Hej,

Är lite sugen på att investera i en robotgräsklippare men är lite tveksam då jag sett att många som har robot får problem med att gräset börja växa i sidled och inte rakt upp.

Antar att gräset blir avklippt för ofta och försöker anpassa sig. Är det någon som känner igen detta som lyckats hitta något recept för att motarbeta?

Kan tänka att problemet blir värre om man har en robot som är anpassad för en större gräsmatta än man har. Då hinner den kanske klippa samma grässtrån många gånger per dag/vecka(?).

Mvh
Fluke
 
Borde inte vara ett problem. Du kan själv välja hur ofta den ska klippa.
Behöver inte köra den varje dag i veckan

En klippare som är anpassad efter större gräsmatta, har bara fördel av att den hinner gå längre på varje laddning.
 
Ehhh, att gräset växer i sidled är väl knappast någon nackdel. Det bidrar ju till att man får en matta som är tät, snygg och mer motståndskraftig mot ogräs. Att gräset kanske vallar över lite på stenläggningar, kanter, mm kanske kan ses som en nackdel, men är man inte beredd på det lilla jobbet att tex kantskära, om man nu stör sig, så ska man kanske fundera på andra alternativ ist för gräs.
Däremot kan man ta det lite lugnt med klippningen då det är torrt och snålt med nederbörd, eftersom en alltför ihärdig klippning med låg inställning lättare torkar ut mattan.
 
S Samuel E skrev:
Borde inte vara ett problem. Du kan själv välja hur ofta den ska klippa.
Behöver inte köra den varje dag i veckan

En klippare som är anpassad efter större gräsmatta, har bara fördel av att den hinner gå längre på varje laddning.
Möjligt du har rätt. Men har du lyckats få gräset att växa upp med robot?

Kanske en sjukt överdimensionerad robot som kan gå 3 dagar i veckan är receptet :D

P pelleprognos skrev:
Ehhh, att gräset växer i sidled är väl knappast någon nackdel. Det bidrar ju till att man får en matta som är tät, snygg och mer motståndskraftig mot ogräs. Att gräset kanske vallar över lite på stenläggningar, kanter, mm kanske kan ses som en nackdel, men är man inte beredd på det lilla jobbet att tex kantskära, om man nu stör sig, så ska man kanske fundera på andra alternativ ist för gräs.
Däremot kan man ta det lite lugnt med klippningen då det är torrt och snålt med nederbörd, eftersom en alltför ihärdig klippning med låg inställning lättare torkar ut mattan.
Vill man ha en fin gräsmatta är det stor nackdel. Det ser sjukt dassigt ut när gräset ligger.

Angående att gräset vallar över på stensättningar etc, det gör det ju ändå fast kanske inte lika snabbt.
 
Min erfarenhet är att gräset böjs när man har för hög klipphöjd på roboten. Över 45-50 mm. Och jag tror det beror på att gräset då viks ner av när klipparen kör på det. Inte att det av sig själv växer i sidled.
Att köra ganska ofta runt 40mm håller mitt gräs rakt och fint. En del klipper lägre men då får man vattna mycket. När det är torrt höjer jag till 45-50 och klipper en dag i veckan. Funkar bra.

Det är frestande att klippa kort för att det blir väldiht snyggt, men det tål inte sol då om man inte vattnar MYCKET.
 
Kan vara så som Martin skriver, onormalt hög klipphöjd gör såklart att gräset kan lägga sig, men detsamma gäller nog för rotorklippare/bensin. Kanske att du bor så långt norrut att gräset följer solen och den börjar väl stå lågt nu, därför det liggande gräset ;)
 
Okay, kör min på 5 cm och gräset växer rakt upp.
Blir tjock och snyggt.

Men bara erfarenheten från min gräsmatta.
Skiljer sig säkert på olika mattor
 
Jag har kört med automover i 5 år nu, gillar inte heller när gräset lägger sig ner.
Jag tror att det är en kombination av att man klipper ofta och har för "bra" grässorter.
Vissa gräs kräver en låg klipphöjd och regelbunden vertikalskärning.
Mitt gräs som växer liggande kan vara 15cm fast jag har en klipphöjd på 3.5.
Motmedlet är att låta gräset vila ett par dagar i veckan och gå runt med stålräfsan ibland och ställa gräset upp så att det blir klippt.
Vertikalskära gör jag om jag orkar, men det gör stor nytta.
 
  • Gilla
Ola ingemarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.