Hej,

Vilka alternativ har jag? När det gäller grundmur/källarvägg. Idag består muren av 19-20cm tjocka betonghålstenar, inget mer än så.

"Fasaden" på huset kommer isoleras med 95+70 eller någonting liknande. På insidan finns nu 45+45.

Det är inte dränerat, men det kommer. Funderar på 100+100mm isodrän under mark.

När grundmur/källarvägg är isolerad så funderar jag på att endera putsa, eller sätta grovhuggna granitplattor på, om möjligt och om det blir estetiskt bra.

Är inte så värst insatt i vilka alternativ som finns när det gäller utvändig isolering av gammal grundmur/källarvägg.
 
L
Vid isolering av grund under mark är isodrän eller liknade bra , dom är mycket smuliga , dom små ärtorna lossnar väldigt lätt , är inte säker på hur det går att putsa på dom , det är någon form av tjärliknade beläggning som är fet , att sätta någon form av sten utanpå är snyggt ,
men då måste du ha något som bär upp stenen i underkant , för isoleringen kan inte bära
så tungt , som info , jag har isodrän på min grund under mark , men utanför ner till ca 20 cm under plattan har jag satt en ribbon , går även med platon , och utanför ett lager med rörgravsfyllning , detta gör att det aldrig kan komma vatten från yta eller från jord in på isoleringen , normalt lägger dom en duk utanför , men den släpper igenom vatten och smått av
jordslam , som tätar till isoleringen mot botten ,och som i värsta fall kan bli mycket och rinner in mot väggen , mina väggar är absolut torra
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hejje,

Hur menar du med "ribbon"? Är det ett tätmembran?

Är detta en etablerad metod, eller har du tänkt steget längre bara? :)

Hur långt upp går din isodränisolering ungefär?
 
Jag har också betonghålsten, från -43, i min källarmur. När jag dränerade om blev det 10 cm pordränskivor under mark, och på källarväggen över mark sattes putsskivor av cellplast (Byggmax grå, 10 cm tjocka, "ribbade" för bättre fäste för putsen). De fästes i väggen med en kombination av sättlim och långa spikplugg för isolerskivor. På skivorna fästes sedan putsnät, och sedan putsade jag ca 1 cm puts. Testade för nyfikenhetens skull både vanligt Finja putsbruk och glasfiberförstärkt. Målat med sockelfärg. Båda putstyperna har fungerat fint i 3 år nu utan sprickor eller putssläpp.
 
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
Intressant. Hur pass markant skillnad gjorde isoleringen för klimatet och uppvärmningen av källaren?
 
L
S spaxx skrev:
Hejje,

Hur menar du med "ribbon"? Är det ett tätmembran?

Är detta en etablerad metod, eller har du tänkt steget längre bara? :)

Hur långt upp går din isodränisolering ungefär?
Ja jag har gått lite längre , vet inte om ribbon finns längre , den den ser ut som TP-plåttak i form 10x10 vinkelräta veck , och jag satte faktiskt en duk mot den , då blev det som rännor där ,
fungerar nog med platon oxå men den har inte ribbmönster , så någon duk är lite överkurs
isodrän går upp till ca 10 cm från underkant panel , ( för att det ska lufta där ) och utanför ovan mark har jag hängt i under kant , en skiva som heter steni i rostfri band som går upp till ca 5 ca under panelen , kan vidareutveckla det mer om intresse finns
Platon är absolut tät mot vatten
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hur nära marken slutar din fasad? :)
 
L
S spaxx skrev:
Intressant. Hur pass markant skillnad gjorde isoleringen för klimatet och uppvärmningen av källaren?
Jag kan väl säga att när vi flyttade in så var väggarna drypvåta , p.g.a. spruckna stup ,
grävde upp , fick stå över vinter ,vår och torka , efter isolering så är väggarna så torra att vid målning och spackling får man ha bråttom , det suger fort
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
L
S spaxx skrev:
Hur nära marken slutar din fasad? :)
50 cm på jordsidan , sedan är det sluttning och övrig fasad ( blåbetong i hela källaren )
täckt med steni panel , hängande i underkant panel , panelen är en produkt av glasfiberarmerad epoxi med stenkross på , så den vill röra sig lite med direkt solljus , därav att den hänger fritt
 
