Jag och min sambo går i husbyggartankar och undrar lite hur det fungerar med kontantinsats och värde på tomt m.m. Vi kommer få en del att bygga på av en släkting med ett ca värde på 400'. Kan man på något sätt medräkna denna summa som kontantinsats?

Vi har också kollat upp tobins q värde i den kommun vi ska bygga i och den ligger på 1.2 - alltså att marknadspriset blir högre än byggnationskostnaden, om jag förstått det rätt? Tar banken hänsyn till sådant vid beräkning av hur stor andel kontantinsatsen blir? Eller ligger standard på runt 15-20%?

Har inte alls mycket koll på hur sådant här räknas ut och vad som tas med i dessa beräkningar, så tar gärna emot all information som finns angående detta. Finns det kanske specifika lagar kring detta också som ger lite klarhet?
 
Vid nybyggnation brukar dom kräva en betydligt högre kontantinsats än vid köp av befintlig bostad.

Kontantinsatsen beräknas utifrån lånebeloppet. Inte värde på huset, då det inte kan bedömas förns det är klart.

Om ni låter en mäklare göra en skriftlig värdering utav tomten borde denna kunna användas som en del av kontantinsatsen rimligen. Men det är nog bäst att fråga banken, dom gör en individuell bedömning.

Vi fick nog lägga en kontantinsats på 20-25% på vårt lånebelopp
 
Belåningsgraden baseras alltid på en värdering inget annat. De kraven bör vara samma för nya och gamla hus. Men jag gissar att in egentligen pratar om byggkredit. Den baserade på vad de räknar med att huset är värt när det är klart. Men det finns alltid risker med byggen, så där ställer de sannolikt högre krav på marginalen mellan lån och beräknatvärde.
 
Vi fick göra så, det var absolut inga problem.

En mäklare värderade tomten (som vi fick i gåva) till 300.000kr. Sedan gjorde mäklaren en förhandsvärdering av vårt tänkta hus + tomt och denna blev 3.3 mkr. Vi fick då låna 85% av 3.3 mkr = 2.8 mkr. Dvs vi fick en byggnadskredit på 2.8 mkr

När bygget var färdigt gjorde mäklaren en ny värdering som då fick ligga till grund när byggnadskreditivet lades om till bolån.

Nemas problemas.
 
Vi har Länsförsäkringar som bank och använde oss utav deras mäklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.