Har massor med igelkottar i min trädgård. Har grävt ner lite större avloppsrör i några jordhögar och funderar på att komplettera med färdigbyggda igelkottsbon.
Funderar på om flera igelkottar kan dela på ett hus eller om regeln gäller att det ska vara en bostad till varje igelkotte. Tycker att det börjar bli lite för många igelkottsbon i min trädgård när dom fått ungar. Min trädgård har stenmurar runt om så enda vägen in i min trädgård är via garageuppfarten. Funderar på om jag skulle behöva flytta mina igelkottar till ett skogsparti.
 
L
Härligt att höra om detta , men kan bli för många , matar du dom
Hur många har du ? när dom växt upp så brukar dom flytta till eget revir , sen finns det dom som vill ha , kanske skänka några , men betänk att det får inte vara vid hårt trafikerad väg , dom gillar att leta mat där , googla : vem vill ha igelkottar eller skänka igelkottar
trevliga djur dom plockar skadedjur
 
Har haft en kotte i ett stenrös, men har inte sett honom/henne på flera år.
Känner en viss saknad :(

När vi bodde nere i byn på Asperö kom igelkottarna fram och bet gästerna i hälsenorna när vi satt ute och käkade.
En gång tog jag en i cykelkorgen och körde bort den till andra sidan ön, så vi skulle få lite matro :)
 
L Liteavvarje skrev:
Härligt att höra om detta , men kan bli för många , matar du dom
Hur många har du ? när dom växt upp så brukar dom flytta till eget revir , sen finns det dom som vill ha , kanske skänka några , men betänk att det får inte vara vid hårt trafikerad väg , dom gillar att leta mat där , googla : vem vill ha igelkottar eller skänka igelkottar
trevliga djur dom plockar skadedjur
Det finns igelkottar på 6 olika ställen. Tror att kottarna trivs eftersom jag har flera täta buskar och när jag klipper häckarna utan taggar trycker jag in massor med löv och kvistar under buskarna istället för att köra allt till återbruket. Verkar som kottarna hittar mina nergävda rör under en halvmeter med kvistar och löv. Matar inte igelkottarna men vattnar högarna med kvistar utan att blöta ner igelkottarna så jag tror att det finns gott om insekter och maskar i den fuktiga marken. Tror att det är den kombinationen som gör att igelkottarna trivs i min trädgård. Både ungar och fullvuxna igelkottar ser lite småfeta ut.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Jag tror igenkottarna reglerar det där själva, blir det för många kommer några att flytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.