L Liteavvarje skrev:
Jag kan väl säga att när vi flyttade in så var väggarna drypvåta , p.g.a. spruckna stup ,
grävde upp , fick stå över vinter ,vår och torka , efter isolering så är väggarna så torra att vid målning och spackling får man ha bråttom , det suger fort
Oj, låter bra :)
 
B b8q skrev:
Jag har också betonghålsten, från -43, i min källarmur. När jag dränerade om blev det 10 cm pordränskivor under mark, och på källarväggen över mark sattes putsskivor av cellplast (Byggmax grå, 10 cm tjocka, "ribbade" för bättre fäste för putsen). De fästes i väggen med en kombination av sättlim och långa spikplugg för isolerskivor. På skivorna fästes sedan putsnät, och sedan putsade jag ca 1 cm puts. Testade för nyfikenhetens skull både vanligt Finja putsbruk och glasfiberförstärkt. Målat med sockelfärg. Båda putstyperna har fungerat fint i 3 år nu utan sprickor eller putssläpp.
Frågar väl dig samma sak då, Hur pass markant skillnad gjorde isoleringen för klimatet och uppvärmningen av källaren?
 
L
S spaxx skrev:
Frågar väl dig samma sak då, Hur pass markant skillnad gjorde isoleringen för klimatet och uppvärmningen av källaren?
En otrolig skillnad , ingen fuktig luft som känns kall , varmt och skönt , har mitt kontor nere , nu är det så att jag har lagt ingjuten golvvärme i källaren , men grunden är av 70 tal , då fanns det inget som sa att det skulle vara , en massa dränskikt ( kross ) , då skrapade dom av backen och la betong direkt på , i princip nästan alla hus , från 60 tal bakåt är det så med , då kan man få en fuktvandring upp genom golvet , så måla eller lägg aldrig en plastmatta på ett sådant golv , det släpper efter ett par år , klinker är det enda som är bra , ev fuktvandring
går upp mellan fogarna
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
En otrolig skillnad , ingen fuktig luft som känns kall , varmt och skönt , har mitt kontor nere , nu är det så att jag har lagt ingjuten golvvärme i källaren , men grunden är av 70 tal , då fanns det inget som sa att det skulle vara , en massa dränskikt ( kross ) , då skrapade dom av backen och la betong direkt på , i princip nästan alla hus , från 60 tal bakåt är det så med , då kan man få en fuktvandring upp genom golvet , så måla eller lägg aldrig en plastmatta på ett sådant golv , det släpper efter ett par år , klinker är det enda som är bra , ev fuktvandring
går upp mellan fogarna
Ja att gå från ingen isolering alls, till 100mm eps måste vara en enorm skillnad :) låter verkligen bra!
 
B b8q skrev:
Jag har också betonghålsten, från -43, i min källarmur. När jag dränerade om blev det 10 cm pordränskivor under mark, och på källarväggen över mark sattes putsskivor av cellplast (Byggmax grå, 10 cm tjocka, "ribbade" för bättre fäste för putsen). De fästes i väggen med en kombination av sättlim och långa spikplugg för isolerskivor. På skivorna fästes sedan putsnät, och sedan putsade jag ca 1 cm puts. Testade för nyfikenhetens skull både vanligt Finja putsbruk och glasfiberförstärkt. Målat med sockelfärg. Båda putstyperna har fungerat fint i 3 år nu utan sprickor eller putssläpp.
Har du fått laga någonting, betongstenar/puts? I så fall hur och med vad? :)
 
S spaxx skrev:
Frågar väl dig samma sak då, Hur pass markant skillnad gjorde isoleringen för klimatet och uppvärmningen av källaren?
Svårt att veta, mest skillnad gjorde nog att gräva ur och gjuta ny isolerad platta med golvvärme. Men källarväggarna är torra och fina, innan fanns en del putssläpp nedersta halvmetern.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.