Vi ska bygga ett stenhus med celcon i Stockholm (tror jag).Men jag tycker att allt går så sakta.
Nu väntar vi på första utkastet ifrån arkitekten. Det är sk... att de har fler kunder.
I veckan skall vi åka och titta på ett hus som är under uppförande här i Sthlm.
 
Axla skrev:
Vi ska bygga ett stenhus med celcon i Stockholm (tror jag).Men jag tycker att allt går så sakta.
Nu väntar vi på första utkastet ifrån arkitekten. Det är sk... att de har fler kunder.
I veckan skall vi åka och titta på ett hus som är under uppförande här i Sthlm.
Vem har ni som arkitekt?
 
Drakens arkitektbyrå eller om de bara heter Draken.
 
hejsan,

så K12 har skvallrat :)

Ja nu har bygget kommit igång efter mycket planerande, tyvärr aldrig tillräckligt men man har ju ett jobb att sköta också.

Vi har köpt huset genom Anders Lundgren från Norrköping som har jobbat med stenhus i många år med Celcons material. Det som kommer mer och mer är storblocken som ni kan se på min hemsida http://www.utopia.se/johan (tack för lånet K12) Fördelen med dom är den korta monteringstiden men nackdelen är att materialpriset är lite högre men det tar man igen på att murarna i stockholm tar så ofantligt bra betalt.

Husbygget är helt i egen regi med Anders som projektledare/inköpare och sedan har vi anlitat egna byggjobbare och en förman. Våning 1 med bjälklag fick vi på plats på en vecka och våning 2 kommer på plats denna vecka.

Några missöden, ja en del men inget som inte har gått att fixa. Vi kan väl säga så här att jag var inte helt nöjd med dom som göt balkongen precis där vi skulle placera en vägg. Det var ingen lek att få tag på en 4 ton hjullastare som kunde klättra uppför en 40 graders lutning inom en timme. Under tiden står kranen och byggjobbarna och kostar pengar. Balkongen väger 4,9 ton (jepp det ska vara rejäla grejer) och lyftkranen var av det rejälare slaget, 55 ton.

Vid en leverans så hade dom glömt att koppla på trailern så den stod kvar i helsingborg och kom upp på lördagen istället för fredagen vilke ledde till en del stillestånd och högre priser (helgtillägg). Nu tar Celcon på sig den merkostnaden på 9000 (har dock inte sett några pengar ännu) ???

Berlinmuren som vi har byggt som stödmur är också av det rejälare slaget, 3 meter hög (ovan mark) och 36 cm djup, 8 lastbilar med betong gick det åt, 2 ton armering, 5 st 32 mm armeringar injekterade 3 meter in i berget och en sjujävla faktura. Killen som skulle göra den först trodde att det fixar dom på 2 man och 1 vecka, 3 man och 3 veckor senare var vi nästan klara.

Nu kommer väl alla att fråga vad det kostar och Celcon materialet till huset har kostat drygt 500' och det inkluderar lättbetongen, frakt, lim och lite småblock sedan tillkommer allting annat ;D
 
Hur stort hus bygger ni? Budget totalt?
 
Nu blev jag lite nyfiken på dessa "storblock". Är det stående väggelement eller är det någon ny produkt?

Jag är också lite nyfiken på hur stort huset blir.
 
Det är 259 kvadrat inkl 24 kvadrat garage.
 
KarlXII skrev:
Det är 259 kvadrat inkl 24 kvadrat garage.
Fan inte visste jag att Yo hade en personlig sekreterare? ;)

Om han vill vara mer anonym med budgeten kan du be honom skicka ett privat mess.

Jag kan konstatera att Celcon har börjat tagit mer betalt för sin lösning nu när svenska Y-tong har konkat. Det finns ju dock andra lösningar än Celcon som de konkurrerar mot men läget är lite besvärligt med monopolsituation. Läge för importerad konkurrent kanske?
 
Kan jag ta ett meddelande..? :)

Vad ska du med budgeten till? ???
Du bygger inte samma hus, inte i samma del av landet, inte på samma tomt, spränger inte lika mycket, ska inte ha samma inredning och använder inte samma hantverkare.

Materialkostnaden för stommen framgår ju av den förra posten.
 
Ja vad ska man jämföra priser för? Det är väl en av de vanligaste frågorna på detta forum. Det finns ju inte ett hus som är lika men ändå vill folk bilda sig en uppfattning om vad det kostar.

I detta fall finns det en hel del likheter med vårt hus, yta, stomme etc och därför kunde det vara intressant med en jämförelse. Om Yo inte vill dela med sig av erfarenheterna så respekterar jag det men det avgörandet kanske han kan ta själv. :p
 
-"Det blir diiirt, Carl, diiirt blir det."
*Sagt med bästa Tarras Wahlberg-dialekten*

Vi får se om den gode Yo vill dryfta något. Jag säger bara så här: Vad han än säger blir det minst 10% till. Det hör till när man bygger i lösvirke. Eller lösblock...
 
Diiiirt = > 3 MSEK kanske? Vad vet jag? Prisläget är lite annorlunda i Sthlm. Oavsett det kan det vara intressant att veta;

- entreprenadform
- ansvar hos projektledare
- arkitektkostnad
- montagekostnad
- värmesystem ovanplan
- erfarenheter eldragning
mm

Nu verkar huset vara under uppförande så facit sitter han med om några månader men jag antar att han inte byggt utan kalkylbudget så någon uppfattning borde han ha. Jag lovar att dela med mig när vi är klara med vårt elände.

