Tänkte köpa en batteridriven grästrimmer för att klippa lite runt rabatter och altan m.m. Robotklippare kör själva gräsmattan. Jag var inne i nån affär och såg nån ryobi på rea och vände mig sedan om och såg typ 6 andra ryobitrimmers. Kan det verkligen skilja så mycket på dem att behöver finnas så många modeller på marknaden från en och samma tillverkare?

Vad bör man titta på? Och vad bör man köpa? Handlar väl om 20-30 minuters kanttrimning då och då.
 
Jag har en batteridriven bosch med plastkniv och en eldriven med tråd. Batteridrivna används mest, men den klipper inte lika bra som trådtrimmern. Om det enbart är kanttrimmning så skulle jag välja plastkniv.
 
Jag har läst några tester och slutsatsen verkar vara att de absolut billigaste 18v fungerar utmärkt till gräskanter. Har du redan verktyg i någon 18v serie kan det vara smart att köpa en trimmer med samma batterityp

Jula har en Meec 18v för 499:- nu

Annars:
Biltema 18v 699:-
Clas ohlson 18v cocraft 799:- 399 utan batteri
 
Låter som att en billig med plastkniv kommer göra jobbat då. Har ingen direkt batteriserie sen innan. Har hört och läst bra om Clas serie så kanske blir en sån.
 
Fundera på om det är någon batteriserie du kan vilja ha, tex ryobi är många nöjda med. Sen vill du ha två batterier, beroende på hur mycket som ska trimmas förstås.
 
Vill bara varna för Gardena EasyCut Li-18/23R.
Jag och svärmor köpte varsin 2014. Nu 3 år senare har båda gått sönder. Verkar som att lagret i motorn slitits ut på båda klipparna. Och jag har inte trimmat speciellt mycket, högst 30 timmar!

Den kostade 1250 spänn så då tycker man att den borde hålla lite bättre...
 
Skaffade en sådan där 499-kr Jula-klippare till svärmor och hon är extremt nöjd med den. Oerhört lätt är den, även lätthanterlig och effektiv för avsedd uppgift - klippa litet gräskanter. Vill man ha ett extra batteri för att öka driftstiden så varför inte passa på och köpa tex en skruvdragare som använder samma batteri för en spottstyver. Att köpa batterierna separat är inte särskilt dyrt iofs men man får mer för pengarna tycker jag om man köper i paket och får extra verktyg på kuppen.
 
  • Gilla
Lungebo
  • Laddar…
Kan tippsa om.ryobi 18v serie.
Funkar.som sagt med grästrimmers och skruvdragare och allt möjligt.
Som hemmafixare är ryobi bra kvalite till överkomligt pris.
Mun Trimmer har några år på nacken och kostade 1200kr när jag köpte den och fungerar hur bra som helst.
 
De har ju samma batterier & laddare till allsköns prylar i samma serie, Jula 18v-serien.

Nyss fick svärmor sig en häcksax i samma system som trimmern och skruvdragaren, en riktig hit får man säga. Extremt lätt maskin precis som trimmern. Testade den idag att beskära litet och det var en mycket lättsam upplevelse.
__
PS. Jula-maskinen är ca hälften av vikten mot den Stihl HS45 jag brukar köra. Nu kan hon piffa litet med denna lilla maskin och så går det litet fortare när jag kör mina sessioner med HS45 som tar det grövre. Perfekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Skaffade en sådan där 499-kr Jula-klippare till svärmor och hon är extremt nöjd med den. Oerhört lätt är den, även lätthanterlig och effektiv för avsedd uppgift - klippa litet gräskanter. Vill man ha ett extra batteri för att öka driftstiden så varför inte passa på och köpa tex en skruvdragare som använder samma batteri för en spottstyver. Att köpa batterierna separat är inte särskilt dyrt iofs men man får mer för pengarna tycker jag om man köper i paket och får extra verktyg på kuppen.
Köpte en sån Jula-trimmer. Har dock inte packat upp och använt än men det vlir nog bra. Paketet vägde väldigt lite och det bådar ju gott på den punkten iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.