Fråga 1:
Måste ett bastuaggregat anslutas i en anslutningsdosa, kan inte H07RN-F kabeln gå hela vägen till el centralen som sitter precis utanför basturummet?

Fråga 2: Kan H07RN-F kopplas direkt in i bastuaggregatet eller måste det vara någon annan typ av kabel av den typ som har flexibelt metallhölje?

Om det är ok med H07RN-F direkt in i bastuaggregatet, kan kabeln sedan gå längs väggen precis under/bakom nedersta panelen runt hela basturummet för att nå en vägg där den i anslutningsdosa kan kopplas mot kablering i VP rör?
Eller räknas det som förläggning i vägg, det går nämligen inte att lägga skyddade VP rör bakom isolering då det är bastpanel på reglar direkt mot stenvägg, ingen isolering.

H07RN-F kabeln skulle då vara synlig precis under nedersta panelen om man ligger på golvet och löpa runt hela basturummet, ca 6 meter innan den når en kopplingsdosa. kopplingsdosan hamnar då långt från bastuugn och i den torraste delen i bastun vilket känns bra.

Det enklaste vore att dra H07RN-F hela vägen till central men då blir den förlagd i vägg en del.
 
H07RN-F är en anslutningskabel och ska användas som sådan även om vissa tillverkare tillåter viss fast användning. Rätt vore att montera en anslutningsdosa minst en halvmeter från sidan av aggregatet, och lågt, kanske en halvmeter från golv. Där går du över till installationskabel, t.ex EXLQ. Jag skulle dock inte orda alltför mycket emot att gummikabeln förläggs 6 meter längs golvlist i bastun. Du behöver ju fästa den då, med klammer, nåja...

Ang anslutningen av aggregatet så behöver du titta i installationsanvisningen vad tillverkaren rekommenderar. Det kan gå bra med en "naken" gummikabel eller PVC-kabel, eller så kräver de kabel som tål ännu högre värme vilket kan lösas med t.ex plicaslang.
 
Enligt produktbladet skall anslutningskabel H07RN-F/ 60245 IEC 66 5 x 2,5 användas.
Tanken var att fästa den längs väggen strax under / bakom nedersta panelen så den inte syns men inte är inbyggd.
Och om den inte får förläggas i vägg så blir det en dosa i det torra hörnet närmast centralen. sedan VP rör i vägg till centralen i så fall. Min tanke var att det var onödigt att ha skarvdosa i bastun om man inte måste.
 
Men den kabeltypen skall egentligen bara gå löst, biten mellan anslutningsdosan och aggregatet. Den är inte avsedd för fast förläggning (=klamras på väggen).
 
Ok, så vad skall jag då ha för kabel längs innerväggen i bastun?

Sätter man VP rör så skall dom vad jag förstår sitta på utsidan av isoleringen, dvs på mot utsidesväggen och det går inte eftersom det är källarväggar i sten och det kommer att sitta reglar och panel direkt mot väggen, ingen isolering på insidan.
Jag måste alltså ha en kopplingsdosa och två kabeltyper?
 
Se mitt svar i #2. På låg höjd, under en meter, ställs inga speciella krav på värmetålig elmateriel så du kan välja installationskabel fritt men jag rekommenderar EXLQ, EKLK eller annan alu-mantlad kabel.
 
Jag klammrade fast gummikabeln på väggen från aggregatet till rummet uyanför där kopplingsdosa fanns.

Inga problem att göra så, fick.även "godkänt" av en elektriker att göra så.
 
Menar du att det inte var några problem att klamra kabeln så, eller inga problem att ha en gummikabel klamrad på detta sätt ? ;)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du att det inte var några problem att klamra kabeln så, eller inga problem att ha en gummikabel klamrad på detta sätt ? ;)
Förvlir en gåta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.