Hej!

Det ska till en takkupa i sommar är de tänkt och har lite funderingar på hur man brukar lägga isoleringen av nya sidoväggar på kupan?

likt denna bild verkar vara vanligast, alltså att isoleringen bygger utåt och tar inte upp någon extra plats invändigt i kupan:
Byggarbetsplats med takkupa under konstruktion och arbetare som isolerar sidoväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller som denna kupa där man reglar inåt
Konstruktion av takkupa med sidovägg och isolering, inifrån, med fönster och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


första alternativet är ju bäst om man vill utnyttja all plats man kan av kupan, men de måste ju bli sämre isolerat? alltså att de lätt smiter igenom mellan tak/vägg på kupan?

kanske man brukar lägga 140mm regel utvändigt sen lägger man 70mm invändigt eööer liknande för att motverka detta?

hoppas ni förstår hur jag menar :)
 
Jag är inte helt säker på vad du menar med "bygger utåt" respektive "bygger inåt" men tolkar det som att du vill att takkupans invändiga bredd skall vara så stor som möjligt som de befintliga takstolarnas placering medger. Takkupans sidoväggar bör då helst inte inkräkta på denna bredd.
Det finns inget tekniskt hinder för att göra sidoväggarna så breda som normal isoleringsstandard kräver, men det kan ge en del utseendemässiga (och oönskade) effekter. Många gånger kan det vara enklare att kompensera för bristen på väggisolering med en tjockare isolering i taket.
Fundera lite extra över takkupans takform. Väg in både vad som är brukligt i området och hur ert hus ser ut i genomskärning. Det är alltid trevligast när takkupans innertak är en horisontell förlängning av vindens.
 
J justusandersson skrev:
Jag är inte helt säker på vad du menar med "bygger utåt" respektive "bygger inåt" men tolkar det som att du vill att takkupans invändiga bredd skall vara så stor som möjligt som de befintliga takstolarnas placering medger. Takkupans sidoväggar bör då helst inte inkräkta på denna bredd.
Det finns inget tekniskt hinder för att göra sidoväggarna så breda som normal isoleringsstandard kräver, men det kan ge en del utseendemässiga (och oönskade) effekter. Många gånger kan det vara enklare att kompensera för bristen på väggisolering med en tjockare isolering i taket.
Fundera lite extra över takkupans takform. Väg in både vad som är brukligt i området och hur ert hus ser ut i genomskärning. Det är alltid trevligast när takkupans innertak är en horisontell förlängning av vindens.

takets isolering blir samma som resterande samt höjd, men ja precis du förstod rätt med "bygger utåt" och "bygger inåt"

men ja la till en pil i första bilden och när man fyller regelverket med isolering så kommer de ju bli dåligt isolerat mot de befintliga taket, speciellt när man lägger "syllen" (?) på kupans sidoväggar över bärläkten på befintligt tak?

Byggnadsarbetare som konstruerar en takkupa på ett rött tegeltak, med ställningar runtom, och en röd pil markerar en detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


går ju att ta bort bärläkten och få ner ytterväggen på kupan direkt mot högbenet på takstolen men kommer ju ändå bli dålig isolerat med luftspalten på befintligt tak?

kanske är de värt de om man jämför med att förlora yta inne i kupan?

kanske är en bra kompromiss att regla upp kupan som på bilden men regla ut med 45x70 eller något invändigt också för att minimera kallras där pilen visar?

en till bild på där man reglar väggen utåt och vart jag tror man får dålig isolering, kallras?
Uppbyggnad av takstomme med synlig isolering och en röd pil som markerar potentiell punkt för kallras i byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Nej, så kan man inte göra, bygga in bärläkten i takkupans regelverk. Den snett liggande syllen till kupans vägg bör ligga direkt på takstolens högben, eller undertakets råspont, om det finns någon sådan? När jag tittar närmare på bilderna tycker jag mig ana att undertaket är någon form av board, att bärläkten är en kraftig regel ca 45x70 mm samt att ströläkt saknas. Det är en inte helt ovanlig konstruktion, men inte optimal när man skall bygga en takkupa. Man får bygga upp någon form av stöd för bärläktens ändar som ligger utanför kupans vägg, annars går det inte att byta bärläkt utan att delvis riva kupan. Jag blir lite fundersam över byggarnas kompetens.
 
J justusandersson skrev:
Nej, så kan man inte göra, bygga in bärläkten i takkupans regelverk. Den snett liggande syllen till kupans vägg bör ligga direkt på takstolens högben, eller undertakets råspont, om det finns någon sådan? När jag tittar närmare på bilderna tycker jag mig ana att undertaket är någon form av board, att bärläkten är en kraftig regel ca 45x70 mm samt att ströläkt saknas. Det är en inte helt ovanlig konstruktion, men inte optimal när man skall bygga en takkupa. Man får bygga upp någon form av stöd för bärläktens ändar som ligger utanför kupans vägg, annars går det inte att byta bärläkt utan att delvis riva kupan. Jag blir lite fundersam över byggarnas kompetens.

Jag tyckte också de kändes fel att bygga in bärläkten på de viset.

Jag har samma takkonstruktion som du beskrev, masoniteboard med 45x70 bärläkt, så de får bli att inte bygga väggen "utåt" från takstolen utan mer som denna bilden:
Takstol i ett pågående byggprojekt med masoniteboard och bärläkt 45x70, väggisolation och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med dubbla högben så befintlig takstol håller bärläkten stadigt och lätt att byta i framtiden.
Det ända negativa är väl att man får mindre utrymme på detta viset men är väl den bästa lösningen speciellt med tak som saknar råspont.

blir ju svårt/omöjligt att få dit denna plåt (2) om man bygger som första bilden med?:
Byggdetalj med skiss av takkonstruktion inklusive masoniteboard, bärläkt och vägganslutning med numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, den plåten är viktig för att förhindra vattenspill under pannorna. Man måste räkna med att bärläkten med denna konstruktion (liksom för övrigt all bärläkt) inte håller i evigheter. Den kommer att bli fuktskadad där den är spikad i takstolarna. Betongpannor har en realistisk livstid på 40 år. Innan dess kan de börja läcka in pga mossa och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.