Hej!

Drog ut gamla pluggar ur väggen och det gick väl fint till den sista. Den satt alldeles förjäkligt hårt, så jag satte en skruv o drog till, det blev ett lite större hål än vad jag tänkt mig

Nu blev det en bubbla runt hållet, det gissar jag att jag kan skära bort och sen spackla över alltsammans?
Om jag är fel ute så rätta mig!

Nästa fråga är vad jag har för vägg!

Kolla på bilderna, är det en tapet under? Och vad är det gröna mellan betongen och "tapeten"?
Färgen i rummet är ganska härlig, vitt med grön ton. Gissar att den gröna tonen kommer från det där gröna i bilden men nyfiken på vad det är

Sist men inte minst, hur kan jag reparera hålen på lättast sätt?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
 
  • Vägg med tre hål varav ett är större med en bubbla runt sig, eventuell tapet synlig under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med ett hål och grönt material som syns under ytan, omgivet av bubblor i spacklingen och två pluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett större hål i en vägg med synliga lager av grön färg och betong under en skadad yta, omgivet av mindre pluggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför drog du ut den? Tryck in dom helt, sen spackla igen. Eller skär av med kniv en bit in och spackla igen. Det gör inget att dom är kvar i väggen.

Ska du måla? Skär loss det lösa du ser så allt som är kvar är fast. Sen spackla över med fint spackel.

Du ser ju dock ut att även ha dragit så pass hårt att det är en ring runt om nu. Jag skulle skära loss runt ringen, sen spackla hela ringen.

Men ska du inte måla om... bara få bort mörkt hål. Kör i mjukfog precis som det ser ut som en använder du mjukfog som "lim" så allt åker in o håller sig kvar hyffsat platt utmed väggen.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Varför drog du ut den? Tryck in dom helt, sen spackla igen. Eller skär av med kniv en bit in och spackla igen. Det gör inget att dom är kvar i väggen.

Ska du måla? Skär loss det lösa du ser så allt som är kvar är fast. Sen spackla över med fint spackel.

Du ser ju dock ut att även ha dragit så pass hårt att det är en ring runt om nu. Jag skulle skära loss runt ringen, sen spackla hela ringen.

Men ska du inte måla om... bara få bort mörkt hål. Kör i mjukfog precis som det ser ut som en använder du mjukfog som "lim" så allt åker in o håller sig kvar hyffsat platt utmed väggen.
Hej Johnny!

Jag drog ut dem för att jag inte visste bättre. Tack för tipsen om hur jag kan göra!
Tror du att det är en tapet där också? Och vad kan det gröna vara, gammalt spackel?

Nej undviker helst att måla om, resten av väggarna ser bra ut och de här hålen ligger lite i skymundan. Dessutom är det snickerier i taket och längs golvet (1800-tals lght) så det blir nog pilligt att måla om, väldigt mycket tejpande.
Skjuter på det ett år eller ev så får nästa ägare av lghts göra sig mödan

Tack för bra svar!

Med vänlig hälsning
Fredrik
 
Det kan vara en tapet men tror inte du behöver bry dig om det.

Det gröna ser poröst ut så är eventuellt grundfärg eller kanske spackel.

I med du kanske ska göra en större renovering i framtiden så lös det lagom snyggt för nu med mjukfog :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.