typ 15 olika leverantörer att välja på via stadsnätet?
När jag jämförde priser på de olika aktörerna använde jag Telias priser på deras hemsida - https://www.oppenfiber.se/oppen-fiber/tjanster

:)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det verkligen så? Vi har typ 15 olika leverantörer att välja på via stadsnätet?
Det är nog tjänsteleverantörer du avser. Sedan kan du ha olika fiberoperatörer som t.ex. hyr ren fiber av Skanova med egen aktiv utrustning på stationerna. Så t.ex. Telia ÖppenFiber hyr fiber av Telias dotterbolag Skanova, de har sedan fiberswitchar och sedan kan du välja tjänsteleverantör för Internet, TV och om du skulle vilja ha telefoni. Då kopplas du mot deras IP-nät, t.ex. tjänster från Alltele.
 
Hemskt va alla är inne på Telia. Vi har Halmstad stadsnät, det drivs av kommunen. Inga Telia här inte. Och inget Skanova inblandat :).

För att förtydliga kan jag tillägga att Telia inte var med bland alternativen de första 7-8 i vårt stadsnät, men har förhandlat in sig som tjänsteleverantör nu. Jag trodde det var standard för stadsnäten, kommunalt ägt/drivet
 
  • Skärmdump av Halmstad stadsnäts hemsida med information om lokalt och öppet nätverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telia/Skanova var bara exempel på olika roller utifrån att de är störst på marknaden. Du kan byta ut dem till Kommun xx äger fiber/duct, sedan hyr Fiberoperatör yyy den och säljer fiberanslutning till kunder. Och sedan kan Fiberoperatören YYY köra med öppet nät och låta kunderna välja tjänsteoperatör.
Sedan finns det många olika varianter så man måste utgå från den leverantör som finns i området där man bor.
 
Det är Telia och nu även Iponly som är på gång att bli riktigt stora. I sin marknadsföring lyckas de få det att låta som att det är fri konkurrens. Men i praktiken är det monopol de bygger upp. Jag tycker att offentligt ägande är bättre. Tex kommunalt. Men i min kommun finns inget kommunalt nät alls. Tyvärr säljs det även ut en del offentlig ägda nät till dessa drakar.

Jag tycker att det är lämpligt att informera om hur marknaden ser ut.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hemskt va alla är inne på Telia. Vi har Halmstad stadsnät, det drivs av kommunen. Inga Telia här inte. Och inget Skanova inblandat :).

För att förtydliga kan jag tillägga att Telia inte var med bland alternativen de första 7-8 i vårt stadsnät, men har förhandlat in sig som tjänsteleverantör nu. Jag trodde det var standard för stadsnäten, kommunalt ägt/drivet
Borlänge stadsnät är lika som Halmstad.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är Telia och nu även Iponly som är på gång att bli riktigt stora. I sin marknadsföring lyckas de få det att låta som att det är fri konkurrens. Men i praktiken är det monopol de bygger upp. Jag tycker att offentligt ägande är bättre. Tex kommunalt. Men i min kommun finns inget kommunalt nät alls. Tyvärr säljs det även ut en del offentlig ägda nät till dessa drakar.

Jag tycker att det är lämpligt att informera om hur marknaden ser ut.
De flesta lite större samhällen/orter har idag redan etablerade fibernät så det är tveksamt om det dyker upp flera aktörer, speciellt inte som Skanova nu säljer fiber till andra operatörer att bygga motsvarande som Telia ÖppenFiber gör. Det som idag IP-Only och även Zitius (Telias bolag för landsbygd/byanät) fokuserar på är områden utanför tätorterna, här finns det också bidragspengar att hämta från stat/EU.
 
Nej det är inte lönsamt att bygga parallella nät, vilket medför att de som är först får monopol. Det ärvisserligen bra för utbyggnadstakten, men inte kostnaden på sikt. Skanova säljer ingen fiber. De snarare köper upp om tillfälle finns. Visst siktar Iponly på landsbygd framför allt. Där lär de få ett absolut monopol på sina nät.
 
J
Men de hyr ut, som AndersS väl menar.
 
Ja det gör de. Men de sitter på monopolet på infrastrukturen. Så någon egentlig priskonkurens kan det inte bli.
 
Självklart hyr man fibern men lite slarvigt säger man att någon säljer även för tjänster man hyr.;) Men visst blir det så då intresset tidigare inte varit så stort att gräva passiv fiber utifrån de initiala kostnaderna. Däremot så skiljer prissättning i områdena om det finns flera fiberoperatörer, men då också i avtal och bindningstider samt val av tjänsteleverantörer.
Men nu är mycket redan nedgrävd och klart i tätorterna så att titta i backspegeln tillför inte så mycket. Bättre att utgå från gällande förutsättningar och fundera på vad man vill ha och vad kostnaden blir.
 
Det byggs fortfarande en hel del. Och det framtida ägandet är inte låst till vad det är nu. Se bara på elnäten som privatiserades.
 
Tror man måste dela in byggandet i utrullning av nya nät i tätort och sedan utrullning av landsbygd/byanät, där volymen nu är det senare.
Sedan har vi eftermarknad, dvs försäljning för befintliga nät som fortfarande har hyfsat stora volymer. Kan innebära en del utrullning men merparten har redan stamnät etablerade, krävs större komplettering görs det i regel av de befintliga nätägarna i området.
Sedan säljs fibernät både stadsnät och byanät, men då är de redan etablerade och påverkar inte prisbilden, möjligtvis om det är låga månadskostnader att de kan öka när gammal utrustning behöver uppdateras eller kapacitet behöver ökas. ;)
Ägandet är ett politiskt beslut att "marknaden" får styra den, där bidrag kan sökas för områden där mindre intresse finns från "marknaden". PTS är övervakande myndighet för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.