Jag ska bygga en altan med högt plank i två riktningar. Planket kommer att fästa i altanen och använda samma plintar och stolpar. Sannolikt kör jag en 45x95 ytterst hela vägen upp, och sedan en 45x95a till som kapas så att bärlinan får vila på den.

Jag har mätt ut och markerat var plintarna ska vara, men hur vet jag vad jag ska välja? Färdiga plintar? 500-700? Justerbara stolpskor eller inte (verkar smidigt men byggmax rekommenderar ej justerbart till staket/plank)? Måste jag gjuta själv?

Marken är lite olika, på ett ställe där 6 av 21 plintar ska stå är det lite högre och där kan jag nog gräva själv. Prövade med manuell jordborr idag och kom ganska lätt ner 30-40cm iaf (hade nog kommit längre om jag ansträngt mig lite, men ville mest testa). Där övriga 15 plintar ska ner är det värre.. marken är lägre och har tidigare varit grusväg. Jag har försökt borra men kommer knappt ner en decimeter. Ej prövat vanlig spade ska nämnas, men jag har en stark känsla av att jag behöver hjälp här (plus att min rygg kommer tacka mig)! Antingen hyr jag något (vad?) eller så får någon komma hit med en grävare och lösa det. Men som sagt. Hur vet jag vilken typ/storlek på plint eller vilka stolpskor jag bör välja?

Bor på Värmdö utanför Stockholm för övrigt.
 
Jag får ont i ryggen bara jag läser det här...

Du behöver inte gräva till Kina för en altan. Hur djupt du behöver gräva beror på vad som finns i marken. Är du alldeles säker på att du behöver 21 plintar. Det låter väldigt mycket. Färdiga plintar fungerar bra om det är lättgrävt, men är dödsjobbigt när djupet varierar mycket. Papprör som man fyller med självblandad grovbetong kan vara enklare i så fall. Man fixerar stolpskorna i höjdled innan man gjuter. Så kallad plintbetong brukar inte hålla i längden. Det är svårt att ge bättre svar utan att veta altanens storlek och aktuella höjdmått.
 
Japp, rätt säker på antalet. Har varit mycket noggrann med Svenskt Träs lathund!

Altanen blir totalt ca 56 kvadrat, varav ca 17 redan har plintar (befintlig altan).

Marken sluttar lite. På högsta stället kommer bärlinorna ligga direkt i plinten, här är marken dessutom relativt mjuk. På lägsta stället är det ca 70-80 cm mellan mark och trallgolv.

Jag läste lite om stolpskor/plintjärn och plank och förstår att det är plintjärn som gäller - och då måste man väl gjuta själv... Men jag har ju en hel altan som fäster in i planket ca 1/3 upp från marken, det borde väl förhindra risken för att planket blir svajigt och att stolpskor kanske trots allt är ok?
 
Som ni kanske gissat har jag aldrig gjort någont sånt här förut, och jag söker någon form av lösning som inte blir för dyr men inte allt för svår. Som jag tänker just nu ringer jag efter någon som får komma hit och gräva hålen, som jag sätter färdiga plintar i. Men jag är öppen för förslag. Det enda jag är osugen på är att gräva allt för hand...
 
Kan bidra med något!
Du kan absolut använda justerbara stolpskor, det är nog mer vid fristående staket/plank som dessa kan anses "ostadiga".

Själv föredrar jag att gjuta plintar själv, det medger att inte alla hål måste bli exakt lika djupa, beroende på vad man stöter på i marken.
Jordborr är en favorit då!

Och är det en gammal grusväg under så hade jag utnyttjat den, en hårt packad körbana är nog den stadigaste grund du kan få! Här hade jag lagt stenplattor el dylikt och stolpat på!
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Själv föredrar jag att gjuta plintar själv, det medger att inte alla hål måste bli exakt lika djupa, beroende på vad man stöter på i marken.
Jordborr är en favorit då!
Kan bara hålla med Patrik. Att leja andra kan faktiskt vara ganska jobbigt och kräva mycket arbete för att man skall bli nöjd. Färdiga plintar i kombination med varierande markhöjd kan bli väldigt besvärligt.
 
Sätt plintar där du ska ha plank och lägg resten på markplattor istället. En skyffel 8-16 under så ligger den bra.
 
:DOk, så jag behöver alltså inga plintjärn, bra då är färdiga-plint alternativet fortfarande öppet.

Den gamla grusvägen var nog bara en gångväg, ingen aning om hur bred den var, om det var anlagd eller hur djupt gruset går. Vet inte vad som ligger under gruset eller, men gissar på berg..

Att bara lägga plattor på marken funkar väl bara om altanen ska ligga förhållandevis nära marken? Hur får jag annars fast stolpen ska ska bära upp det hela?

Jag tror att där marken är som lägst, där kommer jag inte speciellt långt med varken jordborr eller grävare - men jag måste ju vara säker, så jag måste (väl?) pröva ett av dom alternativen. Där marken är högre är det relativt lättgrävt så där kan jag nog köra vad som, men om jag ändå ska ta hit en grävare för de lägre delarna så kan den ju lika gärna ta all hål tänker jag. Så slipper min rygg jobba ö h t :D

Hyra jordborr är väl också ett alternativ, har ett hyrställe bara 5 min härifrån. men om det är grus och sten funkar den väl inte? Räcker säg 30 cm och självgjuten plint om det är grus och berg under? Jag tänker att en erfaren grävare kan dels göra hålen - och dels berätta för mig hur jag ska göra (han borde ju veta en del om markförhållanden, tjäle etc. menar jag)...
 
Bilduppdatering: Efter 10 min med jordborr har jag kommit ner ca 20 cm och det som kommit upp ser ni intill hålet.
 
  • Jordborrat hål i trädgård ca 20 cm djupt med uppgrävd jord intill och utlagda betongplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tosse skrev:
Sätt plintar där du ska ha plank och lägg resten på markplattor istället. En skyffel 8-16 under så ligger den bra.
Lutar åt detta alternativ. Dvs gräva så långt jag kan manuellt (mellan 10 och 40 cm beroende var på tomten), lägga markduk/makadam/betongplatta/takpapp och sen bara låta stolpen vila mot det. Men en fråga: Varför rekommenderar du plintar där det ska vara plank? Eftersom hela konstruktionen hänger ihop lär den ju väga rätt mycket och det krävs rätt rejäla naturkrafter för att kunna flytta den horisontellt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.