Jag ska ha ett avstick från avloppsstammen till ett tvättmaskinsavlopp. Jag ser två alternativ.
1. Köpa en golvbrunn med extra 32 mm uttag och gå med 32 mm rör till tvättmaskinsavloppet. Då får jag golvbrunnens vattenlås. Finns det 32 mm rör som man kan gjuta in? OM det finns - är det lämpligt? Sträckan är bara 2 meter fr golvbrunn till tvättmaskin.
2. Gå på 110 - röret med ett vanligt 50 mm avstick. Skarva sedan på vita avloppsrör ovan golv? Detta funkar i o f, men hur får jag ett vattenlås?

Andra förslag emottagets tacksamt... Särskilt på snygga lösningar på spilltratt eller liknande till tvättmaskin.
 
Att ha golvbrunn i tvättstugan är väldigt bra och då är det bäst att dra rör som mynnar till brunnen ovan i från.
On du har brunn i rummet men som ligger så att det är svårt att dra rör till den så kan du ansluta direkt till avloppsstammen och då kan en sådan här fungera:
http://www.faluplast.se/pdf/spilltratt.pdf

/Patrik
 
rogge_vvs skrev:
http://www.purus.se/data/content/DOCUMENTS/2004111163617809golvvattenlas.pdf
Är en lösning som används mycket idag.
Sedan har du denna:
[länk]
Det finns många sätt som sagt, men det jag rekomenderar är att dra ett 32 eller 40 rör längs väggen och låta det mynna i golvbrunnen, inte så snyggt kanske men du har koll på avloppet och kan lätt rensa golvbrunnen.
mvh rogge
Den där första varianten var ju en stilig lösning när golvbrunnen inte ligger eller kan läggas i anslutning till tvättmaskinen. vi skall tex ha tvättställ etc på motstående sida om tvättmaskinen och då blir ju detta en bra lösning.

tack för tipset!

 
Jag vill inte ha något synligt rör ligga på golvet till golvbrunnen. Pasta: Den där nyheten från Faluplast verkar vara precis vad jag söker! Superbra tips, tack! Då kan jag dra (gjuta in) ett separat 50 mm rör från stammen och sedan dra en snutt vita rör ovan golv och sen sätta en sån där spilltratt med inbyggt vattenlås. Verkar dessutom som man kan ansluta tvättmaskinsavloppsslangen (långt ord) direkt på den där grejen med en slangklämma istället för att ha slangen nerkörd i spilltratten som brukligt är.
 
T
Tvättmaskinen alstrar en oherrans massa skräp som ibland blir som rena cementen efter lång tids användning, vilket brukar sätta sig i bottenkröken på avloppet eller i värsta fall någonstans i bottenplattan, så investera i något som är lätt att göra rent med rensband/eller högtrycksslang.
 
bra tips! Jag drar ju 50 mm rör (som är rensbart) till stammen i golv. Totalt 2 meter. Från 50 mm-rörer som sticker upp synligt blir det vita rör och sen spilltratten med vattenlås. Allt ovan golv går ju då att demontera, och rensa. Eller?
 
Jag har dragit mina tvättmaskinsavlopp (3st) i väggen. De består av 32mm PVC-rör som är infällda i väggen och slutar med ett 90° språng rakt ut genom väggen. Där sitter Faluplasts väggvattenlås med slanganslutning. I andra ändan ansluts 32-röret via en 32/50-övergång till en 110-stam. Helt godkänd konstruktion och fantastiskt skönt att ha ett golv utan genomföringar och helt dolda avlopp på väggen bakom maskinen.

Skall leta lite bilder.
 
  • Gilla
Jonte67
  • Laddar…
Precis så tänker jag nog Johan G! Det vore kanon att kunna ha väggavlopp även till TM. Jag vill också undvika alla genomföringar i golv. Det är underbart att städa ett badrum/tvättstuga med dolda rör och väggavlopp. Skura, spola på och ner med skiten i golvbrunnen! Mitt problem är dock att jag har murade väggar. Det är inga problem att hugga in ett rör i den aktuella (Leca)väggen men kan man/bör man mura in ett vitt 32-rör i väggen? Det innebär i så fall också att övergången från vitt 32 till grått 50 och övergångsgummigrejen muras in. Går det?
 
synpunkter skrev:
Precis så tänker jag nog Johan G! Det vore kanon att kunna ha väggavlopp även till TM. Jag vill också undvika alla genomföringar i golv. Det är underbart att städa ett badrum/tvättstuga med dolda rör och väggavlopp. Skura, spola på och ner med skiten i golvbrunnen! Mitt problem är dock att jag har murade väggar. Det är inga problem att hugga in ett rör i den aktuella (Leca)väggen men kan man/bör man mura in ett vitt 32-rör i väggen? Det innebär i så fall också att övergången från vitt 32 till grått 50 och övergångsgummigrejen muras in. Går det?
Du kan även (som jag har gjort) använda grå högtrycksdelar PN6. Inte dyrare, men finns inte på byggvaruhusen. Inga probelm att gjuta hela rasket, men övergångarna skall vara PVC/PP. Inga gummibussningar.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har dragit mina tvättmaskinsavlopp (3st) i väggen. De består av 32mm PVC-rör som är infällda i väggen och slutar med ett 90° språng rakt ut genom väggen. Där sitter Faluplasts väggvattenlås med slanganslutning. I andra ändan ansluts 32-röret via en 32/50-övergång till en 110-stam. Helt godkänd konstruktion och fantastiskt skönt att ha ett golv utan genomföringar och helt dolda avlopp på väggen bakom maskinen.

Skall leta lite bilder.
Den som söker han finner...
... en gammal matnyttig tråd.

Johan, får du verkligen plats med väggvattenlåset bakom maskinen? Jag funderar på om avlopp (även vattenanslutningen) går att placera BAKOM tvättmaskinen eller om man gör bort sig då?

Tvättstugan kommer bli en 180 cm träbänk ovanför 60 cm tvättkorg, 60 cm TM, 60 cm TT. Jag skulle alltså kunna placera både eluttag, vatten och avlopp på väggen under bänken innanför antingen den där tvättkorgen, eller rakt bakom TM.

Vad är brukligt att göra?
 
Det gäller att hitta en placering som inte krockar med utgångarna på maskinen. Något som jag lyckades med och fick ändra bänkskivan till en 70cm djup. :(
 
Johan Gunverth skrev:
Det gäller att hitta en placering som inte krockar med utgångarna på maskinen. Något som jag lyckades med och fick ändra bänkskivan till en 70cm djup. :(
:)
70-bänk är ju aldrig fel, men jag tror att jag bestämt mig för att placera el/avlopp/intag bredvid TM fast ändå under bänken (innanför en tvättkort eller så).
Beslutet blev nog ändå mer definitivt efter att ha läst ditt inlägg...
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har dragit mina tvättmaskinsavlopp (3st) i väggen. De består av 32mm PVC-rör som är infällda i väggen och slutar med ett 90° språng rakt ut genom väggen. Där sitter Faluplasts väggvattenlås med slanganslutning.
Johan, skall det vara 32 mm vit slätända eller med muff ut från väggen för att sen kunna ansluta Falus väggvattenlås?
Eller med andra ord, hur ser vattenlåset ut vad gäller anslutningen mot avloppet? Letar och letar, men hittar inte info, och Faluplast har semesterstängt... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.