Till våren ska jag bygga en carport med förråd, lösvirke på egen ritning. Det är första gången jag gör något liknande, kommer bli spännande! Det blir ett s k "grönt tak", sedum.

Jag hoppas på synpunkter innan jag beställer virke och startar! Som tack lovar jag att lägga upp löpande bilder på arbetet.

Förutsättningarna är:
Bygglov finns
Isolerat förråd
Plintgrund (plintar är gjutna i dagsläget)
Vill göra så mycket som möjligt själv

Har bifogat sketchup-fil om någon är intresserad av detaljerna, jag försöker lära mig sketchup parallellt. Speciellt knepig blir limträbalken som bär carport-taket, då jag inte vill ha en stolpe i hörnet. Jag har också räknat på den, och gått upp en dimension från kalkylen för säkerhets skull.
 
  • 3D-skiss av carport med förråd och dimensioner, planerat för grönt sedumtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wrang och 4 till
  • Laddar…
Så har ett par helger gått och trossbottnen börjar ta form. Än så länge inga större missöden än att bakluckan öppnade sig och en knippe golvspån druttade ut på väg hem från byggmax :-D (allt gick bra)

En nybyggd träkonstruktion av trossbotten syns, med isoleringsmaterial, under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stomresning nästan klar
Trästomme under uppförande utomhus med synliga byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Underlagspapp på, vindskyddat.
Tak med underlagspapp och vindskydd, byggmaterial och bil på uppfart. Bilden är upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Sedum på plats
 
  • Tak med sedumtäckning på ett pågående byggprojekt, byggnadsställningar och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Blir snyggt! Var köpte du det färdiga sedumskivorna? Vad läggs under sedumet?
 
Turfman, de hade smidigast transport för mig.
Under mossan ligger en fukthållande filt, sen byggmax ytpapp 3 grader.
 
Vill inte vara sån, men Byggmax ytpapp är alldeles för dålig som tätskikt under sedum.
Du får ett oerhört högt vattentryck när du har sedum på taket.
Du behöver ett svetsat tätskikt under.
Om du nu ska ha kvar det där tätskiktet skulle jag verkligen rekommendera dig att lägga Nophadrain istället för VT-filten. Då lättar du väldigt mycket på trycket då Nophadrinet är dränerande vilket VT-filten inte är.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Som du ser är ju sedumet lagt, det är dessutom förråd, så inte så mycket att göra åt nu. Jag var noggrann med ytpappen, och lade våderna på tvärs.
Men jag tackar för feedbacken.
 
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
Klar med utvändiga snickerierna.
 
  • Nybyggt litet hus med vit fasad och svart ytterdörr, omgivet av byggmaterial på stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Invändigt blev det billig råspont. Någonstans ångrade jag mig och petade in diffusionsspärr.
Utsidan färdigmålad.

Därmed är projektet klart :)
 
  • Interiör med råspontsklädda väggar och diffusionsspärr synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd friggebod med sedumtak och svartmålad råspont på utsidan, parkerad bil under takförlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Till våren ska jag bygga en carport med förråd, lösvirke på egen ritning. Det är första gången jag gör något liknande, kommer bli spännande! Det blir ett s k "grönt tak", sedum.

Jag hoppas på synpunkter innan jag beställer virke och startar! Som tack lovar jag att lägga upp löpande bilder på arbetet.

Förutsättningarna är:
Bygglov finns
Isolerat förråd
Plintgrund (plintar är gjutna i dagsläget)
Vill göra så mycket som möjligt själv

Har bifogat sketchup-fil om någon är intresserad av detaljerna, jag försöker lära mig sketchup parallellt. Speciellt knepig blir limträbalken som bär carport-taket, då jag inte vill ha en stolpe i hörnet. Jag har också räknat på den, och gått upp en dimension från kalkylen för säkerhets skull.
Jag är intresserad av din carportdel. Hur har du byggt denna med stolpar, bärlina. etc

kunde du lämna in en Scetchup ritning för bygglov?

mvh
 
Bygglov hade vi redan sedan tidigare när huset byggdes.

Tja. Bygget har inte blåst ner ännu :) 4 stolpar på plint, skruvlimmade 2 st 145x45 i bakkant och 190x45 i mitten, där lasten är. Stolparna stabiliserade med krysstag, 90x45 som jag hade över. På stolparna 2 st 6-metersbjälkar, limträ. Minns jag rätt så är de 90x450. Varav ena lägre än den andra. Den lägre är inbyggd som en del av förrådsväggen. Mellan dessa takåsar 220x45 cc 60. Råspåntluckor på dessa.
Någon speciell detalj du undrade om?
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Bygglov hade vi redan sedan tidigare när huset byggdes.

Mellan dessa takåsar 220x45 cc 60. Råspåntluckor på dessa.
Någon speciell detalj du undrade om?
1. Tänkte mest om du hade en riktig konstruktions ritning eller lämnat in en 3D sketchup för bygglov

2. Hur sitter dina 45x220 fast i limträbalken?

3. Är det helt platt ditt tak eller lite lutning?

Har lite funderingar nu med bygget mitt att skippa ytterstolpwn som du gjort å få bättre svängradie in i carporten.
 
1. Ingen k-ritning behövdes för carporten med förråd.

2. Balkskor.

3. 3 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.