Hej!

Har försökt få fart på drivningen på en tre år gammal Klippo-klippare, men börjar känna mig frustrerad. Ursprungsproblemet var att gräsklipparen inte drev på ena framhjulet, där det slirade i navet. Detta åtgärdades och drivningen fungerade så länge hjulen var upplyfta från marken, när jag satte ned klipparen slutade drivningen fungera. Demonterade kåpan över kilremmen på vänster sida om motorn. Såg att kilremmen slirade och vid lite undersökning visade den sig vara torr och sprucken. Bytte denna, men stötte genast på nästa problem, där mellanremmen från motoraxel till vinkelväxel slirade. Visade sig att denna var lika uttorkad och sprucken som kilremmen. Bytte mellanrem och gräsklipparen fungerade utmärkt - i tio minuter. :( Återigen slirar mellanremmen och jag kan inte spänna den hårdare. Någon som har tips på hur jag ska felsöka vidare? Är vinkelväxeln trasig, har jag fått fel rem, ... ?

Mvh, Magnus
 
Kan vara remhjulet som är slitet
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
K Kaffeperkulator skrev:
Kan vara remhjulet som är slitet
Kan man se/mäta om hjulet är slitet? Känns lite tråkigt att byta del för del på vinst och förlust...

Mvh, Magnus
 
Kör du med originalrem? Min gamla Klippo vill endast gå riktigt med original, provade med en till synes lik pirat. Men det bara slirade, när det skulle driva o drev när det skulle vara friläge. Jag tänkte att det går väl att leva med. Men sen sa tanten, om du inte fixar klipparen kommer jag inte att klippa mer. Ny rem inhandlades nästa dag!
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Jo, i detta fall är det en originalrem, men vet inte om jag kanske borde kolla att jag fått rätt artikelnummer? Borde i och för sig inte finnas flera typer av remmar som endast skiljer några mm i omkrets tycker jag...
 
Hur gammal är den? Jag fick lämna in min på modifiering av drivningen. På grund av konstruktionsmiss. Värt att notera, såna slirremmar på trädgårdsmaskiner är inte någon vanlig kilrem, dom har en yta dom inte vanliga kilremmar har, så köp original annars lär ni få byta snart igen.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Hur gammal är den? Jag fick lämna in min på modifiering av drivningen. På grund av konstruktionsmiss.
Den är från 2014, vilken årsmodell var/är din?
 
Tror min är från 2012, tror det var 2015 som dom modifierade dom, prata med klippoverkstad, det är ett rent garantijobb.
 
För att förhoppningsvis hjälpa andra kommer här en uppföljning:

Demonterade vinkelväxel från klipparen och upptäckte att om jag knackade på den kunde den plötsligt sluta driva och bara snurra fritt. Kunde även hugga till och fastna. Monterade en ny vinkelväxel och äntligen fungerar klipparen som den ska. Konstaterade också att mellanremmen inte behöver vara särskilt hårt spänd. Frågade hos återförsäljaren om det är normalt med bara tre års livslängd på växeln, med viss förhoppning om en ny del på goodwill, men fick svar att det inte var ovanligt att växeln behöver bytas.

Nyfiken som jag är, skruvade jag isär växeln och kunde konstatera att kullagret var helt slut och att detta förmodligen lett till ett söndertrasat kugghjul. Se bild.

Mvh, Magnus

Demonterad vinkelväxel från en gräsklippare med synbart slitet kugghjul och kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.