Hej, ska bygga en sovstuga i sommarstugan och den ska stå på plintar. Ska använda 45x220 som golvreglar och 45x145 (liggande). En jag frågade sa att de kommer ruttna på några år? Kanske ska tillägga att det är skogstomt under men torrt dock ganska nära till havet. För nog är det väl obentlat virke man ska använda? Eller är jag helt ute och cyklar.
 
Det var inte så mycket detaljer. Om du har ett golvbjälklag på plintar under stugan behöver det inte vara behandlat på något sätt. Ibland används tryckimpregnerat virke allra längst ner, men det måste man inte. Det måste finnas luft mellan träet och marken. Och du bör se till att inte växtlighet täpper till springan och hindrar luften från att cirkulera. Varför menade den du talade med att det skulle ruttna? Kan det ha varit någon mer specifik detalj han ogillade?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar. Troligen menade han när det inte är tryckimpregnerat virke men inte säker. Springan menar du utrymmet mellan bjälklaget och marken?
 
Du kan absolut använda obehandlat virke, se som sagt till att det inte kommer i kontakt med marken, och använd syllpapp mellan plint och regelverk (så inte fukt kryper upp där).

Se också till att växtlighet inte kommer upp på virket (helst skall du ju gräva bort jorden och återfylla med dränerande material (singel).

Det kan uppkomma lite svartmögel efter ett par år på ytan på bjälklaget (pga fuktig luft) - men det borde inte ruttna...

Du kan också använda impregnerat virke så länge du inte bygger in det.

/K
 
J Jonaslindbakk skrev:
Springan menar du utrymmet mellan bjälklaget och marken?
Dels utrymmet. Det är som Klaskarlsson skriver bäst att ha singel under huset. Men jag menade även att marken närmast huset bör hållas fri från högre växter. Gräs och buskar skall inte tillåtas växa högre än underkanten på panelen. Och framför allt ingen rabatt intill husväggen.
 
Tack för hjälpen. Asså egentligen hade jag ju tänkt isolera golvet också. Men kanske skippar det. Eller?
Tur de finns duktiga människor delar med sig av sin kunskap ;)
 
Om du tänkt värma upp stugan när det är kallt ute är det en bra idé att isolera. Annars är nyttan mindre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja asså bor ju i Norrland och på höstarna kan du vara neråt nollan på
Nätterna så nån värmekälla har vi tänkt installera. Antingen konvektorelement eller en liten järnkamin. Hade du byggt bjälklaget i tryckt eller inte behandlat virke? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.