TF83
Tjena!

Sitter och planerar för ett traktorgarage och då jag inte kan ha en så hög byggnad men ändå vill kunna ha traktorn där inne så funderar jag på att bygga med ryggåstak enligt nedan bilder. Stommen blir i c24 45x145 och takåsarna blir i c24 45x220 reglar på cc 1000mm, taklutet blir väll på drygt 32-33 grader. Tänkte ha råspont och vanlig takplåt typ tp20.

Jag hade dock gärna vilja isolerat byggnaden lite granna i vart fall för att kunna värma upp lokalen på vintern om det behöver mekas med något, och mellan dessa gånger tänkte jag bara ha på underhållsvärme på 3-5 grader där inne med hjälp av en luftvärmepump, alternativt ha det helt kallt och bara värma upp det vid behov med en rejälare byggfläkt.. här har jag inte bestämt mig riktigt en hu jag vill ha det.. Tänkte i vart fall isolera med vanlig stenull.

Men hur som så har jag försökt läst mig till hur man gör detta bäst/rätt när det är i ett garage som inte kommer hålla 20 grader varmt jämt... Ska det vara plast? Behöver jag ha någon luftspalt mellan isolering och råspont? Och är det denna princip som gäller i sådant fall (plåt-råspont-läkt-masonit-takås)??
isolera%20innertak_zpskrhrsssz.jpg

utbyggnad2_zps9hwthmca.jpg

utbyggnad23_zpsreh9iwni.jpg

utbyggnad22_zps4vrvxx7x.jpg
 
I en byggnad som inte är ständigt uppvärmd inträffar det ofta (främst vid vissa årstider) att det blir varmare ute än inne. Har man då en plastfolie på väggens/takets insida så finns det en stor risk att vattenånga utifrån kondenserar inne i väggen (på fel sida plasten). Skippa plasten och använd någon form av vindtätning på båda sidor. Det bästa är att använda hygroskopisk isolering typ cellulosafibrer, men det är kanske exklusivt för ett traktorgarage.
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
Först o främst, cc120 mellan takstolarna annars får du kapa all isolering då cc100 inte är nåt standardmått. Annars ser de bra ut
 
TF83
Tack så mycket för svar! :)

Då skippar jag plasten helt eftersom byggnaden till största del kommer stå kallställd.
Men bör jag sätta luftspalt någon stans? Eller kan jag bara likt en sandwich lägga lager-på-lager? Likt detta:
isolering1_zpsxmfccmj4.jpg

Eller bör jag göra med någon luftspalt, och i så fall hur? Och vart i konstruktionen? Eller behövs inte detta då ströläkt och bärläkt ger luft mellan plåt och råspont och således skapar ett luftutrymme där? Såhär jag menade jag i vart fall i första inlägget:
isolering2_zpsdxzyoo73.jpg

Ja nån cellulosafibrer isolering hade nog funkat kanon, men eftersom det kostar nästan 3 gånger så mycket per kvadrat så hoppas jag kunna använda stenull eller gullfiber istället då det som sades bara är ett "simpelt" traktor garage :)

Ang cc mått på takåsarna så var det beräkningsprogrammet som tyckte att jag behövde gå upp på limträ om jag skulle ha cc 1200, så därför satt jag dom på cc1000, men jag tror ändå dom hamnar på cc1200 för att just underlätta isoleringen som du skriver, vi har andra tak på gården som är byggt med betydligt mindre taklut och med betydligt mindre dimension på virket som hållit i årtionden med cc 1200 så nog håller det nog även med cc1200 på denna byggnad vill jag tro :)
 
H
luftspalt behöver du
 
Du kan sätta takstolarna på cc 600, så passar isoleringen.
 
TF83
Tackar för svar, då blir det luftspalt, funkar det då att göra som det nedre exemplet ovan?
 
Kort sagt; Ja. :)

Och mycket smidigare att lägga board/masonit på takstolarna och läkt för luftspalt innan råsponten spikas, än att göra det efteråt mellan varje takstol.
 
TF83
Kanon! tack så hemskt mycket för svar!! :)
 
TF83
Kom fasiken på en följdfråga nu, behöver man öppna upp även någon ventilation i nocken också? Eller räcker det att luften kan passera fritt i utrymmet mellan masonit och råsponten från takfot till takfot så att säga, (så tänkte jag göra men vart nu osäker)
Tänker såhär:
sgzPFTL.jpg

Eller ska man också öppna i nock med? och i så fall hur? Och varför? lämnar mad då hål i råsponten högst upp och strunta i tätband mellan takplåt och nock plåt?
hkmqarc.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.