Om man låter en mattläggare sätta helsvetsat tätskikt gäller GVK även om det hamnar klinkers/keramik utanpå denna yta.
 
H
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man låter en mattläggare sätta helsvetsat tätskikt gäller GVK även om det hamnar klinkers/keramik utanpå denna yta.
nä de är inte sant.
man får välja vilken man vill de är ju de som är de snurriga.
 
H hul skrev:
nä de är inte sant.
man får välja vilken man vill de är ju de som är de snurriga.
För att förtydliga: det är alltså inte BBV som gäller bara för att ytskiktet är keramik.
 
Det beror väl på vilken branschorganisation hantverkaren är ansluten till? Reglerna överlappar väl varandra till typ 90%, så det har väl egentligen ingen större betydelse för en enskild slutkund vilket regelverk hantverkaren följer? Det blir tillräckligt bra oavsett.
 
H
useless useless skrev:
Det beror väl på vilken branschorganisation hantverkaren är ansluten till? Reglerna överlappar väl varandra till typ 90%, så det har väl egentligen ingen större betydelse för en enskild slutkund vilket regelverk hantverkaren följer? Det blir tillräckligt bra oavsett.
Precis man måste följa vad hantverkaren är ansluten till och ofta är de enligt följande
plattsättare = BKR
Golvläggare = GVK

så om man renoverar hemma så ska man inte göra allt efter GVK och sen kräva GVK intyg av en plattsättare för de kommer ofta utfärda ett BKR intyg och då kanske allt du gjort själv inte stämmer överens efter som du följt GVK

Dessutom väljer man keramik är du ju bättre att följa ett regelverk som är anpassat för keramik och inte matta eller hur
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jo, men att kategoriskt säga att bkr bara innehåller regler för keramik och gvk bara för plast är fel.
Lika fel är det att i förväg bestämma att vid min renovering ska jag kräva det ena eller andra intyget - Man tar in offerter och väljer någon som levererar det man vill ha, sen får man ett utförande och tillhörande intyg baserat på vilket regelverk den hantverkaren jobbar med.
 
H
useless useless skrev:
Jo, men att kategoriskt säga att bkr bara innehåller regler för keramik och gvk bara för plast är fel.
Lika fel är det att i förväg bestämma att vid min renovering ska jag kräva det ena eller andra intyget - Man tar in offerter och väljer någon som levererar det man vill ha, sen får man ett utförande och tillhörande intyg baserat på vilket regelverk den hantverkaren jobbar med.
jo jag säker inte att något sätt är fel.

Men vill man ha keramik bör man följa BKR eftersom de reglerna är anpassade efter de och de mesta plattsättarna är anslutna till BKR och inte GVK.

ibland kan ju tillvägagångssättet vara enligt följande:
man börjar renovera sitt badrum hemma och gör mycket av arbetet man får göra själv och följer då GVK för man vill ha allt godkänt.
Sedan en bit in i projektet så får man tag i en plattsättare som då är ansluten till BKR och då kan en del arbete man utfört inte vara godkänt och man får avsteg i sitt intyg.

eller du tar in en snickare och så säger du till han att GVK gäller och han bygger efter de sedan tar du in en plattsättare som inte kan utfärda ett sådant intyg för han är ansluten till BKR.


Jag förespråkar helt enkelt att man följer vad reglerna är anpassade efter.
plattsättare = BKR
Golvläggare = GVK
På så sätt så undviks många frågetecken du ser ju bara hur snurrig denna tråden blir och uppenbart att många inte vet skillnaden på GVK, BKR och Säker Vatten (som man också ska ta hänsyn till)
 
Gvk var/är mattläggarnas branschregler men med den allt större spridningen av keramik så gick dom även över till att ha branschregler för keramik på både plast men även folie & rollat.
Jag -tror- inte det är nån större skillnad på utförandet idag mellan Gvk och bkr vad gäller förarbetet, för något år sen så var det ok med kartonggips hos Gvk men inte hos bkr, idag är det ok hos båda (efter tillverkarens ok)

Böjstyvheten är den samma oavsett om man har folie eller plastmatta, är den för dålig spricker / lossnar plattorna.

hul: du får gärna ta exempel på när Gvk och bkr krockar
 
H
nino nino skrev:
Gvk var/är mattläggarnas branschregler men med den allt större spridningen av keramik så gick dom även över till att ha branschregler för keramik på både plast men även folie & rollat.
Jag -tror- inte det är nån större skillnad på utförandet idag mellan Gvk och bkr vad gäller förarbetet, för något år sen så var det ok med kartonggips hos Gvk men inte hos bkr, idag är det ok hos båda (efter tillverkarens ok)

Böjstyvheten är den samma oavsett om man har folie eller plastmatta, är den för dålig spricker / lossnar plattorna.

hul: du får gärna ta exempel på när Gvk och bkr krockar
kan inte skillnaderna på rak arm, men de finns absolut skillnader.
sen var de iof inte de frågan handlar om.

men som du säger de är inga större skillnader dock så är ju alla detaljer i BBV uppritade med keramik så allt blir ju tydligare och lättare att förstå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.