Hej,
Ska kakla om i vårat kök. Den totala ytan som ska kaklas är på drygt 5kvm.
Har nu börjat att ta ner det gamla kaklet och till min stora lycka :D verkar gipsskivan bakom att hålla. Kvar på väggen har jag istället all gammal fix.
Undrar då, kan detta fix sitta kvar när jag lägger på det nya fixet och kaklet, eller måste det bort?
Hur får jag i så fall bort det?
Alternativet är att sätta kakel på kakel, men då måste jag sluta riva det gamla nu.
(Har ännu inte fått bort så mycket, var tvungen att fråga här först så att jag inte gör bort mig... :-[).

Jättetacksam för vägledning snarast, det tog helt stop nu. :(

// Fia
 
Tag en metall spackelskrapa och kör den som en hyvel över fixet så att du kommer ner till gipsskivans nivå.
Det är lättare att kakla, om du får så slät yta som möjligt.
Blir det jack och bitar som försvinner på gipsskivan, så spackla INTE med vanligt spackel utan jämna av med fix istället.
 
jag brukar alltid byta hela skivan när det är frågan om gips bakom..jag har kommit fram till att det går snabbare än att hålla på och fibbla med att knacka ner med kratrar och ispackling som följd.dessutom så får du en perfekt yta att sätta nytt kakel på..åk till byggvaruhuset och köp en gipsskiva för 60 kr.skär till den där i 50 eller 60cm remsor så du får in den i bilen. sen tar det max en timme att få den på plats därhemma..det är mitt råd efter att ha byggt ca 100 kök. :)
 
  • Gilla
Richard Rönnbäck och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Hur då menar du Ikeahantverkaren?
Ska jag skära loss gipset som kaklet sitter på och gipsa om där?
Ett snitt direkt under överskåpen och ett ner mot bänkskivan i hela kökets längd?
Fäster jag det nya gipset i endast de stående reglarna, eller måste jag kottla mellan dem?

Tacksam för råd.

// Fia
 
ja just så..du kan kottla eller skära ut remsor i spånskiva som skruvas som stöd i skarvarna.. :)
 
Hej igen,
Tack för hjälpen, jag tror faktiskt att jag grejar det :D.
En sista fråga bara. Måste jag spackla skarvarna och skruvskallarna/hålen eller kaklar jag över dem?
Vad ska jag i så fall ha för spackel?

// Fia
 
nej det brukar inte behövas om den nya gipsen överrensstämmer i tjocklek.
Annars kan du använda dig av våtrumsspackel .
 
Personligen tycker jag att det är att gå över ån efter vatten att gipsa om. Är det inget fel på väggen för övrigt skulle jag definitivt göra som thomas33 skriver. Har aldrig upplevt det som något större problem att skrapa bort gammal fix. Kanske mitt inte satt så hårt då  ;) Ett bredare stämjärn kan användas där det sitter hårdare. Det behöver ju inte vara superjämnt heller, såvida inte du ska sätta glasmosaik?
 
dalle skrev:
Personligen tycker jag att det är att gå över ån efter vatten att gipsa om. Är det inget fel på väggen för övrigt skulle jag definitivt göra som thomas33 skriver. Har aldrig upplevt det som något större problem att skrapa bort gammal fix. Kanske mitt inte satt så hårt då  ;) Ett bredare stämjärn kan användas där det sitter hårdare. Det behöver ju inte vara superjämnt heller, såvida inte du ska sätta glasmosaik?
;Ddet är också en fråga om vad man tycker är roligast.jag fördrar mattkniv och skruvdragare före stämmjärn svett och tårar
 
  • Gilla
Träffatummen
  • Laddar…
ikeahantverkaren skrev:
;Ddet är också en fråga om vad man tycker är roligast.jag fördrar mattkniv och skruvdragare före stämmjärn svett och tårar
Jag med, alla gånger, men däremot tillkommer ju bortplockande av gammal gips (damma damma), köpa och transportera ny gips, mäta och göra hål för ev dosor etc etc. Inte lika kul...

Men visst, först skulle jag testa att skrapa bort den gamla fixen och vid större problem ta till "plan B - byta skiva". Bästa resultat till minsta möjliga ansträngning, det är vad det handlar om ;D
 
  • Gilla
Sandra Persson3
  • Laddar…
Gammal tråd men kanske någon som kan hjälpa mig ändå?

Vi skar ut gipsskivorna men på några ställen gick den skyddande plasten isönder istället! Vi har försökt fixa det med tejp och ny plast men nu är jag orolig för att vi kanske skulle tagit ner ALLT? Ett jättejobb!!! Hur gör andra om detta händer?
 
I det fall att det är en yttervägg så "vet man om" plasten och får således ta det piano så det inte går i sönder.
Går det ändå sönder får man försöka tejpa ihop det med silvertejp efter bästa förmåga.
Finns inte många andra lösningar tyvärr.

Gör personligen alltid som ikeahantverkaren beskriver.
Skulle aldrig försöka plocka ner kakeln när det är en gipsvägg bakom då det i 9 fall av 10 bara tar längre tid och blir sämre resultat än att byta ut gipsen.
Dock gör jag alltid ett litet försök och någon enstaka gång blir man lycklig när mr amatör varit igång med för torr fix eller annan fästmassa så plattorna bara ramlar ner när man petar på dem. ;)
Märker man minsta lilla att det drar itu gipsen eller man får hugga och slita så är det bara att dra bort gipsen med.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
I det fall att det är en yttervägg så "vet man om" plasten och får således ta det piano så det inte går i sönder.
Går det ändå sönder får man försöka tejpa ihop det med silvertejp efter bästa förmåga.
Finns inte många andra lösningar tyvärr.

Gör personligen alltid som ikeahantverkaren beskriver.
Skulle aldrig försöka plocka ner kakeln när det är en gipsvägg bakom då det i 9 fall av 10 bara tar längre tid och blir sämre resultat än att byta ut gipsen.
Dock gör jag alltid ett litet försök och någon enstaka gång blir man lycklig när mr amatör varit igång med för torr fix eller annan fästmassa så plattorna bara ramlar ner när man petar på dem. ;)
Märker man minsta lilla att det drar itu gipsen eller man får hugga och slita så är det bara att dra bort gipsen med.
Hej igen!

Men tror du att silvertejp räcker? Det var ju lite svårt att få tejpen ner mellan gipsskivan där det gått lite sönder är ju längd med gipsen. Kanske kan sambon ta ner den gips han nu satt upp och tejpa om? Vi tejpade inte med silvertejp, kan man på något sätt ta bor lite mer av gipsen utan att ta sönder plasten mer? Vi har alltså tryckt ner plast över plasten mellan gipsen så att det inte ska finnas risk för att det ska ligga öppen isolering någonstans men vi kunde tyvärr inte tejpa hela vägen då det var svårt att komma åt dessutom använde vi någon annan tejp vet ej vilken. Jag har inte sovit på hela natten pga detta problemet och ser hur vårt "friska" hus förvandlas till en mögelhärd pga detta!!! Man blir ju livrädd när man läser hur folk på Internet skriver att de inte kan dra elen i väggarna pga plasten!!! Så var det ju redan här och det har inte varit något problem här under dessa snart 15 åren huset stått färdigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.