Vi har äntligen bestämt oss för att köpa en robotgräsklippare. Min fru vill helst ha en automower och det kan jag gå med på.

Vår gräsmatteyta är ganska liten till ytan, bara 400 kvadratmeter, men vår trädgård är komplex på så sätt att den har:

1. Nergrävd studsmatta
2. Träd och buskar lite varstans
3. Äpplen som ramlar ner från träden
4. Rötter som sticker upp en bit ifrån en stor björk
5. En smågatstengång som klipparen måste kunna ta sig över
6. Step stones som klipparen måste kunna hantera

Glömde bort, vi har till och med ett cykelställ med cyklar i gräsmattan och trädgårdsmöbler som står på gräset.

Vilken modell ska jag satsa på? Hjälp mottages tacksamt.
 
Utan att ha sett trädgården så säger jag en Husqvarna automower 310.
 
Handritad skiss av en gräsmatta med markerad gångväg, eluttag och noteringar om en katt och robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt göra en skiss som illustrerar gräsmattan.

Jag vill att roboten klarar gå över vår gång så att den inte fastnar i den lilla startytan där jag har ett eluttag. Glömde tillägga att vi har en katt som börjar bli till åren (och som brukar ligga på gräset) så jag vill att den stannar om den kommer nära katten.
 
Köp en 315. Stengången inget problem så länge den är någorlunda jämn och fin. Rötterna får du endera fylla jord över eller kapa bort det är inte en terränghjuling. Oftast fixar den några mindre rötter men större rötter får man driftstopp i form av att den känner att den blivit lyft. I övrigt är det bara att göra öar runt samtliga hinder förutom studsmattan, Utemöbler kan den nog fixa också men det ser du väl. Tänk dig bara för var du drar guiden automowern går alltid på höger sida och samma sida in och har man trånga passager etc är det bättre att dra begränsningsslinga så den kan hantera passagen. .
 
Jag ser ingen anledning att behöva gå upp till 315 eftersom 310 kommer klara 400 kvm utan några som helst problem. Tycker 315 är overkill för 400kvm och jag är mycket tveksam till att man skulle märka någon som helst skillnad i praktiken. Maskinerna är ju dessutom helt identiska fysiskt, bara mjukvara som skiljer.
Jag har själv en 310 till en relativt komplex yta på ca 350 kvm och är otroligt nöjd.
Skulle säga att åtminstone upp till 500-600 kvm gräsyta så behöver man i stort sett aldrig större maskin än 310, och när man väl går upp i storlek är det lika bra att gå på 420 direkt då prisskillnaden mellan 315 och 420 inte är så stor.

Hade jag pengar kvar i budgeten efter robotköpet skulle jag istället lagt ca 2000 kr extra på att låta installera automower connect till min 310.
 
Sticker alla knivar ut lika lite på alla automowers modeller? Är alla modeller lika säkra, tänker på katten. Är 430x säkrare än 310/315?
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Sticker alla knivar ut lika lite på alla automowers modeller? Är alla modeller lika säkra, tänker på katten. Är 430x säkrare än 310/315?
Alla klippare testas enligt tillgängliga testnormer, har mycket svårt att se hur en katt skulle ta skada av en robotklippare.
Bladen sitter en bra bit in från karosskanten.
 
Skulle vilja påstå att samtliga modeller är lika säkra så när som på hastigheten den färdas i. 310 kör långsammare än t.ex. 430x vilket gör motkörningar/krockar mer skonsamma. Knivarna stannat direkt när karossen lyfts i framkant för att sedan backa undan och byta riktigt innan kniven startas igen.
 
Tack för svar. Nu har jag beställt en Automower 315 med installationspaketet storlek medel,
extraknivar, originalhuset och Automower Connect.

Roboten kostade 15 995
Installationspaketet storlek medel 1190
Originalhuset 1000
36 pack knivar 399
Automower Connect 1900

Allt som allt kostade det 20 484 kr på Hylte Jakt & Lantman. Det blev dyrare än vad jag hade förväntat mig. :surprised:

Jag ringde dem och frågade om det skulle ta längre tid att få leveransen om man beställde Automower Connect (eftersom det tydligen måste installeras av återförsäljaren) men de sa att det skulle det inte göra. Grejerna ska skickas imorgon. Återkommer när jag fått prylarna. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Var installtionspaket medel tillräckligt för dig? Jag var tvungen att ta det stora paketet trots endast 350 kvm gräsyta...
 
Vet ej än, gräsklipparen kom så sent som idag så jag har inte hunnit dra tråden än. Har stegat upp och 250 meter ska räcka. Återkommer när jag vet mer.

Jag har hunnit montera ihop huset men konstaterar att det är väldigt stort, det känns inte som det får plats där jag ursprungligen hade tänkt. Antingen får jag strunta i huset eller flytta på placeringen, eller både och.
 
R Robbalove skrev:
Var installtionspaket medel tillräckligt för dig? Jag var tvungen att ta det stora paketet trots endast 350 kvm gräsyta...
Nej, installationspaketet medel med 250 meter kabel räckte precis till för att dra begränsningskabeln till vår gräsmatta som är 400 kvadratmeter men jag måste köpa ytterligare 150 meter och fler märlor (behöver bara 70 meter) till guidekabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.