Hej,

Efter att haft hantverkare till att byta 2 dörrar i huset så siktar jag nu på att försöka byta ut resterande 4 dörrarna.

Hantverkaren har satte in 8x21 dörrar vilket är 25 mm högre än dörrhålet. Detta har han kapat med sticksåg men jag vet att han svor en hel del över spik. Han fick också köra in extra skruvar för att hålla topregeln på plats efter sågning.

Så nu när jag ska ta mig på detta jobbet, vad tror ni om att köra tigersåg med metallblad istället? Finns det något annat man bör tänka på vid insättning av dörr? Räcker ett vattenpass på 60 cm till eller måste jag köpa något större? Och visst är det karmskruvar man ska använda och inte spik?
 
Vi sågade dörren nere istället fyra dörrar på fyra timmar utan stress med rivning och montage
 
Du menar att ni behöll gamla karmen och bytte endast själva bladen som ni då sågade av längst ner? I vårt fall är karmarna från 70 talet så de behöver bytas och dessutom är det inget som stämmer när det kommer till gångjärn eller smäck med vad som finns att köpa nu.
 
Nej kompletta dörrar så vi sågade ner karmen oxå
 
Vi sågade upp dörrhålet med tigersåg med trä/metallblad, funkade hur bra som helst. Lämpligt med karmskruv, ja! Beroende på väggens konstruktion så kanske du får fälla in reglar i väggen på sidorna...
 
Ett längre vattenpass är nyttigt. Man kan använda det för att kolla våg men även för att kolla om karmsidostycken är raka eller om du har dragit dem snett med karmskruvarna.
Om du har Swedoor-karmana se till att borra igenom de förborrade hålen, annars bottnar karmskruvarna där och det blir fel.
Börja med sidostycket där gångjärnet sitter. Då kan du hänga in dörren provisoriskt och räta till de andra bitarna så att springan blir jämnt runtom dörren.
 
  • Gilla
Sucasa
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vi sågade dörren nere istället fyra dörrar på fyra timmar utan stress med rivning och montage
Aha, så kan man ju också göra, gäller dock att få fint snitt när man kapar dörren. 2.5 cm är ju inte så mycket egentligen. Mycket enklare att kapa karmen och dörren egentligen.

Får fundera på detta lite.
 
Ja det normala förfarandet är ju att man kapar nertill på både karm och dörrblad.
Det bästa att kapa dörrbladet med är ju en sänksåg med linjal
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
J Jörgen Ö skrev:
Ja det normala förfarandet är ju att man kapar nertill på både karm och dörrblad.
Det bästa att kapa dörrbladet med är ju en sänksåg med linjal
Och med fintandad klinga ett j--la varv på den , så blir det finns snitt
 
Eller så kanske man kan få byggvaruhuset till att kapa, de har ju ganska bra maskiner till det där =D Har ju annars en cirkelsåg med rätskiva som säkert kan får jobbet gjort men hur fint det blir är en annan femma.

Jag får fundera lite på det, låter ju helt klart enklare att såga av karmarna och dörren. Då hade jag dessutom sluppit ge mig på kakeln på toaletten.
 
Om det är moderna dörrar med en ram fylld med papper och sedan en board utanpå kan du behöva lägga i en list som stöd efter att du har sågat (dvs. om du sågar bort hela bottenstycket i ramen.

För en annan som är 203 cm lång är dörrar som kapats ned 25 mm lägre än standard en dödsfälla :)
 
H
S snowjim skrev:
Eller så kanske man kan få byggvaruhuset till att kapa, de har ju ganska bra maskiner till det där =D Har ju annars en cirkelsåg med rätskiva som säkert kan får jobbet gjort men hur fint det blir är en annan femma.

Jag får fundera lite på det, låter ju helt klart enklare att såga av karmarna och dörren. Då hade jag dessutom sluppit ge mig på kakeln på toaletten.
tänkt till lite innan du väljer att kapa dörrarna, vilken typ av dörrar är de?
Massiva?
 
Det går bra att återanvända den listan som sitter i dörren nere bara limma och knack tillhanda den
 
De e billiga formpressade med speglar.
 
Har funderat lite nu och frågan är om det ändå inte är bättre att såga upp och få standardhöjd på det. Dock visade det sig inte vara 2.5 cm utan 7.5 cm som behöver sågas upp.

Frågan är dock hur man gör med toaletten, där sitter ju kakel på insidan, se här : http://i.imgur.com/szfGl2R.jpg

Misstänker att man inte bara kan såga upp det med något så jag måste troligen slå bort 3 st och leta upp ersättningsplattor.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.