Hur vanligt är det att dessa guldklimpar stjäls ? En bekant till mig jobbade tidigare på försäkringsbolag och sa att stölderna upp hörde i princip då de började bägara in laddstation och tillbehör ( gissa varför !) .
 
Vet inte riktigt vad du menar, vad jag hört och erfarit är att tjuvarna nästan alltid även tar laddstationen.
 
Allt annat vore underligt.
 
J
Jag gissar att TS menar att när FB började begära in laddningsstationen etc vid en "stöld" så slutade det plötsligt att stjälas. Kanske för att det ibland aldrig stulits innan...
 
Alla klippare borde vara byggda så att de bara fungerar kring en kodad sändare som man har inne i sitt hus. Stjäl någon den så måste dom även få tag på sändaren inne i huset. Annars funkar den inte.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Antar att många av stölderna var för att få ut en extra till sommarstugan. Är själv lite orolig att skaffa en då de känns lite väl lätta att bära med och undrar hur valgt det är att de stjäls "på riktigt "
 
Att det skulle vara så vanligt med försäkringsbedrägeri tror jag inte på. Dessutom låter det otroligt och helt orimligt att försäkringsbolaget skulle kräva in laddstationen eftersom de nästan alltid stjäls samtidigt.
Men som svar på frågan, där jag bor är det inte vanligt med stölder, men visst förekommer det.
 
Där jag jobbade tidigare höll vi på en hel del med robotklippare. Men aldrig hört att någon blivit stulen. Vanligare med skador efter åska eller andra skador som att folk kört över dom eller snubblat på dom. Men är du orolig kan det vara värt att köpa till någon form av GPS-spårning. Husqvarna har det i sitt Connect paket. Övriga tillverkare borde väl ha något liknande.
 
Gissar också att pin-koden och övriga skyddsmekanismer på de allra dyraste maskiner gör att intresset i hälerikretsar är begränsat. Det är inte heller så lätt att springa iväg med en stor klippare och tillhörande laddstation.
 
Åtminstone HQ kan spärra klipparens ihop-parning med laddstation, så även om man skaffar en ny station kan inte klipparen aktiveras och blir då obrukbar.

Det förutsätter att man anmäler stölden även till HQ förstås(inom kort efter inträffandet).
Har inte detta skett bör nog försåkringsbolaget dra öronen åt sig.

Man kan också försöka låsa fast laddstation för att förhindra att även den får fötter.

Tycker väl dock att PIN-kod är ett fullgott skydd. Torka dock av knappsatsen ibland och tryck på lite olika siffror för att jämna ut slitaget, annars kan man kanske gissa sig till koden.
 
Och hur ofta trycker man Pin-koden? 3-5 ggr/sommar är väl normalt om allt fungerar.
 
Ikring där jag bor så har vi stora problem med båtmotorstölder och en del problem med stölder av trädgårdsmaskiner ur förråd etc, men jag har aldrig hört om någon som blivit av med robotgräsklipparen. En jag känner trodde att hans hade blivit stulen, men den hittades nedanför en brant slänt på tomten senare. Jag tror förvisso att den fick hjälp att komma dit, men det är ju mer vandalisering än stöld.

Den del som borde vara svårast att få med sig till en robotklippare är ju nätdelen, då många har den sitter inne eller långt upp på en altan eller så. Kanske inte jättelätt att sälja på blocket utan nätdel heller. Blir lite som skruvdragare med ett batteri och utan laddare. Märkligt dålig hållbarhet på laddarna...

Jag tror helt enkelt att det är för mycket meck för för lite pengar att sno robotgräsklippare. Det borde ju med någon slags factory reset gå att komma runt pin-koden om man ger sig fan på det. Men frågan är om det är värt besväret.

Eller så har de inte blivit populära på andra sidan Östersjön ännu. För vad gäller båtmotorer så är det ju ingen hejd på hur mycket jobb tjuvarna och hälarna kan lägga ner för att ta sig förbi olika skydd. Men de båtmotorer som snos mest kostar ju i storleksordningen 5 gånger mer än en robotklippare och uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.