Det börjar närma sig för värdering av huset för att göra om lånen. Men jag undrar hur de värderar. I vårt fall så har vi knappt gjort nåt på övervåningen men har materialen inköpt. Kommer de räkna med övervåningen i värderingen i alla fall?
 
Nu har ju inte vi byggt än, men jag pratade med min bankman om det där. Han sa att ju mer som är klart på huset när värderingen sker ju bättre värdering kan man få. Han rekommenderade oss alltså att försöka ha så mycket som möjligt klart innan den slutliga värderingen ska ske.

Anledningen till att jag frågade är att vi (som ni) kommer att bygga allt invändigt själva och min tanke var då att när bygget börjar bli hyffsat klart så kunde man kanske kunde köpa in allt material som saknas och sedan värdera huset och stänga byggkreditivet. Men det verkar ju inte vara att rekommendera då kanske med tanke på att vi vill få en så pass bra värdering att vi slipper topplån...

Det kan ju hända att eran bank hanterar detta annorlunda, så om jag vore du skulle jag ringa och kolla!
 
Det finns ingen regel som säger hur värderingen ska göras. Det är upp till varje värderingsman.
Om du har påbörjat arbetet på övervåningen och kan övertyga värderingsmannen om att det snart kommer vara helt klart kanske det ökar värderingen.

Berätta hur det gick när värderingen är gjord. Vi är många som är nyfikna på hur värderingsmännen resonerar.
 
Igår var våran värderingsman och besiktade tomten!
Huset kommer inte förrän januari så det tog han muntligt per telefon?
Väntar nervöst på besked.
 
Jag talade med en bekant som nyligen fick sitt nybyggda hus värderat. Värderingen gjordes innan övervåning och tomt vara klara men ändå satte värderingsmannen värdet som om detta redan var klart. Eftersom han tog för givet att detta skulle ändå göras de närmsta åren.

Det är ju inte illa, tyvärr kan jag inte tänka mig att detta är praxis.
 
Direkt när vi flyttar in ska vi börja med övervåningen så vi får väl övertyga honom att det är klart om ett halvår.
Så vi får väl hoppas att topplånen inte blir alltför hög och som tur är kan vi betala av en del ifall det skulle bli så. Hur är det förresten med pengarna man inte utnyttjat av byggkreditivet. Vi har 100.000:- kvar som bankmannen sa att också kunde användas att betala av topplån. Blir det inte dyrare lån då? Jag menar, den summan läggs ju till lånen. Fattar inte riktigt det där!
 
C -> Man måste väl inte utnyttja hela byggkreditivet ifall man inte vill/behöver. Vi ska ta kreditiv på 200.000 mer än vad vi räknar med att behöva. Detta för att ha som säkerhet ifall kostnaderna skulle rulla iväg.
 
I vårt fall har vår bankman sagt att banken har ett företag de anlitar för värdering av huset och att det inte kostar oss något. Om det skulle visa sig att vi inte blir nöjda med denna värdering (tycker den är för låg) förmodar jag att vi själva skulle kunna bekosta en egen värderingsman. Men självklart hoppas man ju på att bankens värderingsman gör en schysst värdering så att man slipper detta.
 
Marge: Vi la också kreditivet i överkant och förstår att vi inte behöver använda resten pengarna. Men skulle ju gärna göra det om vi fick ner lånet på nåt vis.

Jonas: Banken skickar en besiktningsman åt oss. Det är också de som betalar för kalaset.
 
Värderingen som görs i samband med att lånen skall sättas avropas ju av banken för att på så sätt hur lånebilden skall se ut. Banken anlitar ju normalt en oberoende bankman som de känner att de kan lita på, vår bank accepterar inte värderingar genomförda av någon mäklare eftersom det ligger i deras intresse att ge en hög värdering.

En värderingsman tar normalt 1.000-2.000 kr för en värdering och detta bekostas antingen av banken eller låntagaren. Vissaa banker bakar in detta i någon form av fast uppläggningsavgift.

Jag antar att även om man anser att värderingen blir alldeles för låg så har man svårt att övertyga banken om att det är felaktigt bara för att man själv hittat en värderingsman som anger ett högre värde.
 

Nybyggare:

Det går ju alltid att byta bank om det kan tänkas hjälpa upp värderingen och om räntan är OK.

Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.