B
Jag tänkte lägga vattenburen golvvärme i ett badrum som blir ca 5m2 om man räknar bort ytor under badkar och toalett och väljer nu mellan LK GOLVVÄRMEPAKET L12/M5, 5M² eller
LK GOLVVÄRMEPAKET L12/M60, 10 M²
. Jag har ingen radiator i närheten av badrummet utan kommer behöva dra en ny matning till golvvärmen genom ett schakt från bergvärmepumpen i källaren. Den blir ca 8 meter, enkel väg. Det jag funderar på är vilken dimension den matningen behöver ha och vilken av de två paketen jag ska välja.

Det är vattenburet tvårörssystem med rejäla gjutjärnsradiatorer i huset som är från 30-talet. Badrummet byggs på ett mellanbjälklag där jag gjuter upp eps-cement till golvbjälkarna och sedan flytspacklar in golvvärmeslingorna.

 
L
12 i mitt tycke lite klent blir att lägga tät ( beror på hur tjockt golvskiktet blir ) , finns det plats ta 16 , lägg över hela golvet ,, norm 300C/C vid 30mm övergjutning , gör inget om det blir tätare
Är du full i fan drar du ned slangarna direkt till källaren , då behöver du inte tänka på matning och sätter hela shuntpacketet där , det kommer inte att förloras speciellt mycket värme på vägen , slangarna kan du dra i vanliga böjliga el-rör som skydd mot mekanisk påverkan
 
Sen undrar jag varför inte lägga värme även under badkaret?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
B
J Jörgen Ö skrev:
Sen undrar jag varför inte lägga värme även under badkaret?
Om jag ska lägga under badkaret så kan jag ju inte köra på paketet som räcker upp till 5m2, och jag har tänkt att det är onödigt att värma upp en yta där man inte går.

Men om jag tar paketet som klarar upp till 10m2 så går det ju.

Jag vill inte bygga upp mer än nödvändigt. Eps-gjutningen ligger ca 25mm under färdigt golv utanför.

Med fallspackling och klinker kommer ju nivån ligga minst 30mm över golvet utanför tyvärr.
 
Även om du inte går på ytan under badkaret så är det bra med lite värme även där, iaf
om golvvärmen skall ersätta ev radiatorer.
Och en dag kanske du eller ngn annan vill plocka bort badkaret.
 
B
J Jörgen Ö skrev:
Även om du inte går på ytan under badkaret så är det bra med lite värme även där, iaf
om golvvärmen skall ersätta ev radiatorer.
Och en dag kanske du eller ngn annan vill plocka bort badkaret.
Nä men du har rätt i det. Ända jag är lite orolig för är att vattnet inte kommer cirkulera tillräckligt om slingan blir för lång. Resterande radiatorer i huset är ju som sagt kopplade med rejäla järnrör på drygt 30mm.

Om jag sätter m60-shunted i badrummet, vilken dimension ska jag i så fall ha på inkommande pex-rör från källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.