Har en massa tuvor på min gräsmatta där dessa är mörkare än vanligt gräs och skjuter upp frö stjälkar på 20cm vad heter de och hur tar man död på dem?
Mörkgröna tuvor med 20 cm långa fröstjälkar i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ThJo1880
  • Laddar…
Jag vet just inte vad det är för grässort som skjuter i höjden, men jag känner igen ditt problem. En gräsmatta består ju av flera olika sorters gräs och vid normal skötsel ser gräsmattan ut som det är tänkt. Jag tog över en gräsmatta som vuxit sig halvvild och under den tiden tog sig tuvgräset ordentligt. Gräsmattan är gropig eftersom gräset växer på olika sätt.

Jag har valt att helt enkelt gräva bort de tuvor som är mest i vägen. När jag sedan klipper gräset mer regelbundet minskar tuvgräset och det långsamväxande gräset mår bättre. Gräsmattan blir jämnare. Jag antar att om man vill ha en mer golfgreenliknande gräsmatta behöver göra något mer radikalt. Då kanske en annan gräsblandning är bättre.
 
  • Gilla
Stenben86
  • Laddar…
L
Det är väl kvickrot? Du får gräva bort det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har du fler (när-)bilder på själva blommorna/fröna ? Tycker det ser ut som att småaxen sitter på skaft och då är det nog inte kvickrot. Men jag är långtifrån säker.

Håller med tidigare talare om att en spade är rätt medicin, plus tålamod och toppdress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.