Hej.
Mitt hus står på plint och varje vinter brukar vattnet frysa mellan mark och golvet.
Jag använder frostkabel och rören är isolerade. Men vid minus 35 och lite vind på det, så hjäper det inte.

Hur ska jag göra?

Min egen idé var att bygga en låda i ladugårdsplyfa och isolera inuti med lösull.
Vad tror ni?

Har även varit inne på att ha ett sånt där frostelement, men är lite orolig för brandrisken.

Hur skulle ni göra?

Lådan måste vara 200x200cm och 70cm hög. Detta för att rama in alla rör.
 
Jag vet en fjällstuga på plintar där det är nerbyggt en isolerad låda mellan bjälklaget och marken där vattnet kommer in. Där hålls lådan frostfri med ett element och den är åtkomlig via en lucka i golvet inne i huset.
 
Vilken typ av element?

Har även funderat på oljefynd element.
Lucka i golvet är inte aktuellt då det finns ett helkaklat badrum ovanför.
Men en lucka på själva lådvöggen går bra.
 
Jag har en svag preferens för oljefyllda element. Men i det utrymmet har det ingen som helst betydelse. 70 cm hög låda kanske innebär ett problem. Elementen brukar ha specificerat hur mycket fritt utrymme det måste vara runt dem. Det finns små element gjorda för att ligga ner som kallas frostvakt. Det kanske skulle passa. I stugan jag tänker på är det en högre låda och såvitt jag minns ett vanligt öppet konvektorelement.
 
Det är just dom där frostvakt-elementen jag är lite rädd för...
I dem är det ju bara en stor glödtråd som värmer. Om något skulle virvla runt i lådan och träffa detta, så lär man ju ha en brand.
 
Du har ju redan en värmekabel? En vindtät plywoodlåda full med isoleringsmaterial borde väl hålla kvar kabelns värme runt röret såpass att det inte fryser.
 
Ja, tycker det borde räcka. Skulle man fylla lådan med lösullisolering så borde det väl för bövelen räcka.
 
För åtkomlighetens skull borde det vara bättre med en isolerad låda än en låda full med isolering. Om det sedan visar sig att det inte räcker så har du alternativet att komplettera med ett element i det förra fallet. Det har du inte om den är full med lösull.

Det gäller för alla element att man inte skall täcka över dem. Med detta sagt så krävs det mer än så för att starta en brand. Frostvakterna har inga exponerade delar som glöder. Elementet är svalare än så.
 
Helt sant.
Ska man isolera med cellplast tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.