Hej,

Vi ska byta ut 4 innerdörrar i vårt hus och är lite inne på att byta märke. Sen vi flyttade till huset för 2 år sen så har vi bytt ut 2 dörrar, båda har kommit från Diplomat, 1 är en vanlig formpressad med 3 speglar och den andra är en dyr glasdörr. Båda har haft diverse problem, den dyrare har dessutom varit ett reklamations ärende under 3 månader nu, dörren ska bytas ut av tillverkaren men det tar en väldig tid uppenbarligen.

Så då är min fråga, kan byggmax egna dörrar som de alltid har i lager vara något? Vår tanke är att köra spegeldörrar i hela huset. Hur är det med karm? Är de standardiserade så även om vi sätter en byggmax karm så kan man sätta en Swedoor eller Diplomat dörr där?
 
Redigerat av moderator:
S
Skulle bara sätta byggmax dörrar i förråd/källare.
Stämmer måtten och gångjärn så är det bara att "klicka" ditt dörren
 
Karmarna är samma mått som alla andra och byggmax säljer även diplomat dörrar.
Edit: för att förtydliga så följer karmarna en standard så det passar mellan olika tillverkare.
Om det är gammalt (före 1972) så kan det vara det som brukar kallas gammal standard.
 
Redigerat:
Aha, hmm då kör vi något märke istället, kanske ska prova swedoors om de har liknande dörr.
 
S snowjim skrev:
Hej,

Vi ska byta ut 4 innerdörrar i vårt hus och är lite inne på att byta märke. Sen vi flyttade till huset för 2 år sen så har vi bytt ut 2 dörrar, våda har kommit från Diplomat, 1 är en vanlig formpressad med 3 speglar och den andra är en dyr glasdörr. Båda har haft diverse problem, den dyrare har dessutom varit ett reklamations ärende under 3 månader nu, dörren ska bytas ut av tillverkaren men det tar en väldig tid uppenbarligen.

Så då är min fråga, kan byggmax egna dörrar som de alltid har i lager vara något? Vår tanke är att köra spegeldörrar i hela huset. Hur är det med karm? Är de standardiserade så även om vi sätter en byggmax karm så kan man sätta en Swedoor eller Diplomat dörr där?
Tro bara inte att ev. reklamation hos Byggmax skulle ta mindre tid. Har själv väntat i månader på att få fel åtgärdat.
 
Nu har vi haft både Swedoors och Diplomat i huset några år och har egentligen inget större att anmärka på någon av dem.

Nu när vi ska köpa fler innerdörrar så gjorde jag en närmare jämförelse och då såg jag att Swedoors låskistor använder plast medan Diplomat är metall. Samma gäller för själva upphägningen bak på dörren, där kör Swedoors plast och Diplomat metall. Har inte kommit fram till vilket jag tycker är bäst än men lutar åt metall. Det verkar som att Diplmat skramlar lite mer men det beror på material valet och säger inget om hållbarheten.

Det jag noterat på en av Swedoor dörrarna är att antingen går dörren eller karmen i en båge utåt. Man kan tycka att en formpressad dörr inte ska kunna böja sig men samtidigt så skulle en karm med den bågen få en märklig övergång till en rak vägg vilket den inte har. Jag får ta fram lite mätverktyg och se vad det är som inte är rakt av dem, hopps på dörren, den är enklare att byta än karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.