Just nu är det bara en enormt trist väntan på länsstyrelsebeslut om vi överhuvudtaget får bygga. Ligger annars i startgroparna.
 
Själv är jag också lite intresserad av några av de saker som Calle Anka tar upp. Bl a eldragning, mellanbjälklag, montagekostnad och värmedragning. Men jag har ju självklart förståelse för om man inte vill lägga ut alla siffror här.

Jag har ännu inte bestämt mig för om det blir lättbetong eller om det blir mer en mer normal prefab-historia.

Sedan förstår jag att det inte går att jämföra två vitt skilda hus, men det finns ju ändå vissa likheter. Vårt blir på runt 220 kvm i två plan, och då borde ju iaf stommen ha någorlunda lika materialåtgång.

Calle Anka: Du har förresten ett meddelande.
 
hejsan,

Det är klart att vi har en budget men den är som K12 säger väldigt individuell så det blir inget exakt svar men vi tittar på 3+. Hur stort +:et blir beror på vad vi gör i kök och badrum, golv osv. Det är inget problem att bränna 500' på ett kök eller runt 50'.

Hur mycket kommer du att spränga för?
Vi sprängde över 300 enheter och hade otur med berget som sprack i för stora delar, det fick vi frakta bort (tog fyra dagar). Hur beräknar man det?

Markberedning
Hur ser din tomt ut? Vår är en skogstomt (en del grannar tycker inte det längre) och det kostade över 300' att få ordning på den men då ingår det 40 meter uppfart, sprängning, schaktning, grovplanering, borttagning av 25 stubbar, 40 meter rörgrav på frostfritt djup, dränering runt huset, klart till den grad att grunden kunde läggas direkt.

Hur mycket får du betala för grunden
Jag betalade 118' för jobb, armering och betong,  45' för grundmaterialet och då valde jag inte den sunkiga lösningen med board på utsidan utan vi har en juste betong.

Hur mycket kostade muren?
Från början så skulle den vara en enkel sak men eftersom den är över 3 meter hög och 21 meter lång så drog det iväg. Ett riktpris är 4' per m2

Materialet för husstommen?
Ungefär 500 men då är det två leveranser eftersom vi var tvugna att göra garagedelen först vilket medförde mer fraktkostnader. På det stora huset fick vi billigare frakt eftersom vi kunde klämma in mer per leverans.

Byggställning
Har hyrt fasting65's ställning men har varit tvungen att komplettera den med mer delar då den inte räckte till.

Bergvärme?
Jajamensan, en CTC Eco 10 med 160 meters aktivit hål kommer att göra det varmt och skönt, 125' klappat och klart. Ingjuten golvvärme på undervåningen och garage. På övervåningen är vi inte på det klara om det blir eps-plattor eller ingjuten

Taket?
Taket kommer att bli ett pulpett tak med parallellisolering med ecofiber (360mm) och det har varit en resa :) Kommer att landa på 70' för taket och 23' för betongpannorna. Arbete tillkommer.

Kran?
Kommer att landa runt 75' eftersom vi har en kran stående där i 3 veckor av och till. Dom är suveränt duktiga krankillarna. Han som lyfte vår balkong på 4,9 ton gjorde ett otroligt jobb.

Hjullastare?
Det behövs för varje avlastningstillfälle eftersom allt kommer på trailer utan kran. Även om den hade kran skulle det vara så trångt, kolla hemsidan http://www.utopia.se/johan/Data/page.htm?22,0 så ser ni hur mycket det är, det är inte allt utan mycket material har vi lastat upp på grunden. När det kommer 2 st 18 meters lastbilar fullproppade blir det lite trångt på uppfarten. Ska ni ha ett sådant här hus, ta en hjullastare med midja som klarar att lyfta 6-700 kilo så blir det ett bra jobb.

Plåtjobb?
Jag vet inte vad det är med plåtnissarna i stockholm men inte är dom billiga. Vi ska ha en specialplåt som vi putsar mot och den skulle kosta 38' + moms men då inkluderade det montage. Jag har nu fixat det hos en plåtfirma för 3' och monterar den själv. Resten av plåten kommer jag att kolla med en firma i Norrköping

Som sagt det är inte enkelt att säga vad dom olika delarna kostar.

När det gäller el så drar vi allt sådant i efterhand i undertaket på undervåningen (vi har 2.82 som vi tar ner till 2.70) och på övervåningen läggs det i golvet med golvvärmen. Att fräsa spåren i väggen är hur enkelt som helst.

Hoppas det besvarar en del av era frågor. Vill ni prata med säljaren så finns det en länk på min hemsida  ;D

/Yo
 
8) Nämen vilken kille alltså! Strålande info....tackar så hjärtligt!

I vårt fall kan vi dra bort kostnaden för röjning av tomten eftersom det är en platt leråker.

Vore kul att höra hur ni resonerar sedan kring golvvärmen ovanplan. Har någon gjort en energiberäkning på huset?

Gällande grunden - Lasterna som er grund skall tåla, beräknade Celcon detta eller grundsnubben? Det väger ju onekligen en hel del.

Det skall bli kul att följa ert bygge, vi är nog många som är sugna på materialet så din erfarenhet är guld värd! 8) 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.