Behöver kapa den utskjutande delen av denna plåt:

Utskjutande vit plåtdel på en grå betongpelare som behöver kapas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag det enklast/snyggast? Gärna med verktyg som jag har tillgång till (sticksåg, vinkelslip, multiverkyg etc).
Eller behöver jag införskaffa någon sorts plåtsax, nibbler eller liknande? Tips på detta isåfall?
Ser att det finns elektriska, kompressordrivna och borrmaskinskopplade nibblers. Är det overkill för detta jobb?
Kan man få det rakt och snyggt med vanlig plåtsax, liknande denna?
http://www.clasohlson.com/se/Plåtsax-Bessey/40-8430

Notera att kapningen måste ske på plats, plåten sitter där den sitter ...
 
L
Beror på hur tjockt godset är
Plåtsax inget bra = lika med massa vassa kanter , svårt att klippa rakt
Sticksåg = bra , byta till fintandat fintandat metallblad ( ta några extra vid köp ) , tepa fast en kartong bit där du ska såga , sågen vill studsa lite , blir massor av märken som du inte vill ha ,
ta tvingar och sätt fast en bräda att såga efter , då blir det rakt ,
Problem med kap i under kant ser jag , då finns det bara tigersåg som gäller med fintandat
det är ett underbart verktyg ,, kan användas till nästan vad som helst , Bara ett Ex såga rötter under jord , med grövre blad
 
  • Gilla
Kimmy
  • Laddar…
Såga bleckplåt med sticksåg? Köp en plåtsax istället.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
M Magnus Larsson skrev:
Såga bleckplåt med sticksåg? Köp en plåtsax istället.
Är det bleckplåt ??
 
Är inte riktigt med på vad som ska kapas men en bra plåtsax kan förmodligen fungera bra. Ett annat alternativ är en riktigt tunn (1mm) kapskiva på vinkelslipen. Du får rätt bra kontroll med vinkelsiipen utan att riskera att deformera plåtkanten med plåtsaxen. Värmen från kapskivan kommer dock försämra rostskyddet något men det skulle jag se som ett begränsat problem.
 
Ja om man kunde begripa vad som ska kapas, jag tycker det ser färdigt och prydligt ut, ett bra väderskydd för en mur.

Protte
 
  • Gilla
DylanKurdo
  • Laddar…
Jag skulle ta en 0.8mm kapskiva till vinkelslipen.
Väljer du en så tunn så blir det inte varmt så färgen skadas när du kapar men tänk på att gnistor kan missfärga.
 
MultiMan
All galvad plåt jag sett som kapats med vinkelslip har börjat rosta mycket tidigare och mer omfattande än nibblad eller klippt plåt, så vinkelslip skulle jag undvika.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
All galvad plåt jag sett som kapats med vinkelslip har börjat rosta mycket tidigare och mer omfattande än nibblad eller klippt plåt, så vinkelslip skulle jag undvika.
Därför man ska använda en 0.8mm tjock kapskiva och inget annat.
 
Absolut inga vinkelsipar oavsett skiva plåten rostar!
 
Fast å andra sidan pratar vi väldigt begränsad rost, typ bara på snittytan...
 
S
P-plats P-plats skrev:
Jag skulle ta en 0.8mm kapskiva till vinkelslipen.
Väljer du en så tunn så blir det inte varmt så färgen skadas när du kapar men tänk på att gnistor kan missfärga.
du tar inte en vinkelslip till att skära i sån här plåt. du kapar inte lackerad plåt med vinkelslip
 
SBH skrev:
du tar inte en vinkelslip till att skära i sån här plåt. du kapar inte lackerad plåt med vinkelslip
Nej det är inte enligt regelboken MEN i vissa lägen så kan man inte göra rätt och då gäller det att göra det näst bästa sättet.
När jag sålde verktyg och förnödenheter till företag så var det många plåtslagare som köpte tunna kapskivor.

Det är spruter från kapskivorna som rostar mest och värmen skadar färgen men med dom tunna skivorna minimerar man detta.
Jag har även själv provat dessa och är mycket nöjd.
 
prototypen prototypen skrev:
Ja om man kunde begripa vad som ska kapas, jag tycker det ser färdigt och prydligt ut, ett bra väderskydd för en mur.

Protte
Det ska sitta en dörr intill muren (ska bli ett växthus). Har insett att det räcker att såga ut en liten bit i hörnet, för att passa in den stående aluminiumprofilen.
 
Borra ur nitarna. Vik upp plåten och kapa den med en sticksåg med fint blad utan pendling påslagen. Eller med en plåtsax.
 
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.